mPOS-y są idealne dla small bussisnessu. Porównanie ofert

Maximilian Stella

09-06-2014
mPOS-y są idealne dla small bussisnessu. Porównanie ofert

Mimo, że Polacy bardzo chętnie korzystają z kart płatniczych, w wielu miejscach rozliczenie bezgotówkowe nadal jest niemożliwe. Niewielkich przedsiębiorców odstraszają wysokie koszty i zawiłości związane z posiadaniem terminala płatniczego. To właśnie do nich swoją ofertę kierują dostawcy usług mPOS.

Polski rynek akceptacji płatności jest zdominowany przez tradycyjne terminale i operatorów nastawionych na obsługę dużych firm. Ze względu na brak oferty skierowanej do mniejszych przedsiębiorstw, bardzo rzadko decydują się one na wprowadzanie u siebie możliwości płatności bezgotówkowych. I sporo na tym tracą. Jak pokazują niezależne badania przeprowadzone przez Visę, MasterCard i ABI Research, w Polsce jest ogromny potencjał dla rozwoju rozwiązań mPOS. Właśnie wśród indywidualnych przedsiębiorców, mobilne terminale będą cieszyć się dużą popularnością – aż 36 proc. z nich zadeklarowało chęć korzystania z takich rozwiązań (dla porównania we Francji 17 proc., a w Niemczech 18 proc.). Mobilne terminale mogą wypełnić lukę, jaka istnieje na polskim rynku. W porównaniu z innymi europejskimi krajami, liczba terminali płatniczych jest u nas wciąż bardzo mała.

Terminale mPOS – co je wyróżnia

Przede wszystkim mobilność. Urządzenia są małe, lekkie i zasilane na baterię. W przeciwieństwie do tradycyjnych terminali, można z nich więc korzystać praktyczne wszędzie. Wystarczy tylko zasięg 3G lub WiFi.

Dodatkowo korzystanie z usług mPOS nie wymaga abonamentu. Jedyne koszty, jakie ponosi przedsiębiorca, to zakup terminala i niska prowizja od przeprowadzonych transakcji.

Co więcej, decydując się na korzystanie z mobilnego terminala, nie trzeba podpisywać skomplikowanych umów, ani przechodzić długotrwałych procedur. Wystarczy zarejestrować się online, co nie zajmuje więcej niż 10 minut, zapłacić za terminal i następnego dnia odebrać przesyłkę z terminalem od kuriera.

Oferta mPOS

Chociaż usługi mPOS dostępne są w Polsce dopiero od niedawna, systematycznie rośnie grono ich nowych użytkowników. Do operatorów oferujących mobilne systemy płatności w naszym kraju należą Paymax, Payleven, a od niedawna SumUp. Podstawową zaletą mPOS-ów, jest ich niska cena. Czytnik  SumUp kosztuje 295 zł brutto, Payleven 349 zł netto, a Paymax – 339 zł netto. Prowizje od transakcji także są dużo niższe w porównaniu z ofertą tradycyjnych terminali. W przypadku SumUpa będzie to 2,25 proc., Paymaxa – 2,75 proc. +19 gr, a w Payleven – 2,75 proc.

Dzisiaj klienci coraz częściej oczekują, że za oferowane im usługi i towary będziemy mogli płacić kartą. Przedsiębiorcy akceptujący wyłącznie rozliczenia gotówkowe narażeni są na wysokie straty. Ze względu na niskie koszty, łatwość rejestracji, obsługi i mobilność terminali, mPOS-y ułatwią życie przede wszystkim mniejszym przedsiębiorcom, którym instalowanie tradycyjnego terminala płatniczego się nie opłaca

Istnieje szansa, że mobilne systemy podbiją rynek tradycyjnych rozwiązań płatniczych. Nikt nie lubi przepłacać, nawet najwięksi. A oferowane przez operatorów mPOS ceny, w połączeniu z atrakcyjną ofertą, mogą okazać się kuszącą alternatywą dla dotychczasowych tradycyjnych terminali.

Dlaczego mPOS-y są tańsze?

Przeprowadzając 20 transakcji dziennie (każda na kwotę 50 zł), właściciel tradycyjnego terminala wyda miesięcznie 103 zł. Właściciel terminala SumUp – 22,50 zł. Co więcej, jeżeli dokładnie podliczy się wszystkie opłaty, okaże się, że rzeczywista prowizja w pierwszym przypadku wyniesie 11,3 proc., a w drugim 2,25 proc.

Najmniejszy terminal na świecie

Jedną z najważniejszych cech usług mPOS, jest ich mobilność. Z terminala, który do pracy potrzebuje jedynie obecności smartfona lub tabletu, można korzystać w dowolnym miejscu.

PIN+, terminal stworzony przez firmę SumUp, jest obecnie najmniejszym tego typu urządzeniem na świecie. Przy rozmiarach 7 cm x 7 cm x 3 cm, waży zaledwie 120g, a zamiast kabla zasilającego, potrzebuje jedynie dwóch baterii paluszków (starczają na około 300 transakcji).

W praktyce korzystanie z PIN+ wygląda następująco – mobilny terminal podłączamy do smartfona lub tabletu i instalujemy aplikację. Po rejestracji i uruchomieniu aplikacji, wprowadzamy kwotę zakupu. Klient uwierzytelnia płatność poprzez wprowadzenie kodu PIN lub złożenie podpisu na ekranie urządzenia. Potwierdzenie płatności zostaje przesłane kupującemu za pomocą maila lub SMS-a. Po udanej transakcji środki są księgowane na koncie przedsiębiorcy w przeciągu kilku dni roboczych. Żadne wrażliwe dane transakcyjne nie są archiwizowane na urządzeniu, a ich przetwarzanie szyfrowane jest za pomocą najnowszych technologii.

Bezpieczeństwo rozwiązania jest potwierdzone certyfikatami Visa i MasterCard, a jakość gwarantowana przez partnerów – Idea Bank oraz InPost – którzy aktywnie wspierają SumUp w rozwoju.

mPOS będzie przydatny dla osób pracujących mobilnie jak kierowcy czy dostawcy. Korzystanie z mPOS-ów sprawdzi się w small bussisnesie, a w pierwszej kolejności powinni z nich skorzystać prywatni przedsiębiorcy i przedstawiciele wolnych zawodów.

Autor

Maximilian Stella, dyrektor zarządzający SumUp Polska

 

Komentarze:

Comments

comments