Niewiele dowiedziałem się z grudniowego badania aplikacji Gemiusa
W grudniowym badaniu Gemius/PBI pierwszy raz opublikowali ranking aplikacji mobilnych. Pomiarem są objęte aplikacje mobilne, z których korzystają polscy użytkownicy urządzeń przenośnych z systemem Android lub iOS. Wyniki pokazują liczbę użytkowników i zasięgi, a w przypadku aplikacji audytowanych, czyli takich, które mają wpięte w kod skrypty badawcze Gemiusa, także liczbę odsłon i czas.
W rankingu dominują aplikacje Google, które wypełniają niemal całą ujawnioną dwudziestkę, a także aplikacje social media: Facebook, Snapchat i komunikatory WhatsApp, Skype.
Ranking wygląda mało reprezentatywnie – poza OLX i Allegro nie widać w nich polskich aplikacji. Polskie Badania Internetu podają, że nieodpłatnie nie są w stanie udzielić pełniejszego rankingu. – Jeśli chodzi o udostępnianie wyników, mamy taką politykę, że nieodpłatnie udostępniamy dane maksymalnie dla top20 witryn. Dane dla większej liczby witryn są dostępne odpłatnie – mówi GoMobi.pl Anna Miotk z PBI.
Gemius mierząc aplikacje stosuje system mieszamy. – Niektóre z nich są audytowane (stosujemy pomiar site-centric czyli skrypty i pomiar user-centric czyli paneliści), niektóre nie (stosujemy pomiar user-centric i estymujemy dane z tego pomiaru) – tłumaczy Anna Miotk.
Z danym PBI wynika, że lista aplikacji objętych pomiarem wynosi aktualnie ponad tysiąc aplikacji. Nie wykluczone, że tak jest, ale dla większej przejrzystości badania i uwiarygodnienia go Gemius/PBI powinni udostępnić więcej danych.
Gdybym planował kampanie w aplikacjach z tego rankingu niewiele bym się dowiedział. Google, Youtube i Messenger, Facebook to najpopularniejsze aplikacje nie tylko w Polsce, ale globalnie. OLX i Allegro, regularnie pojawiają się w różnych rankingach popularności polskich aplikacji. Co z resztą?
Pytań jest więcej. Ile polskich aplikacji wykupiło audyt w Gemiusie? Czy jest reprezentatywna masa? Więcej na ten temat pisałem, kiedy zapowiedziano, że aplikacje pojawią się w rankingu.
Z informacji Gemiusa wynika, że populacja internautów, którzy korzystają wyłącznie z aplikacji mobilnych, bez odwiedzania stron WWW wynosi 1,7 mln.
Komentarze:
Comments