Mobile ASO – narzędzia i sposoby na dotarcie do większego grona użytkowników

2 czerwca 2014

Wielu zapewne zdaje sobie sprawę, że pozyskanie ponad przeciętnego ruchu na swojej stronie www odbywa się np. dzięki dobrej optymalizacji strony pod kątem wyszukiwań organicznych – SEO. Termin, który nie jest już tak mocno znany i oczywisty to – ASO (App Store Optimization). Co więc takiego kryje się za tym pojęciem?

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na fakt, że samo stworzenie aplikacji mobilnej i umieszczenie jej w sklepie nie zawsze zapewni jej świetlaną przyszłość, pełną pokaźnej liczby pobrań oraz ocen “five stars”. Mamy obecnie do czynienia ze zbyt dużą konkurencją w marketach byśmy mogli bez większego wysiłku pozyskiwać nowych użytkowników. Należy więc skupić się na optymalizacji aplikacji w sklepie (ASO), aby przyczynić się do zwiększenia liczby pobrań, poprawienia pozycji czy też uzyskania lepszych opinii i wyższych ocen. Pierwszy etap to oczywiście umieszczenie aplikacji w sklepie – i już na tym etapie powinniśmy zadbać o kilka istotnych elementów, takich jak.:

1. Stworzenie odpowiedniego tytułu aplikacji, który powinien mieć jasny przekaz oraz krótki opis czym właściwie jest dana aplikacja. Przykład: Chrome – web browser by Google. Dzięki temu oprócz samej nazwy naszej aplikacji jest też zamieszczona jej zasada działania – web browser, ktoś więc szukając jakiejkolwiek przeglądarki internetowej, może akurat trafić na naszą, nawet wtedy gdy nie zna danego brandu.

2. Opis aplikacji. Ten możemy podzielić na skrócony oraz pełny. W przypadku opisu skróconego warto przedstawić jasno co aplikacja daje konkretnie użytkownikowi jeśli ten ją zainstaluje, np. Dzięki aplikacji uzyskasz dostęp do potężnej bazy zniżek nawet do -80 proc.! Opis skrócony jest zawsze widoczny dla użytkownika. W opisie pełnym możemy już zawrzeć takie informacje jak funkcje aplikacji, benefity dla usera czy bardziej rozbudowany opis. Opis pełny wyświetlany jest tylko wtedy gdy użytkownik sam zechce dowiedzieć się więcej o aplikacji i kliknie w odpowiednie pole na podstronie z aplikacją. Istotnym jest również, by zadbać o przejrzystość treści tak aby była czytelna (np. możemy zastosować bullety jeśli wymieniamy konkretne funkcjonalności). Przykład z Google Play:

Opis skrócony:

Opis pełny:

3. Kolejny etap to słowa kluczowe. Tutaj dobrą praktyką jest powielenie słów kluczowych z tytułu aplikacji – wpływa to dodatnio na pozycję.


Warto także użyć słów, którymi posługuje się nasza grupa docelowa oraz śledzić konkurencję, która jest na wysokiej pozycji – być może ich słowa kluczowe użyte np. w opisie, będą stanowić dla nas podpowiedź. Powtarzanie tego samego słowa np. dwukrotnie, nie wpływa na pozycję i nie jest dobrą praktyką. Narzędziem, które pomoże nam w odpowiednim dobraniu słów kluczowych jest np. AppCodes.

4. Visual Branding czyli ikona aplikacji oraz zrzuty ekranów. Przede wszystkim ważna jest ich wysoka jakość. Ikona powinna być zaczepna, powinna rzucać się w oczy i wyróżniać się na tle konkurencji. Screeny zaś powinny przedstawiać najważniejsze zalety aplikacji – idealnie gdyby każdy z nich był opisany. Przykład dobrego zastosowania można spotkać np. w aplikacji Stylight.

W przypadku Google Play warto pokusić się także o film promocyjny, wykorzystując np. narzędzie Apptamin.com.

5. Kategorie – te warto uzupełnić jak najbardziej trafnie, zgodnie z przeznaczeniem aplikacji. W przypadku Google Play jest tylko jedna kategoria do uzupełnienia, w przypadku App Store – dwie, i te dwie należy wypełnić. Wybór musi być jak najbardziej odpowiadający temu czym jest nasza aplikacja.

6. Istotne są także oceny oraz opinie – aby były jak najwyższe i najlepsze warto zaprosić wcześniej userów na beta testy. Fajnie jeśli naszą aplikacją zainteresuje się znany bloger piszący w grupie docelowej, która jest taka sama dla naszej aplikacji – dzięki jego opinii możemy uzyskać również pokaźną ilość beta testerów.

Samą bazę użytkowników można zebrać, tworząc uprzednio landing page z przekierowaniem do aplikacji w sklepie i odpowiednio go promując. Taki landing Page powinien zawierać odnośniki do sklepów, mocno widoczny call to action, powinien jasno komunikować czym jest aplikacja, jakie problemy rozwiązuje i jaką wartość niesie dla użytkowników. Warto pokazać także wiarygodność rynkową, kto z niej korzysta i jakie są opinie na jej temat (np. recenzje znanych osób). Świetnym uzupełnieniem jest także film, wyjaśniający w przyjemny sposób jakie zalety posiada aplikacja – zarówno film w markecie (tylko Google Play) jak i na samym landing page’u.

7. W przypadku Google Play warto zadbać o tzw. link building czyli adresy URL prowadzące prosto do aplikacji w sklepie. Powinniśmy umieścić je na przede wszystkim na naszej stronie www/landing page’u, w newsletterach, na blogu, w postach na portalach społecznościowych, stronach naszych partnerów czy też press release’ach.

Na koniec warto dodać, że istotne jest utrzymywanie minimum 4 gwiazdek jeśli chodzi o ocenę. Liczne badania dowodzą, że poniżej 4 gwiazdek, użytkownicy znacznie rzadziej instalują aplikacje. Aby uzyskiwać cały czas wysokie oceny, musimy utrzymywać odpowiednie relacje z użytkownikami, wykorzystując np. narzędzie Apptentive. Musimy również dość często wypuszczać update’y, które eliminują niezadowolenie użytkowników. Musimy być dobrymi słuchaczami, szybko i skutecznie reagować, a także rozumieć rzucane w naszą stronę słowa krytyki – tylko w ten sposób stworzymy aplikację, która uzyska znaczącą liczbę pobrań.

Komentarze:

Comments

comments

Blogi

X