Mobile przeskoczył duży internet

Kazimierz Piekarz

08-11-2016
Mobile przeskoczył duży internet

Trzy różne źródła danych wskazują, że w skali globalnej internet mobilny stał się popularniejszy niż stacjonarny. Jak taki stan przekłada się na udział reklamy mobilnej w torcie reklamowym online? I jaka jest sytuacja rodzimego rynku oraz jakie są jego perspektywy?

W końcu spełnia się wielki sen, gdyż mobile “przeskoczył” tzw. duży internet − zarówno pod względem liczby użytkowników, jak i pod względem czasu przeznaczanego na konsumpcję. Świadczą o tym właśnie opublikowane dane irlandzkich badaczy ze StatCounter, według których 51,3% użytkowników na całym świecie łączyło się z internetem dzięki telefonom i tabletom. Wcześniej – dane pokazujące, że internet mobilny miał więcej użytkowników, niż stacjonarny już w 2014 roku – opublikował Morgan Stanley (Number of Global Users 2007-2015). Także analitycy agencji Zenith potwierdzili, że przeciętny użytkownik mediów na świecie przeznaczył więcej czasu na korzystanie z mobilnego internetu niż ze stacjonarnego już w 2015 roku, a w bieżącym roku poświęci nań aż 71% swego czasu online (ponad 86 minut)!

Fakty te zauważają marketerzy i zaczęli przerzucać budżety reklamowe do kanałów mobilnych. Segment reklamy na urządzeniach mobilnych rośnie jak na drożdżach: w 2015 urósł o 95%, w tym roku spodziewany jest wzrost o 46%, a w 2017 i 2018 − o 29%. Dzięki temu, już w przyszłym roku, czyli rok wcześniej niż przewidywano, globalne wydatki na reklamę mobilną przewyższą wydatki na reklamę desktopową. W 2018 roku mobile będzie już odpowiadać za 58% wydatków na reklamę online na całym świecie. Rynek reklamowy dogania konsumentów, marketerzy szukają sposobu, by skutecznie dotrzeć do nich za pomocą mobilnego internetu.

Choć światowy rynek reklamy mobilnej rośnie w zawrotnym tempie, to wciąż pozostanie na drugim miejscu, za telewizją, przynajmniej przez kilka najbliższych lat.

Obecnie cały świat patrzy na Chiny, gdzie reklama na urządzeniach mobilnych jest już najpopularniejszą formą reklamy online, a w bieżącym roku stanie się tam największym medium reklamowym i zgarnie 29% całego rynku! W 2017 roku Chiny zdetronizują USA i będą największym rynkiem mobilnej reklamy na świecie. Drugim krajem w którym mobile zdobędzie więcej niż połowę wydatków na reklamę internetową i gdzie mobile stanie się największym medium reklamowym jest Wielka Brytania. W bieżącym roku mobile skupi 28% wszystkich wydatków na reklamę na Wyspach, a w 2018 − aż 39%.

W Polsce, według danych Gemiusa za pierwszy kwartał tego roku, 21% ruchu w sieci, a więc ponad 2 razy więcej niż 2 lata temu, pochodzi z urządzeń przenośnych. Trzeba jednak zauważyć, że te dane nie obejmują korzystania z aplikacji mobilnych, w głównej mierze podbijającego statystyki konsumpcji dla mobile.

Nadal utrzymuje się bardzo wysoka dynamika wydatków reklamowych na mobile, które wzrosły o 70% i pozyskały ponad 20% tortu reklamy online.

Przypuszczalnie, jeśli światowe trendy dotrą również do Polski, w ciągu najbliższych lat, kanały mobilne będą generować połowę czasu przeznaczonego na korzystanie z internetu, a udział mobile w rynku reklamy online zbliży się do 50%.

Z punktu widzenia rodzimego rynku, interesujący jest udział Google i Facebooka we wzroście nakładów na reklamę mobile. Według niektórych analityków, firmy te odnotowały tak duże wzrosty przychodów reklamowych w USA, kosztem pozostałej części rynku. O tym jednak będzie w następnym artykule.

 

 

Komentarze:

Comments

comments