Przegląd sceny start-upowej. Ciągle szukamy jednorożca

3 lutego 2017

Fuzje, exity do dużych przedsiębiorstw, triumfy branży FinTech i nowe perspektywy na akceleracje. Sprawdzamy, co dzieje się na polskiej scenie start-upowej. Czy mamy już w Polsce jednorożca, czyli start-up wart ponad miliard dolarów.

Nowy rok przyniósł sporo istotnych zmian dla niektórych młodych firm. Picodi postanowiło nie ograniczać się tylko do kodów promocyjnych i uruchomiło stronę z obniżkami w sklepach internetowych. Agencja marketingowa Imagine the Future w nowym roku należy już do warszawskiej spółki Cloud Technologies. Przedsiębiorstwo ma nadzieję, że teraz poprawi sprzedaż swojego UnBlocka – programu, który omija zabezpieczenia ad-blocków. Specjaliści od SEO, Positionly, połączyli siły z analitykami mediów społecznościowych – Monitori, tworząc jedną nową markę – Unamo. Wcześniej Positionly zbratało się z ekspertami od konwersji i UX – UsabilityTools. Unamo zaoferuje więc zainteresowanym bogaty wachlarz narzędzi marketingowych. Krakowski producent drukarek 3d, Sinterit, dostał 1,1 milinów euro od niemieckiego przedsiębiorstwa FIT AG za część udziałów w firmie.

FinTech na świeczniku

Nie brakuje sukcesów w branży FinTech. PKO BP zakupiło ZenCard, stołeczny start-up, który integruje różne programy lojalnościowe z kartą płatniczą i upraszcza cały proces po stronie klienta i przedsiębiorcy. PKO BP ma nadzieję, że przejęcie technologi ZenCard pozwoli na wprowadzenie na rynek nowego standardu opartego na programach lojalnościowych obsługiwanych przez dowolną kartą dowolnego banku. Dodatkowo wyniki badania CEE Fintech Survey 2017 jasno wskazały Polskę jako lidera FinTech w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Autorzy tej analizy podkreślają, że mamy w kraju doskonale przygotowany grunt do rozwoju produktów tego typu i dodają, że globalne podmioty często wybierają Polskę do przeprowadzenia miarodajnych testów związanych z branżą FinTech. Więcej na ten temat pisałem także tutaj.

Koncerny wyciągają rękę

Przykład PKO BP i ZenCard nie jest odosobniony. Coraz więcej koncernów wykazuje zainteresowanie sceną start-upową. Przykładowo Lotos wpisał do swojej strategii na następne lata aktywną współpracę z młodymi firmami. Podobną deklarację złożył PKN Orlen. Bierni nie są też operatorzy sieci komórkowych. Na początku marca ma odbyć się kolejna konferencja tej branży – PLNOG. Organizatorzy chcą, by przedstawiciele start-upów mogli spotkać się wtedy z reprezentantami czołowych polskich operatorów i nawiązać współpracę. Także w marcu Orange ogłosi finalistów programu Orange Fab, którzy będą mogli zapoznać się bliżej z codziennym funkcjonowaniem tego telekomunikacyjnego giganta.

Międzynarodowe konkursy

Kilka rodzimych start-upów zaistniało w międzynarodowych konkursach. Cart Defender dostał się do finału turnieju akceleratora StartPlanetNI w Belfaście. Cart Defender wykorzystuje sztuczną inteligencje do komunikacji sklepów internetowych z klientami. L’Oréal i londyński akcelerator FoundersFactory zaoferował wsparcie finansowe polskiej firmie Cosmose. Takie wyróżnienie dostały jeszcze tylko cztery inne start-upy biorące udział w konkursie organizowanym przez te dwie marki. Cosmose jest dostawcą rozwiązania, które pozwala emitować reklamy online do klientów sklepów stacjonarnych. Nexbio wygrał polską edycję konkursu Chivas The Venture i powalczy wkrótce o milion dolarów w globalnym wyścigu w USA. Lubelski start-up prowadzi testy genetyczne, które mają pomóc w wykryciu choroby roślin we wczesnym etapie ich rozwoju. Jego nowatorskie podejście może okazać się zbawienne dla rolników na całym świecie.

Program akceleracyjny MIT Enterprise Forum Poland również zaoferował solidne wsparcie polskiej scenie start-upowej. Wybrał niedawno 23 firmy, które odbędą specjalne szkolenia poświęcone sprawnemu rozwojowi początkujących przedsiębiorstw. Pięć z nich wyjedzie też na warsztaty do Instytutu Technologicznego w Massachusetts. Fundacja podzieliła wszystkie 23 podmioty na 5 różnych kategorii: finanse, energia, zdrowie, surowce i ogólna. Warto wymienić następujące rozwiązania: Nu Delta – odczytywanie informacji z faktur poprzez smartfona, Predictail – przewidywanie usterek maszyn za pomocą analizy Big Data, Cycle – aplikacja monitorująca cykl owulacyjny i pomagająca zajść w ciążę, Vortex Oil Engineering – zwiększanie wydajności wydobycia ropy naftowej przez zmianę właściwości wody technicznej, IC Solutions – długopis do cyfryzacji dokumentów. Warto wspomnieć, że fundacja MIT Enterpise Forum Poland dostała dofinansowanie w ramach rządowego programu Scale Up.

The Heart Warsaw – nowa przestrzeń

Kolejny ważne przedsięwzięcie, to otwarcie w Warszawie nowej przestrzeni dla start-upów z regionu. Pod patronatem firmy deweloperskiej Ghelamco spółka D-RAFT udostępniła blisko 2 tys. metrów kwadratowych pod szyldem The Heart Warsaw. Lokalizacja ma być przede wszystkim centrum spotkań początkujących firm i dużych przedsiębiorstw. The Heart Warsaw ma zapewnić dojrzałym start-upom pomoc w rozwoju i nawiązaniu kontaktów z większymi firmami. Zapowiedziano kilka różnych programów akceleracyjnych. Wsparcie sprzętowe zaoferowała firma Samsung. Mastercard, które jest także współzałożycielem projektu, wesprze rozwój działań z sektora FinTech.

Jak widać, rozkwit polskiego środowiska start-upowego trwa w najlepsze. Branża FinTech wysuwa się tu na pierwszy plan, ale coraz częściej mamy do czynienia z rozwiązaniami z zakresu biotechnologii, komunikacji, reklamy, zdrowia czy energetyki. Wedle danych Deloitte, w 2023 r. start-upy wytworzą ponad 2,2 miliarda zł wartości dodanej w naszej gospodarce i zapewnią ponad 50 tys. nowych miejsc pracy.

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments

Blogi

X
//