(Mobile) Black Friday już za kilka dni

21 listopada 2016

Trwa odliczanie do Czarnego Piątku i Cyber Poniedziałku. Od kilku lat z promocyjnych dni korzystamy także w Polsce. Z roku na rok rośnie też znaczenie urządzeń mobilnych w tym zakupowym szaleństwie. I nie chodzi tylko o sam zakup towarów.

82 proc. sprzedaży przez mobile

11 listopada w Chinach po raz kolejny obchodzono Dzień Singli. Alibaba już tradycyjnie zorganizowała na tę okazję specjalne promocje dla swoich klientów. W ciągu jednego tylko dnia zakupiono w serwisie produkty o wartości 17,8 miliarda dolarów. Alibaba pobiła tym samym kolejny raz rekord sprzedaży online jednego dnia. Poprzedniego roku sprzedaż wyniosła 14,3 miliarda dolarów.

Ale co najbardziej istotne – 82 proc. sprzedaży odbyła się przez urządzenia mobilne. To najlepszy dowód, że mobile sprzedaje, że sprzedaż przez urządzenia mobile potrafi dziś być wyższa niż przez desktop oraz że niebawem to w taki sposób standardowo będą dokonywane płatności elektroniczne.

Penetracja smartfonów w Chinach jest procentowo niższa niż w Polsce. U nas już 75 proc. obywateli deklaruje posiadanie takiego telefonu, w Chinach jest to 60 proc. populacji. Jednak Alibaba może pochwalić się aż 400 milionami użytkowników Alipay – systemu, który umożliwia m.in. szybkie i łatwe płatności mobilne. Usługa pozwala płacić Chińczykom nawet za posiłki kupione u ulicznych kucharzy. To jeden z czynników wpływający na powyższe oszałamiające statystyki. Kolejnym jest to, że płacąc mobilnie użytkownicy Alibaby otrzymują zniżki.

Zobacz: 9 sposobów na zwiększenie sprzedaży przez mobile

Rekordów spodziewają się także Amerykanie podczas Cyber Week, który rozpocznie się Czarnym Piątkiem 25 listopada. Według obliczeń Adobe Digital Insights, obroty online w tym czasie mają wynieść 3 miliardy dolarów, z czego 1,02 miliarda (34 proc.) mają przynieść transakcje mobilne.

Ale Adobe przypomina, że urządzenia przenośne to nie tylko same zakupy, ale też informacje, jakie konsumenci zbierają na temat pożądanych produktów. 53 proc. odwiedzin w sklepach internetowych w związku z Cyber Week ma odbyć się za pośrednictwem smartfonów.

Polski serwis zakupowy Shopalike.pl od kilku lat obserwuje w listopadzie wzrost odwiedzin z urządzeń mobilnych. W 2014 r. było to 15 proc. ogółu wejść, a w 2016 to już 36 proc.

wykres-1-kwanko-black-friday

Fot. Hasła wyszukiwane w Google Polska w okresie październik 2013 – listopad 2016.

 

Zrozumieć supershoppera

Jak twierdzi firma Google w swojej najnowszej publikacji A Marketer’s Guide to Holiday Supershoppers, nowoczesny konsument to supershopper, czyli osoba ze smartfonem w dłoni, która otwarta jest na nowe produkty i nowych sprzedawców. Amerykański gigant podaje, że 76 proc. konsumentów przeglądających oferty dzięki wyszukiwarce Google zmienia zdanie co do wyboru marki i sklepu, którym ostatecznie zaufa. By zabłysnąć podczas Czarnego Piątku czy Cyber Poniedziałku, trzeba się będzie więc trochę postarać.

1. Strona responsywna

Według specjalistów z Grupy Kwanko, jednym z najważniejszych punktów, o których powinien pamiętać sprzedawca przed Czarnym Piątkiem, jest strona responsywna sklepu. Użytkownik mobilny nie spędzi wiele czasu na witrynie, która nie będzie mu się wyświetlać poprawnie. Dodatkowo Google doceni w wynikach wyszukiwania właśnie adresy dopasowane do urządzeń przenośnych. Warto tutaj pamiętać też o stronie startowej przygotowanej specjalnie na okazję zakupowego szału i błyskawicznej rejestracji w sklepie (np. przez Facebooka).

2. Informacje o punktach stacjonarnych

Niejeden konsument, nawet gdy znajdzie swój wymarzony artykuł w sieci, będzie wolał kupić go stacjonarnie. Na stronie sklepu, który oferuje także tradycyjną sprzedaż, informacje o takich punktach powinny być dobrze wyeksponowane.

3. Łatwy zakup przez telefon

Sprzedawcy powinni się upewnić, czy ich artykuły nie tylko można poprawnie wyświetlać przez telefon, ale czy można szybko i sprawnie je kupić bez konieczności włączania komputera.

4. Reklama i promocja

Warto rozważyć reklamę naszej oferty. Oprócz AdWordsów pomocna będzie też ta na Facebooku. Specjaliści z Adobe przypominają także o skuteczności e-mail marketingu, wiadomości tekstowych (SMS, Whatsapp, Messenger itp.) oraz powiadomień z aplikacji związanych z zakupami. Dobre treści organiczne na stronie www czy w serwisach społecznościowych na pewno też nie zaszkodzą.

5. Nie tylko tanie, ale też cool

Z badań Google wynika, że supershopperzy coraz częściej stawiają nie tylko na niską cenę, ale także na wyjątkowość produktów. W wyszukiwarkę wpisują chętnie takie frazy jak „unique gift” czy „best gift”. Prezentów, które są „cool” szukają obecnie prawie dwa razy częściej niż w ubiegłym roku.

Infografikę Kwanko znajdziecie w tym miejscu.

Uwaga na bezpieczeństwo

Jak pokazuje wykres popularności w Google Trends Polska, pojęci „Black Friday” i „Czarny Piątek” są już coraz mniej obce także Polakom. Podczas polowania na superoferty wszyscy musimy jednak pamiętać przede wszystkim o bezpieczeństwie. Według raportu firmy Skycure, kupujący są narażeni na niebezpieczeństwo przede wszystkim z dwóch stron: Wi-Fi i złośliwego oprogramowania. Cyberprzestępcy mogą wyemitować sygnał do połączenia z niebezpiecznym hot spotem w centrach handlowych. Będziemy wtedy narażeni na kradzież danych z naszych urządzeń przenośnych. Powinniśmy także uważać na aplikacje, które podszywać będą się pod znane marki, by wyłudzić od nas dane i pieniądze. Tutaj szczególnie ostrożni powinni być klienci Amazona. Fałszywe klony tego popularnego sklepu nieraz pojawiają się bowiem w sieci.

Komentarze:

Comments

comments

Blogi

X