Mobile ASO – narzędzia i sposoby na dotarcie do większego grona użytkowników

Bloger Mobilny

02-06-2014
Mobile ASO – narzędzia i sposoby na dotarcie do większego grona użytkowników

Wielu zapewne zdaje sobie sprawę, że pozyskanie ponad przeciętnego ruchu na swojej stronie www odbywa się np. dzięki dobrej optymalizacji strony pod kątem wyszukiwań organicznych – SEO. Termin, który nie jest już tak mocno znany i oczywisty to – ASO (App Store Optimization). Co więc takiego kryje się za tym pojęciem?

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na fakt, że samo stworzenie aplikacji mobilnej i umieszczenie jej w sklepie nie zawsze zapewni jej świetlaną przyszłość, pełną pokaźnej liczby pobrań oraz ocen “five stars”. Mamy obecnie do czynienia ze zbyt dużą konkurencją w marketach byśmy mogli bez większego wysiłku pozyskiwać nowych użytkowników. Należy więc skupić się na optymalizacji aplikacji w sklepie (ASO), aby przyczynić się do zwiększenia liczby pobrań, poprawienia pozycji czy też uzyskania lepszych opinii i wyższych ocen. Pierwszy etap to oczywiście umieszczenie aplikacji w sklepie – i już na tym etapie powinniśmy zadbać o kilka istotnych elementów, takich jak.:

1. Stworzenie odpowiedniego tytułu aplikacji, który powinien mieć jasny przekaz oraz krótki opis czym właściwie jest dana aplikacja. Przykład: Chrome – web browser by Google. Dzięki temu oprócz samej nazwy naszej aplikacji jest też zamieszczona jej zasada działania – web browser, ktoś więc szukając jakiejkolwiek przeglądarki internetowej, może akurat trafić na naszą, nawet wtedy gdy nie zna danego brandu.

2. Opis aplikacji. Ten możemy podzielić na skrócony oraz pełny. W przypadku opisu skróconego warto przedstawić jasno co aplikacja daje konkretnie użytkownikowi jeśli ten ją zainstaluje, np. Dzięki aplikacji uzyskasz dostęp do potężnej bazy zniżek nawet do -80 proc.! Opis skrócony jest zawsze widoczny dla użytkownika. W opisie pełnym możemy już zawrzeć takie informacje jak funkcje aplikacji, benefity dla usera czy bardziej rozbudowany opis. Opis pełny wyświetlany jest tylko wtedy gdy użytkownik sam zechce dowiedzieć się więcej o aplikacji i kliknie w odpowiednie pole na podstronie z aplikacją. Istotnym jest również, by zadbać o przejrzystość treści tak aby była czytelna (np. możemy zastosować bullety jeśli wymieniamy konkretne funkcjonalności). Przykład z Google Play:

Opis skrócony:

Opis pełny:

3. Kolejny etap to słowa kluczowe. Tutaj dobrą praktyką jest powielenie słów kluczowych z tytułu aplikacji – wpływa to dodatnio na pozycję.


Warto także użyć słów, którymi posługuje się nasza grupa docelowa oraz śledzić konkurencję, która jest na wysokiej pozycji – być może ich słowa kluczowe użyte np. w opisie, będą stanowić dla nas podpowiedź. Powtarzanie tego samego słowa np. dwukrotnie, nie wpływa na pozycję i nie jest dobrą praktyką. Narzędziem, które pomoże nam w odpowiednim dobraniu słów kluczowych jest np. AppCodes.

4. Visual Branding czyli ikona aplikacji oraz zrzuty ekranów. Przede wszystkim ważna jest ich wysoka jakość. Ikona powinna być zaczepna, powinna rzucać się w oczy i wyróżniać się na tle konkurencji. Screeny zaś powinny przedstawiać najważniejsze zalety aplikacji – idealnie gdyby każdy z nich był opisany. Przykład dobrego zastosowania można spotkać np. w aplikacji Stylight.

W przypadku Google Play warto pokusić się także o film promocyjny, wykorzystując np. narzędzie Apptamin.com.

5. Kategorie – te warto uzupełnić jak najbardziej trafnie, zgodnie z przeznaczeniem aplikacji. W przypadku Google Play jest tylko jedna kategoria do uzupełnienia, w przypadku App Store – dwie, i te dwie należy wypełnić. Wybór musi być jak najbardziej odpowiadający temu czym jest nasza aplikacja.

6. Istotne są także oceny oraz opinie – aby były jak najwyższe i najlepsze warto zaprosić wcześniej userów na beta testy. Fajnie jeśli naszą aplikacją zainteresuje się znany bloger piszący w grupie docelowej, która jest taka sama dla naszej aplikacji – dzięki jego opinii możemy uzyskać również pokaźną ilość beta testerów.

Samą bazę użytkowników można zebrać, tworząc uprzednio landing page z przekierowaniem do aplikacji w sklepie i odpowiednio go promując. Taki landing Page powinien zawierać odnośniki do sklepów, mocno widoczny call to action, powinien jasno komunikować czym jest aplikacja, jakie problemy rozwiązuje i jaką wartość niesie dla użytkowników. Warto pokazać także wiarygodność rynkową, kto z niej korzysta i jakie są opinie na jej temat (np. recenzje znanych osób). Świetnym uzupełnieniem jest także film, wyjaśniający w przyjemny sposób jakie zalety posiada aplikacja – zarówno film w markecie (tylko Google Play) jak i na samym landing page’u.

7. W przypadku Google Play warto zadbać o tzw. link building czyli adresy URL prowadzące prosto do aplikacji w sklepie. Powinniśmy umieścić je na przede wszystkim na naszej stronie www/landing page’u, w newsletterach, na blogu, w postach na portalach społecznościowych, stronach naszych partnerów czy też press release’ach.

Na koniec warto dodać, że istotne jest utrzymywanie minimum 4 gwiazdek jeśli chodzi o ocenę. Liczne badania dowodzą, że poniżej 4 gwiazdek, użytkownicy znacznie rzadziej instalują aplikacje. Aby uzyskiwać cały czas wysokie oceny, musimy utrzymywać odpowiednie relacje z użytkownikami, wykorzystując np. narzędzie Apptentive. Musimy również dość często wypuszczać update’y, które eliminują niezadowolenie użytkowników. Musimy być dobrymi słuchaczami, szybko i skutecznie reagować, a także rozumieć rzucane w naszą stronę słowa krytyki – tylko w ten sposób stworzymy aplikację, która uzyska znaczącą liczbę pobrań.

Komentarze:

Comments

comments