Mobile i mobile marketing 2016/2017

Łukasz Kłosowski

11-01-2017
Mobile i mobile marketing 2016/2017

Witajcie po długiej przerwie świąteczno-noworocznej. Mam nadzieję, że wypoczęliście i jesteście gotowi do pracy w nowym sezonie i nowym roku. Podsumowanie najważniejszych wydarzeń minionego roku zostało szeroko zinterpretowane przez autorów GoMobi.pl oraz ekspertów z branży. Znajdziecie je zawsze i wszędzie pod tagiem Podsumowanie roku 2016. Poniżej przygotowałem zestawienie najważniejszych trendów oraz wydarzeń przełomu 2016/2017.

Mobile wygrało z desktopem

Stało się. W październiku 2016 roku dostęp do sieci za pośrednictwem urządzeń mobilnych przewyższył dostęp za pomocą urządzeń stacjonarnych. StatCounter ogłosił globalne dane, z których wynika, że 51,3 proc. użytkowników na całym świecie łączyło się z siecią dzięki smartfonom i tabletom (kolejno 46,53 i 4,73 proc.), podczas gdy za pośrednictwem komputerów i laptopów 48,74 proc. Ruch napędzają kraje azjatyckie oraz Afryka, a zieloną wyspą w Europie jest Polska. Zapowiedzi dotyczące dominacji mobile płynęły już wcześniej z innych instytutów badawczych, jednak to ostatnia analiza najdobitniej wskazuje, że internet stał się mobilny i nic już tego nie zmieni.

Mamy twarde dane

Osobiście w minionym roku byłem zaangażowany w trzy branżowe raporty, które miały za zadanie zbadanie obecnego stanu rynku pod względem trzech istotnych aspektów rozwoju sieci – zakupów internetowych, wideo oraz płatności cyfrowych. Dzięki badaniom udało się dostarczyć twarde dane na temat mobile w Polsce.

Z raportu “Wideo mobile 2016” wynika, że 41 proc. internautów w Polsce ogląda wideo mobilnie, to znaczy za pośrednictwem smartfona (26 proc.) i tabletu (15 proc.). Sumując oba rodzaje urządzeń okazuje się, że tutaj również mobile przeskoczył desktop. Według badania 38 proc. ankietowanych deklaruje konsumpcję wideo na komputerze stacjonarnym bądź laptopie czyli online. Najpopularniejszym serwisem publikującym wideo mobilne jest YouTube (51 proc. wskazań) oraz Facebook (42 proc.), jednak prawdziwym game changerem tego zjawiska okazał się ten drugi, który w zeszłym roku udostępnił wszystkim swoim użytkownikom usługę wideo nadawanego na żywo. Według raportu 26 proc. ogląda, a 22 proc. nadaje w Polsce mobilne wideo na żywo, a najpopularniejszą usługą jest właśnie Facebook Live, którego wybiera 28 proc. ankietowanych.

Raport “Płatności cyfrowe 2016” zrealizowany z Izbą Gospodarki Elektronicznej w grudniu 2016 roku, a wydany w styczniu 2017 roku odpowiada na pytanie ile osób w Polsce kupuje i płaci mobilnie. Wynika z niego, że 38 procentom polskich internautów zdarza się kupować oraz tyle samo płacić mobilnie. To zaledwie 3 proc. mniej od osób deklarujących zakupy w internecie oraz 8 proc. mniej od osób dokonujących płatności elektroniczne. W drugiej edycji badania „mShopper. Polacy na zakupach mobilnych” zrealizowanego z Allegro w lutym ubiegłego roku internautów kupujących mobilnie było 37 proc. Wśród internautów deklarujących dokonywanie zakupów w sieci wskaźnik osób kupujących mobilnie wzrasta jednak do 53 proc. Z mobilnej bankowości korzysta również 53 proc. posiadaczy smartfona.

Jedna z najważniejszych obserwacji badania “Płatności cyfrowe 2016” – rozwój płatności elektronicznych Anno Domini 2016 nie oznacza, że Polacy przestają płacić gotówką w sklepie stacjonarnym i sklepie internetowym. Mamy do czynienia raczej z efektem płatności omnichannel, czyli z wykorzystywaniem wielu kanałów w podobnym stopniu. Do raportu wrócę na dniach na GoMobi.pl szerzej, ponieważ to pierwsze kompleksowe badanie płatności online-mobile-offline w Polsce, które dostarcza wiele danych na temat kanału mobilnego.

