Kupując „niecodzienne” produkty Polacy nie ufają żadnym formom reklamy

8 czerwca 2017

Reklama nie jest już najważniejszym narzędziem w komunikacji sprzedażowej. Klienci coraz częściej samodzielnie wyszukują informacje na temat produktów i usług, które zamierzają kupić.

Attention Marketing Research sprawdził komu najbardziej konsumenci ufają w podejmowaniu decyzji związanych z zakupem produktów „niecodziennych” (takich, które kupuje się rzadko, np. pralka, lodówka, telewizor, samochód). Najbardziej rzetelnym źródłem informacji okazała się rodzina (66%) oraz znajomi (56%). Za wiarygodne  Polacy uznali też m.in. opinie i recenzje internautów opublikowane bezpośrednio pod ofertą (50%) lub na formach internetowych (48%) oraz poradniki i przewodniki w Internecie (44%).

Przygotowując się do zakupu produktu “niecodziennego”, aż 78% ankietowanych zbiera informacje na jego temat. Samodzielne wyszukiwanie informacji jest szczególnie charakterystyczne dla młodszych (do 34 lat) i zamożniejszych osób, mieszkających w dużych miastach.

Jak wynika z badania, podczas podejmowania tego rodzaju decyzji, Polacy najbardziej ufają swojej rodzinie (41% uznało jej opinię za bardzo wiarygodną, a 25% za raczej wiarygodną), oraz znajomym (odpowiednio 25% i 31%). Zdecydowanie mniej ufamy opiniom znajomych zamieszczanym na Facebooku. Tylko 8% uważa, że są one bardzo wiarygodnie, a 21% uznaje je za raczej wiarygodne.

Wśród źródeł opinii, których ankietowani nie znają osobiście, największe znaczenie opinie i recenzje internautów opublikowane bezpośrednio pod ofertą (50% ankietowanych uznaje je za bardzo lub raczej wiarygodne) lub na formach internetowych (48%). Za rzetelne źródła opinii Polacy uznali też poradniki i przewodniki w Internecie (44%. pozytywnych wskazań), prasie (37%) oraz blogi i vlogi tematyczne (41%).

Klienci nie ufają natomiast żadnym formom reklamy. Reklamę telewizyjną uznaje za całkowicie niewiarygodną 45% respondentów, a za raczej niewiarygodną 25%. W wypadku reklamy zewnętrznej było to odpowiednio 44% i 25%, a reklamy w Internecie: 43% i 25%.

Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2017 r. na reprezentatywnej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski (N=595) metodą wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo (CATI).

 

Komentarze:

Comments

comments

Blogi

X