Facebook i Unity rzucają wyzwanie Steam i branży gamingu

Dariusz Adamczyk

19-08-2016
Facebook i Unity rzucają wyzwanie Steam i branży gamingu

Gaming to jeden z bardziej dochodowych sektorów w branży multimedialnej. Dochody liczone są w miliardach, a w planach rozwoju rynku padają kwoty bajeczne. Dodatkową siłą napędową rynku stały się nowe kanały dystrybucji, takie jak: urządzenia pracujące w technologii Virtual Reality, NVidia Shield (Android TV), Smart TV, Apple TV.

Do gry szybko włączyli się deweloperzy mobilni, w tym sektorze gra także toczy się o wielką stawkę. Według analityków ze Statista, przychody w kategorii mobile gaming w 2016 roku wyniosą 12,1 miliardów €. Wyobraźnię producentów rozpalił dodatkowo sukces aplikacji Pokemon Go. Aplikacja Freemium, ale dobrze zarabia.

Zastanawiałem się wiele razy, czy do rozgrywki o duże pieniądze płynące z gamingu włączą się nowi, globalni gracze. Google i Apple są częścią ekosystemu od dawna. Czekałem na ruch kanałów społecznościowych. Doczekałem się. W ostatnich dniach Facebook ogłosił wejście do globalnej rozgrywki. Zrobi to w partnerstwie z Unity. Firmy stworzą dedykowany hub nazwany Facebook PC Gaming Platform. Będzie tworzony na bazie Facebook Games Arcade. Na razie dostępna będzie wersja na PC, w planach jest stworzenie systemu dla użytkowników smartfonów i tabletów. Facebook Games Arcade jest w ciągłej fazie rozwoju, dostępna jest ciągle wersja beta, oparta na systemie Windows 10. Wydaje się, że system potrzebuje jeszcze dużych nakładów pracy. Recenzje użytkowników, mówiąc delikatnie, są mocno niepochlebne. Gry się zawieszają, są problemy z instalacją i reinstalacją.

Facebook PC Gaming Platform ma być w zamierzeniu twórców Facebooka antidotum na wszystkie problemy i produktem z wyższej półki. Cel jest jeden: rzucenie wyzwania platformie Steam. Walka nie będzie łatwa. Należący do Valve Corporation Steam to światowy potentat. Firma działa na rynku od wielu lat (segment gier jest intensywnie rozwijany od 2012 roku), posiada rozbudowaną społeczność oddanych graczy. Według danych z 2015 roku z produktów Steam skorzystało 125 milionów graczy z całego świata. Program jest dostępny na platformy Windows, PS3, OS X, iOS oraz Android. System jest niezwykle funkcjonalny: umożliwia instalację i automatyczne zarządzanie oprogramowaniem na wielu komputerach. Oferuje funkcje społecznościowe: listy znajomych i grupy, zapis w chmurze, rozmowy głosowe oraz czat dostępny podczas gry.

Facebook przymierza się do mocnego wejścia w świat gier od dobrych kilku lat. Jednym z elementów strategii i wejście w nowe kanały był zakup Oculus Rift VR. Wejście w segment gier i aplikacji Virtual Reality to już poważna sprawa, związana z rozwojem działu dewelopmentu i produktami mobilnymi. Partnerstwo z Unity to znakomite posunięcie. Gry tworzone na platformie Unity w wersji 5.1.1 obsługują 22 platformy sprzętowe, między innymi: Windows, Linux, Android.  System jest kompatybilny z headsetami Oculus Rift i Gaer VR.

Mark Zuckerberg z ekipą ma więc w rękach silne atuty. Czy wsparcie Unity wystarczy do realnej rywalizacji Facebook  PC Gaming Platform z doświadczonymi deweloperami Steam? Myślę, że rynek jest na tyle pojemny, że firmy będą mogły uzupełniać swoją ofertę i dostarczać różnorodne produkty. Ale wszystko okaże się w ciągu najbliższych 2-3 lat.

 

Grafika: Memolition

Komentarze:

Comments

comments