Wracając do podsumowania w tym miejscu należy także wymienić 2 niezwykle istotne wydarzenia, jakie miały miejsce w roku ubiegłym. Pierwsze to absolutny rekord świata sprzedaży przez mobile – niebotyczny wynik 82 proc. sprzedaży w chiński Single Day, a drugi to listopadowy debiut Android Pay w Polsce.

Pokemon Go

Niewątpliwym fenomenem ubiegłego roku okazała się gra Pokemon Go. Pojawiła się w wakacje i od razu zdobyła wielomilionową rzeszę graczy. W ciągu pierwszego miesiąca wygenerowała 163 mln funtów, ale już w ciągu następnego zaledwie milion. Jest to najlepszy przykład na to, jaka jest dzisiaj żywotność produktów cyfrowych. Na fali popularności gry opartej o Augmented Reality zastanawialiśmy się, czy będzie ona miała także przełożenie na marketing lokalizacji. Grunt został przebadany, że można. Inne aplikacje, jakie namieszały na rynku w 2016 roku to bez wątpienia Prisma i debiutujący pod koniec roku 2016 Super Mario Run.

Konwersja mobile-online

Temat czy mobile sprzedaje analizowaliśmy już w oddzielnym raporcie latem 2015 roku. Już wtedy udało się dostarczyć wiele niezbitych na to dowodów. Wszyscy wiemy, że mobile sprzedaje, ale na rynku niezmiennie brakuje narzędzi potwierdzających to zjawisko. Na szczęście w 2016 roku do widoku łącznych konwersji w panelu AdWords Google dodał konwersję z urządzeń mobilnych. W panelu AdWords znajdują się obecnie dwa widoki konwersji – wszystkich urządzeń (desktop, mobile, tablet) oraz analiza każdego z urządzeń osobno. Zatem w 2017 roku nie powinno być problemu z przypisaniem roli mobile w ścieżce zakupowej, co powinno przełożyć się na kolejny wzrost wydatków reklamowych w kanale mobilnym.

Accelerated Mobile Pages

AMP będzie nowym paliwem mobile. Tak jak kilka lat temu mieliśmy wysyp stron RWD, tak w 2017 roku strony zaczną przestawiać się na AMP. Już dzisiaj pierwsi polscy wydawcy przyśpieszają, m.in. Onet, ale także Super Express czy Fakt. W wynikach wyszukiwania Google szukajcie stron z ikoną pioruna i nazwą AMP. Odczujecie różnicę.

Jeśli chodzi o inne formaty – nazwijmy je mediowe. Profesjonaliści przestrzegają przed perspektywą wertykalną w fotografii oraz wideo, jednak ciężko będzie od tego uciec. Pionowego wideo będzie coraz więcej – najlepiej widać to na podstawie relacji Facebook Live. Czy na fali Virtual Reality zmieni się sposób przewijania stron? Już nie z góry na dół, ale od lewej do prawej – pokaże czas.

Samsung Galaxy Note 7

Na rynku jak co roku mieliśmy wysyp mocnych premier:  iPhone 7 i iPhone 7 Plus, Samsung Galaxy S7, Huawei P9, a także Samsung Galaxy Note 7. Ten ostatni zapadnie w pamięć całej branży na lata, a także miejmy nadzieję doprowadzi do głębokich zmian. Przykład Galaxy Note 7 pokazał, jak wyśrubowane są terminy wprowadzania nowych produktów na rynek. Genialnie zapowiadający się smartfon, a wraz z nim cała seria produktów, upadła prawdopodobnie na zawsze. Na szczęście z pożytkiem dla konsumentów, którzy nie nadążają z nowościami czego jednym z objawów jest pierwsze od początku zwolnienie sprzedaż smartfonów, jakie miało miejsce w 2016 roku.

