Apple wprowadza mobilne płatności. Ma szansę na "standard"

Tomasz Zywer

08-09-2014
Apple wprowadza mobilne płatności. Ma szansę na "standard"

Rośnie napięcie przez zbliżającą się konferencją Apple. Osobiście zainteresowany jestem wynikiem prac zespołu Apple’a w dziedzinie płatności mobilny – to, że nad tym pracują potwierdziło już kilka poważnych serwisów informacyjnych. Apple wprowadzając na rynek iPhone’a 6 ma znowu okazję do “pozamiatania” w kolejnej kategorii biznesowej, która wydawała się “nie do ruszenia”. A że jest o co walczyć, to pokazują lokalne, ale bardzo interesujące wyniki uzyskane np. przez IKO w Polsce.

Serwis Blommberg donosi, że usługa iPhone Wallet ma zostać wprowadzona razem z premierą nowego smartfona, a ten wreszcie będzie wspierał NFC. 800 milionów klientów i użytkowników iTunes, którzy już teraz podali numer swojej karty płatniczej, stanie się potencjalnymi użytkownikami iPhone Wallet. Łatwo policzyć, że teoretycznie będą to ogromne pieniądze przechodzące przez Apple.

Osoby, które zdecydują się na nowego iPhone’a, zyskają mobilną kartę kredytową, najprawdopodobniej akceptowaną przez największe globalne marki jak Visa, MasterCard i American Express.

Jak w przypadku innych rozwiązań Apple ma być “prosto” – płacenie będzie polegać na pokazaniu iPhone’a przy kasie, a proces autoryzacji może polegać na przyłożeniu palca do czytnika TouchID w telefonie. Jak to będzie wyglądało w realu, zobaczymy zapewne 9 września.

Czy Apple ma szansę na kolejny globalny standard?

No właśnie. Dużo będzie zależało od detalistów – w tym największych sieci sprzedaży, które zaakceptują lub nie tego typu nowe rozwiązanie. Globalni gracze jak Visa wręcz szukają tego typu okazji na rynkach lokalnych. Jednak kolejne wdrożenia i rozmowy z producentami smartfonów nie stały się dotychczas oczekiwanym kołem zamachowym. Widać też, że na tej liście pozostał już tylko lider rynku producentów na najważniejszym rynku konsumenckim.

Apple może być tak naprawdę wybawcą dla Visy i Mastercard, gdyż rynek mobilnych płatności rozwija się bardzo dynamicznie, a dotychczasowi liderzy obrotu bezgotówkowe są coraz częściej marginalizowani – to, co jest charakterystyczne dla Polski, czyli przewaga IKO nad rozwiązaniami globalnych graczy, nie jest odosobnionym wynikiem.

Lokalne rozwiązanie zostało pozytywnie przyjęte przez inne banki, ale również przez samych klientów, którzy wykonali już ponad 1 mln transakcji mobilnych swoimi telefonami. Jak widać po pierwszym roku wspólna “otwarta” inicjatywa instytucji finansowych została bardzo pozytywnie przyjęta zarówno przez urzędy, UOKiK jak i samym klientów. Polski Standard Płatności (PSP) ma szansę być wykorzystany przez inne instytucje bankowe i ich klientów.

PSP konkurentem dla iPhone Wallet?

Zasadniczo i tak wygra klient, bo zyska prostsze i szybsze rozwiązanie. Najprawdopodobniej oba rozwiązania będą miały stałą grupę wiernych użytkowników. Popularność na naszym rynku smartfonów z Androidem gwarantuje dopływ nowych klientów do PSP. W przypadku iPhone Wallet, nową ciekawą funkcją będą nowe możliwości podjęcia działań handlowych na ściśle zdefiniowanej grupie docelowej, którą stanowią właściciele telefonów z jabłuszkiem – już teraz wartość tego rynku jest szacowana na duże pieniądze w $.

Trzeba też pamiętać, że oba rozwiązanie, mimo że będą realizować tę samą czynność, są jednak trochę z innych bajek. Banki przechodzą ogromną drogę związaną ze zmianą nie tylko sposobu obsługi, ale także funkcjonowania i działania ich core’owych masowych usług. Odpowiednio zaadoptowany PSP może stać się zatem gwiazdą w koronie oferty danego banku, ale może również z całą siłą ujawnić problemy w funkcjonowaniu jego zaplecza technologicznego. W tej sytuacji Visa czy MasterCard są na zdecydowanie lepszej pozycji, ponieważ od dawna poszukują i wprowadzają nowe rozwiązania nie tylko techniczne, ale też biznesowe, umożliwiające szybkie metody płatności. A dzięki Apple mogą zyskać duże wsparcie w dotarciu bezpośrednio do bardzo wartościowego “kciuka”.

Bankowość mobilna prześcignie internetową

Jednego też możemy być pewni. Analizy firm doradczych takich jak np. Deloitte wskazują, że bankowość mobilna do 2020 roku może prześcignąć internetową. Co nie jest często podkreślane, to to, że bankowość mobilna będzie w rękach tych samym instytucji (banków), które teraz rozdają karty na rynku kont osobistych… I to może stać się już niedługo najważniejszą informacją i impulsem do kolejnych innowacji na rynku usług bankowych.

Mimo pewnych niejasności w kwestii funkcjonowania samego PSP, ten standard przynosi wiele korzyści na naszym rynku. Konkurencyjnego standardu płatności mobilnych osobiście spodziewam się także po Apple.

Komentarze:

Comments

comments