Co to był za rok…

Andrzej Ogonowski

17-12-2012
Co to był za rok…

Podsumowując mijający rok nie będę wspominał o oczekiwanych premierach sprzętowych, ani o kampaniach mobilnych skupionych wokół aplikacji – o tym przeczytacie na pewno w innych ciekawych podsumowaniach (na pewno tych na GoMobi.pl). Chciałbym skupić się na tym, co dotyczyło pośrednio i bezpośrednio marketingu SMS.

Na początku roku 2012 w UKE nastąpiła zmiana na stanowisku prezesa – nowa pani prezes Magdalena Gaj zastąpiła wybitną Annę Streżyńską. Ówczesna ocena ekspertów wydaje się mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości – pani prezes Gaj nie jest może zbyt charyzmatyczna, ale konsekwentna i dobrze przygotowana merytorycznie. Udało się jej m.in. współtworzyć i doprowadzić do skutku wprowadzenie zmian w prawie telekomunikacyjnym, które to zmiany mają na celu rozszerzyć uprawnienia abonentów i użytkowników, wzmocnić ochronę danych osobowych oraz zwiększyć konkurencyjność w zakresie usług telekomunikacyjnych. Więcej szczegółów na stronie UKE.

Wcześniejsze zmiany tego prawa z grudnia 2011, które wprowadzają istotne obostrzenia dla działań związanych z premium rate, doprowadziły do niemal 2-krotnego spadku ilości konkursów SMS-owych w mijającym roku. Tego stanu rzeczy nie zmienił nawet tak duży event jak Euro 2012. Oczywiście mam nadzieję, że właśnie samo prawo, a nie obawa przed karami, miało wpływ na spadek ilość konkursów. Niestety nadal zdarzają się nieuczciwe akcji, ale szybko są wychwytywane przez użytkowników i piętnowane przez urzędy regulacyjne. O tym możecie przeczytać w moim wcześniejszym wpisie.

W gąszczu nie tylko SMS-owych kampanii chciałbym zwrócić Waszą uwagę na wyniki tegorocznej edycji MIXX Awards. W kategorii „Bezpośredni odzew” nagrodzona została akcja „Kupon rabatowy do -25% na wszystko w RESERVED” zorganizowana przez agencję Zjednoczenie.com. Piszę o tym dlatego, że właśnie w tej kampanii wykorzystano prosty mechanizm pobierania kuponów rabatowych poprzez SMS (co ważne, była to trzecia opcja po możliwości drukowania kupony i wysłania go na adres e-mail). Co ciekawe aż 30 proc. uczestników wybrało właśnie taką formę otrzymania rabatu. Jest to porównywalna liczba do nowych subskrybentów e-mailowych pozyskanych przy tej kampanii. Napawa mnie to optymizmem!

Tak duże zainteresowanie tym kanałem promocji potwierdza przypuszczenia, że krótka wiadomość tekstowa jest mocnym narzędziem marketingowym. I takim zapewne pozostanie jeszcze przez długi czas. W Polsce komunikacja SMS-owa oraz MMS-owa ma się bardzo dobrze – świadczą o tym wyniki raportów GUS oraz UKE. Co prawda z USA dochodzą nas słuchy o pierwszym w historii spadku miesięcznych wysyłek wiadomości SMS, wynikającego z korzystania z różnego rodzaju aplikacji zainstalowanych na smartfonach. Jednak powtórzę raz jeszcze – krótka wiadomość tekstowa będzie jeszcze przez długi czas niezastąpionym narzędziem do szybkiej i bezpośredniej komunikacji marketingowej. Jak inaczej niskim kosztem (kilka groszy za jedną wiadomość) bezpośrednio i w określonym czasie dotrzeć do klientów i zaproponować im np. udział w konkursie, pobranie aplikacji, czy po prostu przesłać im kod rabatowy?

Wartym odnotowania są również dwa okrągłe jubileusze. W czerwcu PTK Centertel obchodziła swoje dwudzieste urodziny (był to pierwszy operator telefonii komórkowej w Polsce). Natomiast w grudniu minęło 20 lat od wysłania pierwszego SMS-a! O SMS-owym jubileuszu przeczytacie więcej tutaj.

Nie wiem jak dla Was, ale dla mnie ten rok był rokiem udanym. W SMSAPI udało nam się wprowadzić kilka nowatorskich narzędzi marketingu SMS, a ja sam w tym roku spotkałem coraz więcej ludzi, którzy pasjonują się tematem mobile – np. ludzie, którzy prowadzą serwis GoMobi.pl robią świetną robotę! Tak więc zespołowi GoMobi.pl oraz wszystkim Wam życzę wielu radości w nowym roku, abyście nie musieli nikomu zlizywać bitej śmietany z kolan, a wszystko co zrobicie, zakończyło się spektakularnym sukcesem jak zakończenie budowy odcinka A2 i Euro 2012!

Zobacz także:

Podsumowanie roku 2012: Lucjan Exner, InMobi

Komentarze:

Comments

comments