Reklama mobilna

Co prawda Apple z dniem 31 grudnia 2016 uśmierca swoją sieć iAd, pozostawiając jedynie nowe formaty Search Ads, Apple News, ale znakomicie na rynku reklamy mobilnej poczynają sobie pozostali giganci Facebook i Google. Dimitri Dautel, global business director w Mobext szacuje, że reklamowadcy wydają tam 75 proc. budżetów. Tymczasem statystyki Facebooka są wyraźnie przeszacowane, dlatego w 2017 roku powinien nastąpić odwrót tej negatywnej tendencji, na korzyść sieci reklamy mobilnej niepowiązanych z wyżej wymienionymi podmiotami.

Nowe trendy reklamy mobilnej

Najnowsze trendy w reklamie mobilnej to big data, wideo mobile, native mobile, mobile influencer marketing, geolokalizacja. Niezmiennie w cenie są oryginalne własne formaty agencji. Wszystkie one zostaną zaprezentowane Wam w formie case studies w najbliższych dniach. Udało się zebrać prawdziwe perły zeszłorocznych kampanii z użyciem mobile. Na stronie jest już dostępna pierwsza z nich. Super precyzyjnie targetowana kampania Samsunga Galaxy S7 zrealizowana przez Leo Burnett i Starcom na sieci InMobi.

Z analiz ekspertów z zachodnich rynków wynika, że w 2017 roku rozkwitną na szeroką skalą formaty reklamowe w komunikatorach mobilnych. Dlaczego? Ponieważ wszyscy z nich korzystamy, a do tej pory ich właściciele powściągliwie lokowali w nich reklamy, nie chcąc zrazić użytkowników. Komunikatory są jedną z najpopularniejszych kategorii w marketach, więc prędzej czy później musi pojawić się próba ich monetyzacji.

Ale także chatboty, uważane za jeden z największych trendów zeszłego roku, który wystrzeli w obecnym. Chatboty, jako formaty reklamowe, nie tylko narzędzia komunikacyjne B2C i B2B czyli tak zwany conversational commerce.

Aplikacje mobilne

Najlepsze trendy dla rynku aplikacji mobilnych na 2017 rok znajdziecie w podsumowaniu App Annie. Wśród najważniejszych zmian wymieniono konsolidację aplikacji commerce’owych na zachodnich rynkach wzorem rynków wschodnich; eskplozję krótkich form wideo w aplikacjach, dalszy wzrost wyszukiwań głosowych; wysyp aplikacji AR – wzorem Pokemon Go; rozwój aplikacji mobile Virtual Reality. I tu warto się na chwilę zatrzymać, gdyż w większości przypadków błędnie przypisuje się VR pod technologie mobilne. Co prawda zaliczyć do nich można Samsunga Gear VR, Google Daydream View, ale już nie HTC Vive i Oculus Rift, które bardziej są platformami PC.

Zaś jeśli chodzi o nowe modele dystrybucji aplikacji – App Annie wymienia tu Instant Apps. Ciekawe czy zacznie upowszechniać się Early Access, strumieniowanie, o czym więcej pisaliśmy w tym miejscu.

App Annie podaje, że 2016 rok zamknął się kwotą 52 mld dolarów brutto wydatków w marketach na same aplikacje oraz 77 miliardów dolarów na reklamy w aplikacjach. W 2017 roku łączna kwota ma wzrosnąć do 166 mld dolarów.

Device-agnostic

Już nie mobile first i multiplatform, a device-agnostic. Agnostic w technologii informatycznej (IT) odnosi się do czegoś, co jest powszechne oraz “interoperacyjne” między różnymi systemami. Termin ten można przypisać nie tylko do oprogramowania i sprzętu, ale również procesów biznesowych lub praktyk. Device-agnostic to zatem software, który działa na różnych typach urządzeń, w tym na komputerach stacjonarnych, laptopach, tabletach i smartfonach.

Bluetooth 5

Na koniec jedno z najważniejszych wydarzeń. W grudniu oficjalnie pojawiła się specyfikacja do Bluetooth 5. Nowy format bezprzewodowej komunikacji zapewnia 4 razy lepszy zasięg, 2 razy większą prędkość oraz 8-krotnie większą pojemność, stając się solidnym fundamentem pod jeszcze szybszy rozwój IoT oraz proximity marketing. 2017 zapowiada się zatem imponująco, a my czekamy na pierwsze urządzenia.

Komentarze:

Comments

comments