Digital publishing w 2012 roku – podsumowanie

Kinga Dyakowska

19-12-2012
Digital publishing w 2012 roku – podsumowanie

W 2012 roku niemal równocześnie znika dostępny tylko na tabletach “The Daily” i drukowane wydanie amerykańskiego “Newsweeka”. W tym samym czasie również w polskich wydawnictwach powstają kolejne tabletowe edycje magazynów, a na rynku pojawiają się kolejne tytuły prasowe.

Najważniejsze wydarzenie Polska/Świat w 2012 roku

Zamknięcie amerykańskiego “Newsweeka”, który po 80 latach “rozstaje się z papierem” widząc swoją kolejną szansę w digitalizacji marki.

Zamknięcie “The Daily” – dziennika dostępnego początkowo tylko na iPadzie, a później na iPhonie i na tabletach z Androidem. W ramach projektu News Corp. pojawiły się 682 numery. Subskrypcję posiadało około 100 tys. użytkowników, co okazało się zbyt małą ilością, aby pokryć dokonane inwestycje i bieżące wydatki.

Przejęcie przez Ringer Axel Springer pakietu większościowego w Onet.pl – kolejny krok wydawcy w kierunku rozszerzenia cyfrowej działalności.

Wiele udanych tabletowych debiutów polskich wydawców i dobrze przygotowanych aplikacji, w tym publikacji “custom publishing”. Cieszy też większe zainteresowanie marketerów tematem aplikacji.

Najciekawsza lub niespełniająca oczekiwań aplikacja w 2012 roku

(+) Pierwszy polski dziennik przygotowywany codziennie specjalnie na tablety – czyli “Puls Biznesu+”. Plus dla wydawcy, Bonnier Business Polska, za promocję i podgrzewanie zainteresowania aplikacją. Gratulacje dla Biura Reklamy, które szybko zrozumiało potencjał cyfrowych wydań, a samych reklamodawców przekonało do uczestniczenia w tej przygodzie.

(+) Rozwój aplikacji prasowych w wersji na smartfony: obok natywnych, newsowych, wersje magazynowe w nowych, przyjaznych dla odbiorcy makietach dostosowanych do niewielkiej wielkości ekranu iPhone’a: obok “The New Yorker Magazine”“Men’s Health”, polskie wydania “Wysokich Obcasów Extra” czy “Magazynu iUser”.

(-) Oczekiwań (odbiorców, reklamodawców ani samych wydawców) nadal nie spełniają “wersje w PDF” udostępniane na urządzeniach mobilnych.

(-) Rozczarowaniem jest również brak promocji aplikacji mobilnych – nawet najlepsza nie ma szansy na sukces, jeśli jej debiutowi towarzyszy jeden wpis na Facebooku.

Najciekawsze lub niespełniające oczekiwań urządzenie mobilne w 2012 roku

(+) Niezmiennie ciekawe produkty Apple. iPad3, iPhone5, nowy iPod i mój ostatni faworyt, iPad mini. Umiejętne sterowanie dostępnością tych urządzeń wywołuje w odbiorcach jeszcze większe zainteresowanie. IPad mini trafił w moje ręce po wpisaniu na listę społeczną w jednym z iSpotów, a kupienie nowego iPoda, przypominało polowanie na białego kruka.

(-) Rozczarowanie dla rynku prasy – niewielkie zainteresowanie użytkowników czytaniem prasy na tabletach z systemem Android, mimo ich dużej popularności i dostępności cenowej.

Nowe trendy w 2012 roku

Aplikacje mobilne polskich wydawców, którzy sprzedają kontent na nowej platformie. Wydawnictwo G+J Polska, po sukcesie aplikacji “Blondynka na językach/angielski”, wprowadziła kolejne, dwie części – “Hiszpański”“Niemiecki”.

Wyparcie “PC” przez tablety. Nowy trend, który obserwujemy w działach handlowych naszych klientów. Dobry sposób wspierania sprzedaży przez zastosowanie aplikacji i tabletów, nie bez znaczenia również dla wizerunku firmy.

Prognoza na 2013 rok

Zgodnie z globalnymi prognozami, większe korzystanie z mobilnego internetu.

Mam też nadzieję, że w 2013 roku doczekamy się nowych standardów badawczych, które uwzględniają czytanie prasy na urządzeniach mobilnych.

Cyfryzacja treści, inicjowana również przez samych użytkowników. Na kilka dni przed Świętami do listy dla Świętego Mikołaja warto dołączyć iTunes Gift Card. Jeśli macie zaległości w czytaniu czy słuchaniu muzyki, to najlepszy moment żeby je nadrobić.

Zobacz także:

Podsumowanie roku 2012, Dariusz Kocięcki, LookSoft

Podsumowanie roku 2012, Andrzej Ogonowski, SMSAPI

Podsumowanie roku 2012: Lucjan Exner, InMobi

 

Komentarze:

Comments

comments