10 trendów na 2018 rok w technologii i mobile, które musisz znać

Krzysztof Heyda

22-01-2018
10 trendów na 2018 rok w technologii i mobile, które musisz znać

W 2017 roku wiele się wydarzyło w świecie tech i mobile. Telefony z ekranami na cały front na dobre zagościły w ofercie producentów. Upowszechniła się biometria w weryfikacji tożsamości użytkowników – już nie tylko przez odcisk palca, ale również rozpoznawanie twarzy czy głosu. Systemy VR stają się powoli standardowym wyposażeniem graczy czy fanów wirtualnej turystyki. A jakie czekają nas trendy w 2018 roku? DMI – międzynarodowa agencja zajmująca się kompleksowo rozwiązaniami mobile podsuwa kilka pomysłów.

1. Na pierwszym miejscu człowiek

Czyli human first. Rozwój technologii tylko przyśpiesza, a wraz z nim różnice u różnych ludzi w jej znajomości, świadomości i adaptacji. Powiększa się przepaść między ludźmi, dla których technologia jest naturalna, a całą resztą. By zapobiec cyfrowemu wykluczeniu trzeba zdać sobie sprawę jak ludzie w różnym wieku i stopniu zaawansowania reagują na technologię i przygotowywać ją pod nich. Keep it simple.

2. AI w służbie wszystkich

W 2017 roku dużo mówiło się o sztucznej inteligencji, jednak w wielu firmach to co nazywali AI to raczej były usługi kierowane algorytmami i drzewkami decyzji. W międzyczasie Google, Microsoft czy Amazon rozwijali sztuczną inteligencję własnym sumptem – czego idealnym przykładem może być uruchomiony właśnie dla wszystkich klientów, bezobsługowy sklep Amazon Go.

Dzięki wielkim graczom udostępniającym rozwiązania do rozpoznawania i przetwarzania dźwięku, obrazu, tekstu czy wideo bariera wejścia jest względnie mała i pozwoli małym oraz średnim firmom na wykorzystanie AI w podstawowych funkcjach biznesowych.

3. Jeszcze więcej botów

Chatboty były wielką rzeczą 2017 roku. Ograniczały się one jednak głównie do obsługi klienta. W 2018 roku zakres ten rozszerzy się na procesy i automatyzację z wykorzystaniem RPA (Robotic Process Automation). Pozwoli to nie tylko na doradzenie klientowi, ale pomoże mu dokończyć zadania.

Taka automatyzacja wdrożona na szeroką skalę pozwoli nie tylko na zwiększenie przychodów, ale również oszczędzi wiele kosztów obsługi.

4. Platformy low code i no code coraz popularniejsze

Rozwiązania low code i no code pozwalają stworzyć logikę aplikacji, obliczeń i formularzy; okiełznać zasady przekazywania zadań pomiędzy użytkownikami oraz zaprojektować przyjazny dla nich interfejs – wszystko przy relatywnie małym nakładzie pracy ze strony programistów.

Nie pozostaną one jednak nigdy bez pracy działów IT, ale pozwolą przyspieszyć i usprawnić procesy, dając możliwość utrzymania przewagi konkurencyjnej. Mimo usprawnienia w dewelopowniu, nic nie zmienia faktu, by pamiętać o testach, testach i jeszcze raz testach.

5. Progressive Web Apps powoli, ale do przodu

PWA (o którym pisaliśmy tutaj) nie podbija świata w zastraszającym tempie. Może być to wina braku wsparcia dla tego rozwiązania przez Apple i faktu dużych inwestycji w rozwiązania RWD. Mała jest też świadomość wśród klientów (zarówno po stronie biznesu, jak i u klientów końcowych) istnienia takiego rozwiązania, czy zrozumienia faktu, że jest to aplikacja, która nie wymaga instalacji.

Dzięki możliwości obsługi natywnych funkcji telefonu, jak biometria, przez przeglądarki, w tym roku coraz więcej firm będzie przygotowywała natywne aplikacje na iOS i webowe lub PWA na Androida.

6. Większe ekrany, więcej biometrii

W telefonach dalej będziemy widzieli coraz większe ekrany – jednak tym razem nieokupione wielkością całego urządzenia. Face ID w iPhone X przetarło szlaki. Huawei już zapowiedziało swoją wersję tego rozwiązania, tylko jeszcze bardziej precyzyjną.

W wearables raczej nie będzie wielkiego przełomu. Z jednej strony jest dużo rozwiązań i produktów w „all shapes and sizes”, z drugiej te urządzenia dalej nie przyjęły się poza funkcjonalnościami fitnesowymi, sportami ekstremalnymi, bądź w świadomości geeków.

7. IoT w każdej… rzeczy

CES 2018 wyraźnie to pokazał – wchodzimy w świat, w którym rzeczy nas otaczające komunikują się i współdziałają. I to telefon będzie tym urządzeniem, które pozwoli zarządzać resztą – one phone to rule them all.

Z drugiej strony IoT będzie się zmagało z fragmentacją protokołów go obsługujących czyli z problemami z kompatybilnością między różnymi rozwiązaniami.

8. VR zwolni, AR i MR przyśpieszą

Wirtualna rzeczywistość mocno umocniła swoją pozycję w 2017 roku – mimo to jest jeszcze wielkie pole do poprawy. Rozwiązanie przyjęło się w grach, handlu nieruchomościami, turystyce czy przy urządzaniu wnętrz. 2018 rok należał będzie do rozszerzonej i mieszanej rzeczywistości. Do ich rozwoju walnie przyczynia się ARKit od Apple czy Microsoft Hololense.

trendy w mobile 2018

9. Lepsza analiza i wizualizacja danych

Szeroko znanym problemem w biznesie nie jest duża ilość danych, ale kwestia ich obrobienia. W najbliższym czasie należy się spodziewać lepszych narzędzi będących w stanie wyciągnąć istotne informacje z danych, a przez to pomagać zrozumieć i rozwiązać problemy biznesowe. Zoptymalizowana zostanie też kwestia wizualizacji danych, tak by były łatwe do zrozumienia i zinterpretowania przez ludzi.

10. Wzrost produktywności dzięki technologii

Narzędzia i możliwości, które nam daje technologia, już teraz znacznie ułatwiają pracę – a będzie tylko lepiej. Oprogramowanie będzie się przenosiło z desktopu na mobile, pozwalając na pracę w ruchu, zmniejszając koszty i poprawiając zadowolenie pracowników. Asystenci AI i chatboty zautomatyzują odpowiedzi na maile (umówmy się, że do 90% e-maili wystarczy bot ?) i zarządzanie kalendarzem.

Generalnie pracować będzie się łatwiej, szybciej i efektywniej.

Jak wykorzystać te trendy w rozwoju własnego biznesu i w obsłudze klientów? Nie bać się eksperymentować i ryzykować, testować rozwiązania wspólnie z użytkownikami i nieustanie je poprawiać oraz pamiętać, że na końcu tego wszystkiego jest człowiek, któremu ta technologia ma pomóc.

 

Komentarze:

Comments

comments