Ponad połowa czasu spędzana w internecie odbywa się przez aplikacje

Tomasz Zywer

20-09-2016
Ponad połowa czasu spędzana w internecie odbywa się przez aplikacje

Połowę czasu mobilni użytkownicy aplikacji spędzają w 3 najważniejszych aplikacjach. Od 2013 r. podwoił się czas spędzany przed smartfonem. Magnesem i motorem dla pogłębienie roli mobile stały się aplikacje mobilne, które spowodowały, że komputery stacjonarne w ciągu zaledwie paru ostatnich lat w zasadzie straciły znaczenie i dominującą rolę na rynku digital. Mobile zmienił rynek digital, aby lepiej poznać trendy warto sięgnąć do najnowszego raportu firmy comScore “Rynek aplikacji mobilnych w USA 2016 r.”

Aplikacje mobilne kołem zamachowym mobile

Wyniki badania jednoznacznie wskazują, że w Stanach Zjednoczonych to właśnie aplikacje koncentrują uwagę użytkowników. ComScore podaje, że przełom nastąpił w lipcu 2016 roku, kiedy aplikacje osiągnęły tam ponad połowę czasu, jaki użytkownicy spędzają w internecie (zdjęcie powyżej). Analitycy podają, że od tego momentu ten wskaźnik będzie jedynie rósł, ponieważ czynnik wygody, jaką daje mobile, jest tak silny, że nie ma od niego odwrotu.

– Jeśli chcesz wiedzieć, co się dzieje na całym świecie, czy w popkulturze, czy w życiu Twoich przyjaciół, Twoim pierwszym ruchem jest sięgnięcie do kieszeni i otworzenie jednej z wielu różnych aplikacji społecznościowych w telefonie. Podobnie jest, gdy zdecydujesz się słuchać muzyki, uzyskać wskazówki dojazdu do miejsca przeznaczenia, sprawdzić pogodę lub nadrobić zaległości na e-mail – podaje ComScore.

Co prawda wraz z wiekiem popularność mobile zmniejsza się, jednak jak widać poniżej nawet w grupie 65+ mobile to już blisko połowa czasu spędzanego w cyfrowym świecie.

zrzut-ekranu-2016-09-19-o-21-34-09

Komputer tak, ale smartfon jeszcze bardziej

Wykresy przedstawiające mobile w zasadzie od kilku lat tylko rosną. Ale poniższy jest chyba najbardziej optymistyczny ze nich wszystkich. Można oczekiwać, że takie zmiany zajdą w skali globalnej. Jak widać w ciągu ostatnich 3 lat w USA czas spędzany w mediach cyfrowych praktycznie się podwoił. Największy w tym udział zaliczył mobile. Jednocześnie utrzymuje się na stałym poziomie czas spędzany przed komputerami. Można wnioskować, że kompy i smartfony nie kanibalizują się. Oba narzędzia uzupełniają się i jednocześnie wypierają pozostałe media.

zrzut-ekranu-2016-09-19-o-21-48-50

Powyższa sytuacja nie byłaby możliwa, gdyby nie działania kluczowych graczy. Np. Google koncentruje się obecnie na ciągłym przyspieszeniu stron mobilnych – te działania mogą dać oczekiwany efekt pod warunkiem zaangażowania właścicieli samych stron WWW.

Facebook, YouTube, gry, mapy, wyszukiwarka

Obecnie rynek aplikacji staje się dość jasny i raczej przez najbliższych kilka lat ciężko będzie wyobrazić sobie jakieś znaczące zmiany. Dotarcie do mobilnych klientów możliwe będzie za pośrednictwem globalnych graczy, takich jak Facebook i Google i ich aplikacje.

Warto zauważyć, że najpopularniejsze pod względem liczby użytkowników apki to w zasadzie własność kilku globalnych firm. Firmy te budują duże bariery wejścia dla kolejnych wydawców. Ciekawe, jak będzie wyglądało tego typu zestawienie za np. 5 czy 10 lat. Niestety nie ma dołączonej do raportu informacji na temat dochodowości danej aplikacji…

zrzut-ekranu-2016-09-19-o-22-17-44

Zmiany – jedyny pewnik w mobile

Jakie aplikacje przejmą globalną mobilną pałeczkę? Inspiracją może być zestawienie aplikacji, które obecnie w największym stopniu koncentrują najmłodszą grupę użytkowników od 18 do 34 lat. Z wieloma widocznymi poniżej spotkałem się po raz pierwszy. Czy na poniższej liście są przyszli liderzy rynku mobilnego? Jedyny pewnik, że cały czas nie zmienia się zainteresowanie rozrywką i społecznościami.

zrzut-ekranu-2016-09-19-o-22-38-54

To właśnie takie grupy aplikacji jak: social, muzyka, gry, rozrywka – koncentrują uwagę użytkowników. Można podsumować, że obecnie kilka kluczowych aplikacji wypełnia dzień (a raczej czas) właściciela smartfona.

Social, music, games, multimedia, messengers, retail, photos, news – to te grupy aplikacji napędzają wzrost, a jednocześnie systematycznie powiększają zasięg mobile’a wśród użytkowników. Warto zauważyć, że wydawcy działający poza kategorią rozrywka i społeczności mają pozostawioną o wiele mniejszą cześć tortu. Ich zadanie ukierunkowane na zdobycie zaangażowania będzie coraz trudniejsze i tym samym kosztowniejsze.

zrzut-ekranu-2016-09-19-o-22-48-25

Polecam raport jako źródło wiedzy o rynku mobilnym i zmianach, jakie mogą dotrzeć do naszego kraju, raport można go pobrać tutaj.

Komentarze:

Comments

comments