Główne formaty reklamy mobilnej

Łukasz Kłosowski

17-02-2017
Główne formaty reklamy mobilnej

Komunikacja marketingowa na urządzeniach mobilnych jest już dzisiaj tak rozwiniętą gałęzią, że przymierzając się opisania głównych formatów reklamowych, otrzymujemy bardzo szerokie zestawienie. Większość z poniższych przykładów jest standaryzowana przez branżową organizację Mobile Marketing Association w biuletynie “Mobile Advertising Guidelines”. Publikacja dostarcza globalne rekomendacje dla reklamy mobilnej w podziale na: mobile web, SMS/MMS, aplikacje mobilne oraz wideo mobilne.

Formaty uniwersalne

Wśród głównych formatów reklamowych MMA wymienia także tzw. uniwersalne mobilne formaty reklamowe (Universal Mobile Ads), które po pierwsze przyjęte są przez branżę jako standard, a po drugie od początku cieszą się zainteresowaniem i są akceptowane zarówno przez środowisko reklamowe, jak i przez wydawców mediowych.

Do uniwersalnych mobilnych formatów reklamowych zaliczyć można formaty mobile web, najczęściej określane jako formaty display. To wszelkiego rodzaju banery, wśród których standardowe wielkości mają: 320×50, 300×50, 300×75, 216×36, 216×54, 168×28, 168×42, 120×20, 120×30 pikseli i najczęściej wykorzystywane są do kampanii reklamowych o charakterze zasięgowym.

Do uniwersalnych formatów reklamowych zaliczamy też banery emitowane w aplikacjach mobilnych, wśród których znajdują się różne wariacje formatu typu Interstitial: 320×320, 320×350, 320×480 pikseli. Oprócz tego, że wykorzystywane są do kampanii zasięgowych, to także ze względu na większą powierzchnię ekspozycji, również do kampanii o charakterze wizerunkowym.

Rich Media king

Ewolucja mobilnych formatów reklamowych następuje w stronę coraz większego i głębszego zaangażowania użytkownika, a prawdziwym standardem rynkowym, który wzbudza ponadprzeciętne statystyki okazała się grupa formatów określana wspólnym trzonem Rich Media.

Rich Media daje niemal nieograniczone możliwości reklamowe w kanale mobilnym, a najciekawsze formaty z tej grupy stają się wręcz integralnymi mini stronami internetowymi, gdzie oprócz informacji nt. produktu, reklamodawca jest w stanie umieścić także materiały multimedialne oraz inne treści i funkcje. W kreacjach Rich Mediowych wykorzystywane są także natywne funkcje smartfonów, jak akcelerometr, lokalizacja, żyroskop oraz wszelkiego rodzaju funkcje typu call-to-action: click-to-message (wysłanie wiadomości tekstowej), click-to-call (wykonanie połączenia telefonicznego), click-to-email (wysłanie e-maila), click-to-calendar (umożliwienie odbiorcy zapisanie wydarzenia w kalendarzu oraz ustawienie o nim przypomnienia). Zaawansowane formaty Rich Media posiadają wbudowane galerie zdjęć, playery wideo, w tym wideo 360°, a nawet minigry.

Rich Media są przykładem komunikacji dwukierunkowej na linii reklamodawca odbiorca przekazu, dzięki czemu umożliwiają ponadprzeciętne zaangażowanie, dużo wyższe, niż tradycyjne statyczne banery. Jak wynika z raportu “Mobile advertising sprzedaje” wydanego przez GoMobi.pl w zeszłym roku, średnie wartości dla formatów standardowych plasują się u czołowych polskich wydawców na poziomie 0,2-0,65 proc. Z kolei formaty Rich Media pozwalają osiągać wartości w granicach 3-8 proc.

Najnowsze przykłady wykorzystania Rich Media znajdziecie w dziale case studies na GoMobi.pl oraz w raportach z cyklu “Case studies mobile marketing”, zaś historyczne wytyczne dla Rich Media można znaleźć w biuletynie MMA pt. “Rich Media Mobile Advertising Guidelines”.

SMS/MMS

Short Message Service (SMS) to usługa komunikacji, która pozwala na wymianę między użytkownikami wiadomości tekstowych. Limit znaków wynosi 160. Zaletą tego formatu jest to, że praktycznie każdy telefon komórkowy na świecie obsługuje wiadomości SMS, tworząc dzięki temu wszechobecny rynek dla kampanii reklamowych. SMS jest najbardziej rozpowszechnionym formatem mobilnym, a jego główną zaletą jest wysoki współczynnik skuteczności – nawet 90 proc. odbiorców odczytuje SMS-y natychmiast po otrzymaniu. W SMS-ie jesteśmy również w stanie “zaszyć” dodatkowe informacje, takie jak numer telefonu (click-to-call), link do strony WWW, a także grafikę (MMS).

Wideo mobilne

Mniejsza rozdzielczość smartfonów nie wpływa na rekomendowane proporcje obrazu reklamy wideo mobile. Najpopularniejszymi formatami są 4:3 oraz 16:9. Różnice pomiędzy reklamą wideo znaną z telewizji, a nawet z internetu, a reklamą wideo mobile powinny być uwzględniane na etapie projektowania i nagrywania spotów. Ze względu na mniejsze wielkości ekranu rekomenduje się unikania szybko poruszających się kadrów, gwałtownych zmian scen, używania małych liter, ciemnych ujęć. Best practice będzie tutaj nakręcenie spotu wyłącznie na potrzeby mobile.

Przerwy oraz formaty reklamowe rekomendowane w mobilnym wideo oraz w telewizji mobilnej:

– Bumper/Billboard – najczęściej statyczny format w postaci planszy reklamowej emitowany przed i po emisji kontentu, o długości 5 sekund lub mniej;

– Pre-Roll – multimedialny format wideo emitowany przed kontentem, zazwyczaj o długości 15 sekund, ale także 30 sekund lub mniej;

– Mid-Roll – multimedialny format wideo emitowany w trakcie wyświetlania kontentu, zazwyczaj o długości 15 sekund, ale także 30 sekund lub mniej;

– Post-Roll – multimedialny format wideo emitowany po wyświetleniu kontentu, zazwyczaj o długości 15 sekund, ale także 30 sekund lub mniej.

Więcej informacji na temat głównych formatów reklamy mobilnej znajdziecie na tej stronie. W kolejnym artykule z cyklu “Successful mobile marketing campaign” zajmiemy się niestandardowymi formatami reklamy mobilnej oraz nowymi trendami.

 

Partnerem cyklu "Successful mobile marketing campaign" jest AppNetMedia.

 

 

 

Komentarze:

Comments

comments