Dlaczego “największy w historii” spadek Apple jest jednocześnie sukcesem “mobile w Polsce”

Tomasz Zywer

14-01-2015
Dlaczego “największy w historii” spadek Apple jest jednocześnie sukcesem “mobile w Polsce”

Na “idealnym” obrazie mobile w Polsce cały czas widoczny jest jeden “problemik” dotyczący kwestii korzystania przez właścicieli telefonów z internetu. Mimo że systematycznie rośnie penetracja smartfonów – obecnie to już 44 proc. (TNS OBOP), a na koniec 2014 r. udział ten ma osiągnąć nawet 60 proc., zaś tabletów – 22 proc., to jednak Polacy cięgle nie wykorzystują potencjały tych urządzeń. Ktoś, kto nie korzysta z dostępu mobilnego do internetu, raczej nie będzie w stanie świadomie korzystać z rozwiązań mobilnych. Nie będzie klientem reklamy mobilnej, aplikacji i całej reszty.

Masz iPhone’a – masz internet

Aby obiektywnie ocenić nasz rynek w 2014 roku (GoMobi.pl tradycyjnie prowadziło podsumowanie), warto dokładniej przyjrzeć się rankingowi producentów smartfonów i tabletów. Ostatnie lata od 2012 do 2013 to zdecydowana dominacja wśród urządzeń mobilnych produktów firmy Apple – nie Samsung czy HTC. Wszędzie i zawsze, gdy taką informację przekazywałem, odpowiadając na pytanie: “A jakie smartfony są teraz najpopularniejsze w Polsce”, reakcja była praktycznie taka sama:

Ale co poradzić, skoro duża większość posiadaczy smartfonów takich marek jak: Samsung, HTC czy Sony, nie miała dostępu do internetu, czyli upraszczając nie korzystała z najważniejszej funkcjonalności posiadanego telefonu.

Oczywiście powodów takiego sytuacji jest wiele. Jak widać poniżej na przygotowanej przez Gemius infografice jeszcze pod koniec 2013 Apple “rządziło”.

Apple z największym spadkiem w 2014 roku

Dowodem rozwoju naszego rynku i rosnącej liczby użytkowników mobilnego internetu jest wskoczenie Samsunga na pozycję leadera tego rankingu.

Jak pokazuje listopadowy pomiar ruchu na stronach WWW, prowadzony przez firmę Gemius, różnica w udziale w ruchu internetowym między Samsungiem i Apple wynosi ponad 5 punktów procentowych. Łącznie z urządzeń tych dwóch czołowych producentów urządzeń mobilnych pochodzi prawie 60 proc. odsłon w polskiej sieci (29 proc. Samsung i 27 proc. Apple). W porównaniu do listopada 2013 roku Samsung zanotował niemal 7-proc. wzrost (z 30 proc. do 32 proc.), a Apple 16-proc. spadek (spadek z 32 proc. do 27 proc.).

 

 

Liczę, że tak już zostanie i chciałbym, aby ten udział tylko rósł. Co będzie dowodem rosnącej rzeszy mobilnych klientów i umożliwi dalszy rozwój całego rynku dzięki osiągnięciu odpowiedniej skali.

Jeśli rok 2014 ma pozostać w Waszej pamięci, to proponuję do listy “złotych myśli” dodać również tę, że Apple nie jest już leaderem rankingu producentów i że jest to naprawdę dobry news, bo w końcu na twardych (mierzalnych) liczbach widoczna jest rosnąca liczba mobilnych klientów.

Badanie Gemiusa jest w zasadzie rankingiem popularności dostępu do mobilnego internetu wśród określonej “androidowej” grupy klientów, która daje masę.

Komentarze:

Comments

comments