Najnowsze trendy na rynku płatności mobilnych

Najnowsze trendy na rynku płatności mobilnych

Płatności mobilne to obszar, gdzie z pewnością będzie się wiele działo w przeciągu najbliższych miesięcy. Potwierdza to zalew inwestycji i nowych usług, jakie pojawił się w ostatnim czasie. Firmy rozwijają infrastrukturę, wprowadzają nowe aplikacje, podsyłają użytkownikom nowe rozwiązania.

Polskie płatności mobilne nie mogą się obejść oczywiście bez Blika. PSP odpowiedzialny za Blik właśnie nawiązał współpracę z PayTel, dzięki czemu zasięg działania systemu zostanie znacznie powiększony. Ponadto jako pierwsi na polskim rynku umożliwią płatności zbliżeniowe Blikiem w technologii NFC bez konieczności wpisywania kodu Blik do urządzenia akceptującego. Pierwszym bankiem, który udostępni usługę, będzie Bank Millennium. Równolegle pozostałe banki oferujące Blika pracują nad udostępnieniem tej funkcji. Najnowsze dane – obecnie z Blika korzysta już około 1,4 miliona użytkowników.

Drugi standard, jaki funkcjonuje na naszym rynku to płatności mobilne w formie zbliżeniowej. mBank zapowiada, że rezygnuje z simcentrycznego NFC. Ten dotychczasowy, dość hermetyczny i niewygodny zresztą model umożliwiający płatności mobilne, wydaje się odchodzić do lamusa. Płatności oparte o kartę SIM NFC, są wypierane z rynku przez nowy standard HCE. Płatności HCE oferowane są obecnie bezpośrednio przez banki przy współpracy z organizacjami Visa i MasterCard.

Mamy kolejne wdrożenia HCE! W ostatnim czasie do czwórki pionierskich banków Pekao, Getin, BZ WBK i PKO BP dołączył eurobank, a w drodze są już kolejne banki. Eurobank udanie edukuję, jak krok po kroku wdrożyć płatności u siebie. Podobnie wygląda to w innych bankach, także ten tutorial może się Wam przydać.

Kilka dni temu mieliśmy okazję do zapoznania się z premierą mobilnych płatności zbliżeniowych PeoPay, oferowanych przez Bank Pekao, który jako pierwszy na świecie uruchamia płatności zbliżeniowe na system Windows 10 Mobile. Warto być innowatorem. Bank jako pierwszy wdrażał płatności zbliżeniowe w kraju, dzięki czemu ponad połowa wszystkich płatności wykonywanych przy pomocy PeoPay to dzisiaj właśnie takie transakcje.

Wcześniej bank podawał, że w nowej aplikacji PeoPay na smartfony płatność zbliżeniowa trwa krócej, a użytkownik zapłaci niezależnie od tego czy ma dostęp do internetu, czy nie. Brak dostępu do sieci to nie jest duży problem, aczkolwiek Pekao wychodzi naprzeciw także jemu za co należą mu się słowa uznania.

W kwestii organizacji płatniczych można zaobserwować także ciekawe ruchy. MasterCard nawiązał niedawno współpracę z Legią Warszawa i w ramach tej współpracy wdroży swojego MasterPassa w kanałach sprzedaży Legii, tj. w sklepie internetowym oraz w klubowej aplikacji mobilnej.

Aktywny jest też SkyCash. Z wynikiem grubo ponad milion użytkowników wchodzi w nowe kanały m.in. InterCity, Stadion Narodowy i czy Przewozy Regionalne.

Tymczasem za granicą

Na arenie międzynarodwej możemy obserwować postępującą ekspansję Samsung Pay. Ta usługa płatności mobilnych osiągnęła pięć milionów zarejestrowanych użytkowników i transakcje przekraczające 500 milionów dolarów na przestrzeni ostatniego półrocza.

Usługodawca już zapowiada, że po sukcesie w Korei Południowej i USA za cel stawia sobie wprowadzanie Samsung Pay w kolejnych miejscach na świecie oraz rozszerzenie jego funkcjonalności. Już w marcu zawita w Chinach, następnie pojawi się na rynkach Australii, Brazylii, Singapuru, Hiszpanii, a na koniec roku dotrze do Wielkiej Brytanii i Kanady.

Dzięki dodaniu nowej funkcji klienci będą mogli korzystać z uwierzytelniania transakcji przy użyciu linii papilarnych (tzw. Samsung Pay Fingerprint Authentication). W bieżącym roku Samsung Pay będzie obsługiwać cztery najważniejsze sieci płatnicze: Visa, MasterCard, American Express oraz China UnionPay.

Nowe sposoby uwierzytelniania 

Coraz powszechniejsza jest tokenizacja. Chodzi w niej o to, że rzeczywisty numer karty zastępowany jest ciągiem cyfr, tak zwanym tokenem. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Na Mobile World Congress MasterCard zapowiedział, że latem tego roku planuje wprowadzenie nowego sposobu weryfikacji tożsamości użytkowników. Zamiast wpisywania hasła, autoryzacji będzie można dokonać za pomocą obrazu twarzy lub odcisku palca. Tym samym będziemy powoli odchodzili od kodów jednorazowych na korzyść biometrii. To mały przełom i jeden z głównych obecnie trendów w płatnościach i bankowości mobilnej. Warto go śledzić.

Rynek płatności mobilnych coraz bardziej się rozdrabnia. Płatności odbywają się też przez aplikacje społecznościowe. Najpierw taką możliwość w 2014 roku wprowadził Snapchat. W 2015 płatności P2P wprowadził komunikator WeChat. Podobną funkcję zapowiedział Apple w swoich iMessage.

Na koniec ciekawostka ze Skandynawii. W szwedzkim mieście Viken działa już pierwszy bezobsługowy sklep. Potrzebny jedynie smartfon. Sprzedawców nie ma.

Niezwykły przykład, jak dzięki technologiom następuje automatyzacja w kolejnych branżach i zawodach. Ciekawe czy to przyszłość całej sprzedaży detalicznej.

Komentarze:

Comments

comments