Najważniejsze dane z raportu „Płatności cyfrowe 2016”

Łukasz Kłosowski

19-01-2017
Najważniejsze dane z raportu „Płatności cyfrowe 2016”

Raport Izby Gospodarki Elektronicznej „Płatności cyfrowe 2016” zrealizowany przy współpracy z GoMobi.pl jest pierwszym w Polsce kompleksowym spojrzeniem na temat elektronicznych płatności. Raport powstał na podstawie badania rynkowego zrealizowanego metodą CAWI przez Mobile Institute. Dane zbierane były w dniach 24 listopada – 3 grudnia 2016 roku. Próba wyniosła 2051 osób.

Poniżej najważniejsze dane, jakie w nim znajdziecie oraz link do pobrania raportu w całości.

41% ankietowanych zadeklarowało, że zdarza im się kupować elektroniczniePrzy pomocy smartfona lub tabletu zdarza się kupować 38% ankietowanych.

46% ankietowanych zadeklarowało, że dokonuje płatności elektronicznych. Najwięcej osób jest z miast między 200-500 tys. mieszkańców (65%), a najmniej ze wsi (36%). Najczęściej kupują osoby w wieku 18-24 lata (57%) i 25-34 lata (58%), a najrzadziej 45-54 lata (15%). Osoby 54+ płacą w 29% przypadków. Najchętniej płaci grupa osób, gdzie dochód na członka rodziny wynosi między 5-10 tys. zł (56%), z wykształceniem wyższym (55%). Osoby z średnim i niższym wykształceniem płacą na tym samym poziomie 41%.

38% ankietowanych zadeklarowało, że zdarza im się dokonywać płatności za pomocą urządzenia mobilnego. Najwięcej osób jest z miast między 200-500 tys. mieszkańców (52%) oraz z miast 100-200 tys. mieszkańców (44%), a najmniej ze wsi (24%). Najczęściej kupują osoby w wieku 25-34 lata (49%), a najrzadziej 45-54 lata (7%). Osoby 54+ płacą w 15% przypadków. Najchętniej płaci grupa osób, gdzie dochód na członka rodziny wynosi między 5-10 tys. zł (55%), z wykształceniem wyższym (49%). Osoby ze średnim i niższym wykształceniem również płacą na miej więcej takim samym poziomie – 32 i 31%.

Najpopularniejszym produktem finansowym i transakcyjnym jest konto bankowe przez internet. Wskazało na nie 36% respondentów. Konto bez aktywnego dostępu posiada 27% ankietowanych. Drugim najpopularniejszym produktem finansowym z wynikiem 35% jest karta płatnicza. Konta typu PayU bądź PayPal posiada 29% osób. 1/5 ankietowanych wskazała na aplikację na telefon w stylu BLIK, IKO, bądź PeoPay. Osoby najstarsze w wielu 54+ posiadają więcej produktów finansowych i transakcyjnych, niż osoby w wieku 45-54 lata.

W jaki sposób Polacy kupują w internecie? Ci, którzy w przeciągu ostatnich 6 miesięcy kupowali w internecie, najczęściej wybierają szybki przelew przez serwis płatności, tzw. pay-by-link (aż 48% osób). Przelew tradycyjny z wpisaniem numeru rachunku bankowego wybiera 35% ankietowanych. Karta kredytowa jest równie popularna, co płatność gotówką przy odbiorze, a także jedna z najnowszych metod płatności w e-commerce. Click & collect (zamów online i odbierz w sklepie) jak dwie pozostałe wybiera 26% ankietowanych.

Bardzo szybko rośnie możliwość płatności z odroczonym terminem. W lutowym raporcie “mShopper 2.0 – Polacy na zakupach mobilnych” z 2016 roku wskaźnik ten wyniósł 5%, a w grudniu w raporcie „Płatności cyfrowe 2016” już 13% osób zadeklarowało, że skorzystało z tej formy płatności. Najbardziej interesujące dane widoczne są w grupie osób bardzo dobrze zarabiający (5-10 tys. zł). To prawdziwi eksperymentatorzy, którzy uwielbiają nowinki i płacą w każdy z zaproponowanych w badaniu sposobów w równym stopniu.

Najpopularniejsze formy płatności mobilnych: 

1. Płatności mobilne oparte o jedno kliknięcie (np. PayU) – 35%

2. Prepaid (np. SkyCash, PayPal, mPay, CallPay) – 31%

3. Płatności zbliżeniowe smartfonem Visa lub MasterCard (np. HCE, MyWallet, Orange Cash, PeoPay) – 27%

4. Płatności za pomocą kodów jednorazowych (np. BLIK, IKO, iKasa) – 22%

5. Płatność SMS-em – 18%

6. Mobilny pay-by-link, szybki przelew przez system płatności – 14%

7. QR kod (np. PeoPay) – 12%

Jedynie 4% osób zadeklarowało, że nie dotyczy ich żaden z zaproponowanych w ankiecie sposobów płatności mobilnych.

Zbadaliśmy także preferencje osób, które przy zakupach online lub mobile wybierają płatność gotówką. Za zakupy w sieci ciągle bardzo często płacimy w ten sposób. 30% osób, które w przeciągu ostatnich 6 miesięcy robiło zakupy internetowe skorzystało z gotówki więcej niż 5 razy, a 22% więcej niż 10 razy. Ciekawostką jest, że osoby o najniższych dochodach są grupą najczęściej deklarującą sporadyczne lub zerowe płatności gotówkowe za towary z internetu.

W porównaniu online-mobile-offline preferencje zakupowe Polaków są rożne.

5 najpopularniejszych produktów kupowanych online: sprzęt elektroniczny, w tym RTV/ AGD lub komputery i oprogramowanie 35%; bilety – np. do kina, na koncert, do teatru 31%; kultura – książki, płyty, filmy, czy to w formie fizycznej czy cyfrowej 30%; odzież, w tym obuwie, akcesoria i dodatki 27%; sprzęt sportowy i akcesoria 24%.

5 najpopularniejszych produktów kupowanych mobile: bilety – np. do kina, na koncert, do teatru 26%; odzież, w tym obuwie, akcesoria i dodatki 21%; kultura – książki, płyty, filmy, czy to w formie fizycznej czy cyfrowej 21%; sprzęt elektroniczny, w tym RTV/ AGD lub komputery i oprogramowanie 20%; biżuteria 18%.

5 najpopularniejszych produktów kupowanych offline (w sklepie stacjonarnym): artykuły spożywcze 55%; odzież, w tym obuwie, akcesoria i dodatki 25%; kosmetyki, w tym artykuły higieniczne 25%; produkty farmaceutyczne, w tym leki, suplementy 22%; artykuły wyposażenia domu, w tym meble i artykuły wnętrzarskie 18%.

Co sądzimy na temat wycofania gotówki? Polacy w zdecydowanej większości są przeciwko wycofaniu gotówki z obiegu. Odpowiedziało tak 64% ankietowanych. Za wycofaniem jest jedynie 8%. 28% osób deklaruje, że nie mają zdania na ten temat.

Raport „Płatności cyfrowe 2016” jest do pobrania w tym miejscu.

Komentarze:

Comments

comments