Jak technologie wpływają na retail?

Rafał Krzyżański

10-05-2013
Jak technologie wpływają na retail?

W raporcie “Shopping Show 2013 Zwyczaje zakupowe Polaków” przeprowadzonym przez MOVEDO Shopper & Trade Marketing jako pierwszy punkt wpływający na kształt obecnego retailu w Polsce pojawiają się technologie.

Technologie unowocześniają handel, zmieniają zachowania konsumenta i mają ogromny wpływ na jego decyzje. W raporcie zwraca się uwagę na systemy płatności mobilnych (paypal, aplikacja IKO), nie wspomina się o płatnościach zbliżeniowych wykorzystujących NFC, a wydaje się, że trend płacenia telefonem może się rozwinąć. Wszystko zależy jednak od inwestycji i edukacji telekomów. Nie bez znaczenia na obecny stan retailu mają aplikacje do porównywania cen. W raporcie wspomina się także o aplikacji, “która będzie reagować na przesyłane bluetooth wiadomości o promocjach w danej galerii, gdzie właśnie robimy zakupy”, co wydaje się dość archaicznym i topornym rozwiązaniem w 2013 roku, biorąc pod uwagę obecne możliwości smartfonów z wykorzystaniem geolokalizacji, social media i aplikacji mobilnych.

Shopping Show 2013 wspomina o rozwiązaniu, jakim są “elektroniczne lustra, które z mozołem próbują zwrócić na siebie uwagę retailowców, ale za chwilę już na poważnie zaczną być zauważalne w dużych markowych sklepach.  Są odpowiedzią na chociażby zbyt duże kolejki, które odstraszają wielu”. O ile rozwiązanie to z powodzeniem wykorzystywane jest w e-commerce, szczególnie przez sklepy dedykowane modzie, o tyle wydaje mi się, że dlatego idziemy kupić coś offline, żeby spróbować ubrań na sobie – w przymierzalni, a nie na wirtualnym avatarze – to możemy zrobić w domu, przy komputerze.

Raport jest darmowy i dostępny do pobrania tutaj. Biorąc pod uwagę szybkość rozwoju nowych technologii, szczególnie mobile, odnoszę wrażenie, że zbyt mało miejsca poświęcono np. dedykowanym aplikacjom wielkopowierzchniowych sklepów detalicznych czy wykorzystaniu geolokalizacji i spersonalizowanym reklamom. Bezsprzeczne jest jednak to, że konsument, wykorzystując technologie, staje się mądrzejszy, ostrożniejszy i mniej lojalny. Potrafi dużo lepiej ocenić atrakcyjność oferty, może to jest powodem dzisiejszej odmiany “Ciach” w Tesco?

zdjęcie użyte we wpisie pochodzi z Flickr.com

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments