Mobile pokochał Facebook'a, Mark odwzajemnił to uczucie

Tomasz Zywer

25-04-2013
Mobile pokochał Facebook'a, Mark odwzajemnił to uczucie

Można nie kochać Facebooka, można nie mieć tam swojego profilu, ale obiektywnie trzeba przyznać, że marka ta świetnie wykorzystała i wykorzystuje możliwości oferowane przez mobile i mobile pokochał Facebooka. Facebook szybko zrezygnował z prowadzenia projektów słabo przyjmowanych przez rynek np. wykorzystanie HTML5, skupiając się na rozwoju flagowych aplikacji natywnych dla Androida i iOS. Obecnie nie może dziwić, że dla wielu mobile zaczyna się i kończy właśnie na aplikacji z literą F na niebieskim tle.

Cała społeczność FB liczy już miliard (z mały okładem) użytkowników a ponad 600 mln to posiadacze smartfona z zainstalowaną aplikacją FB. Dla zarządu FB mobile to główny punkt strategii rozwoju całej platformy i jak dla mnie kluczowy sposób na przedłużenie jej medialnego życia, bo wersja desktopowa przestała już wzbudzać zainteresowanie prasy i użytkowników.

Na szczęście, Facebook generuje coraz większe przychody, które z kwartału na kwartał rosną. Przychody w IV kwartale 2012 roku wyniosły 1,585 mld dolarów, a zysk netto 64 mln dolarów. W całym 2012 roku przychody wyniosły 5,089 mld dolarów, z czego 4,279 mld dolarów stanowiły przychody z reklamy, a 810 mln dolarów z płatności i innych opłat. Głównym źródłem cały czas pozostaje reklama, ale trwają poszukiwania innych źródeł wpływów czego przykładem może być aplikacja Facebook Home.

Mobile zmienia strategie Facebooka, warto zapoznać się z przygotowanym przez IDC raportem “Always Connected”, aby poznać uzasadnienie decyzji stojących u podstaw kolejnych mobilnych projektów. Wprawdzie powstanie raportu zostało sfinansowane (sponsor) przez Facebooka, ale jego analiza nie będzie straconym czasem. Jego podstawą było badanie na grupie 1000 użytkowników aplikacji Facebook w wieku od 18 do 44 lat. Badani byli użytkownicy aplikacji dla platformy Android i iOS z USA. Raport potwierdza, że obecnie – stan na marzec 2013:

  1. Trzy najpopularniejsze usługi oferowane przez smartfony do komunikacji to SMS (49 proc.), rozmowy telefoniczne (43 proc.) i komunikaty FB (40 proc.),
  2. Najpopularniejsze aplikacje na smartfonie to: email (78 proc.), przeglądarka, Facebook, mapy, gry (szeroko rozumiane),
  3. Jedną z pierwszych czynności po obudzeniu jest sprawdzenie smartfona (4 na 5 użytkowników).

Facebooka zadomowił się na smartofnach -w tej chwili trzy kluczowe funkcje telefonu, z jakich korzystają użytkownicy to: SMS-y, rozmowy telefoniczne i Facebook. Apka FB staje się kolejną usługą oferowaną przez smartfony, wykorzystujemy ją równolegle do klasycznych usług GSM – komunikacji z otoczeniem jak i jako klasycznego czytnika newsów (82 proc. badanych).

Na ten ostatni wynik badania warto zwrócić szczególną uwagę i zadać sobie pytanie, co dzieje się na Waszych stronach z ruchem z aplikacji Facebooka? Czy w tej chwili pod względem reklamowym jakaś firma wykorzystuje urządzenia mobilne? Ja osobiście od miesięcy widzę tylko jedną reklamę, o której mowa już wszędzie… czyli Plus500. Czy reklama w Facebooku na desktopie jeszcze ma sens skoro wszyscy poszli do aplikacji mobilnych?

Jak widać poniżej w USA klienci spędzają mnóstwo czasu w aplikacji FB, średnio jest to ok. 32 minut dziennie. W zasadzie pod względem tego parametru aplikacja jest “zjadaczem czasu” i to mimo to, że rozrywka i gry są bardzo daleko na liście oczekiwań i funkcji aplikacji.

 

Najważniejszym wnioskiem twórców raportu jest to, że smartfon pozwala badanej społeczności, być przede wszystkim w kontakcie i jest najważniejszym narzędziem do utrzymywania kontaktu z naszymi rodzinami, partnerami, rodzicami czy przyjaciółmi. Badacze określają to jako mobile + social = connectedness. Czego można się spodziewać, w takim wykorzystaniu telefonu prym wiodą kobiety. Co ciekawe klasyczne funkcje konta na FB, jak publikowanie własnych zdjęć/filmów i statusu jest jedną z najrzadziej wykorzystywanych funkcji aplikacji mobilnej (zaledwie 35 proc. badanych). Najpopularniejsze jest przeglądania bieżących informacji z tablicy – 63 proc. badanych robi to kilka razy dziennie.

 

W raporcie znajdziemy również informacje jak czują się użytkownicy posiadający w ręku narzędzie służące do ciągłej komunikacji, a także dużo więcej liczb, które z pewnością przydadzą się do planowania kampanii reklamowych… nie tylko na Facebooku. Cały raport można przejrzeć tutaj. Polecam Waszej uwadze.

fot. główne. Statista

Komentarze:

Comments

comments