Mobile marketing trends 2016: prognozy vs. rzeczywistość

Dariusz Adamczyk

24-11-2016
Mobile marketing trends 2016: prognozy vs. rzeczywistość

Mamy jeszcze sporo czasu do końca bieżącego roku. Ale pozwolę sobie na pierwszą  weryfikację,  jeszcze nie podsumowanie. Spora część mojej pracy to precyzyjna analiza rynku. Sprawdzam wszystkie bieżące trendy, ale przede wszystkim wskaźniki ich realizacji oraz stopień adaptacji na rynku mobilnym. Aktywności tego typu są przydatne w kampaniach reklamowych, oszacowaniu budżetu czy wstępnej selekcji planowanych działań pod kątem efektywności.

Z podobnym założeniem rozpocząłem rok 2016. Przeglądałem wnikliwie trendy, które miały wskazywać kierunki rozwoju rynku mobile. Lokalnie i globalnie. Trzeba przyznać, że praca wielu analityków, marketerów okazała się wyjątkowo efektywna, a prognozy niezwykle trafne.

Trend nr 1

2016, zgodnie z przewidywaniami przyniósł nam realizację działań w pełni skoncentrowanych na kliencie. Pojawiło się nawet ciekawe określenie Customer-Centric = Customer Obsessive (Kissmetrics). Nie wynika to oczywiście z faktu, że firmy pokochały nagle swoich klientów. Rynek jest po pierwsze niezwykle konkurencyjny. Agencje marketingu mobilnego, agencje interaktywne proponują z reguły oferty o zbliżonej zawartości. A nawet podobnym poziomie cenowym. Wygrywa się właśnie profesjonalną obsługą klienta, reakcją na jego realne potrzeby czy do perfekcji opanowanym procesie posprzedażowym i reklamacyjnym. Big Data i precyzyjna analityka online pozwalają na personalizowanie oferty, badanie potrzeb klienta i szybką realizację.

Trend nr 2

Integracja działań analitycznych www& mobile. Wszystkie globalne platformy: Google, Facebook, Twitter, YouTube analizują wyniki pochodzące z przeglądarek webowych i mobilnych. W nowoczesnym marketingu A.D. 2016 tylko taka analiza zaprezentuje nam pełne spektrum działalności operacyjnej. A trend smartfonizacji i realizacji kolejnych działań na ekranie urządzeń mobilnych, będzie ten trend rozwijał i wpływał na jeszcze wyższe wskaźniki monetyzacji. Do tego trendu zaliczyłbym jeszcze powolne zacieranie granicy pomiędzy obszarami: E-commerce, aplikacje mobilne , social media i mobile wideo. Efektywność działania w kanałach mobile jest wprost proporcjonalna do zaangażowania w integrację działań w wymienionych obszarach.

Trend nr 3

Aktywne korzystanie, adopcja aplikacji mobilnych we wszystkich obszarach. Trend chyba jednak ciągle niedoceniany i niedostrzegany przez polskich specjalistów. Globalnie, aplikacje mobilne to lifestyle. A lifestyle to aplikacje mobilne. Pogoda, repertuar kinowy, płatności mobilne, nawigacja, komunikatory, social media – wszystko realizowane jest z poziomu aplikacji mobilnej. Wartość tego rynku, według Statista, w 2016 roku szacuje się na kwotę 88,3 mld $. W 2020 roku będzie to już 188,9 mld $. Liczba aplikacji w marketach dynamicznie wzrasta. W czerwcu 2016 roku (analiza Statista) w Google Play było 2,2 mln aplikacji, w AppStore około 2 mln a w sklepie Windows Store w granicy 0,7 mln. Co warte odnotowania, 85 proc. wartości rynku aplikacji generują gry. I ten trend raczej się nie zmieni.

Jakie zmiany, trendy przyniosą najbliższe miesiące? Po pierwsze mamy jeszcze ponad miesiąc roku 2016. Przed nami Black Friday i Święta Bożego Narodzenia. Okres wielkiego prosperity dla developerów, operatorów, agencji mobile. Wskaźniki na pewno wystrzelą w górę. Na pewno możemy oczekiwać dalszego, intensywnego wykorzystania i wzrostu wartości rynku Big Data. Mobilną rewolucję już wprowadzają produkty i usługi z obszaru Virtual Reality oraz Internet of Things.

 

 

Komentarze:

Comments

comments