Najnowsze trendy w reklamie mobilnej

24 lutego 2017

Podstawowe formaty reklamy mobilnej zostały przestawione w poprzednim artykule. W tym przyjrzyjmy się najnowszym. Przypatrując się najciekawszym formatom reklamy mobilnej, można zauważyć i wyróżnić kilka podstawowych i powtarzających się trendów.

Są nimi geolokalizacja, kampanie z wykorzystaniem Big Data, wideo mobile, w tym wideo 360° z użyciem mobile, najnowsze formaty Google’a (nowe rodzaje display oraz rich media), native mobile, influencer marketing oraz reklama w komunikatorach mobilnych, w tym chatboty. Popularne i rozwojowe ciągle są formaty w social mediach – trend, który głównie zaznaczył się w 2015 roku. W cenie zawsze są i będą bez znaczenia na czas i obowiązujące trendy oryginalne własne formaty agencyjne.

Bez wątpienia najbardziej rozwojową formą reklamy mobilnej są wszelkiego rodzaju techniki lokalizacyjne. Geolokalizowane reklamy stanowią o przewadze kampanii mobilnych nad desktopowymi oraz są największym wyróżnikiem mobile na tle pozostałych mediów, a niezmiennie najpopularniejszą formą geolokalizowania użytkowników pozostaje lokalizacja na podstawie globalnego systemu nawigacji satelitarnej GPS.

Kilka lat temu popularne wśród marketerów było lokalizowanie użytkownika poprzez stacje bazowe operatorów komórkowych BTS (Base Transceiver Station). Technika ta okazała się jednak albo za mało precyzyjna (zbyt duży zasięg namierzanego obiektu), albo mało powszechna (ograniczona liczba operatorów świadcząca tę usługę). Kolejnym etapem rozwoju okazała się mikrolokalizacja, która wypłynęła na fali beaconów. To jeden z najnowszych standardów transmisji danych posiadający unikalną funkcję, jaką jest proximity, czyli precyzyjne wskazanie odległości urządzenia wykorzystanego do lokalizacji względem markera, jakim jest nadajnik (beacon). Działa w oparciu o natywną funkcję smartfona Bluetooth Low Energy (BLE). Branża ciągle upatruje w proximity duży potencjał, jednak tu także napotkamy problemy i ograniczenia. Jednym z największych jest posiadanie infrastruktury nadajników. W celu odebrania komunikatu istnieje także potrzeba posiadania dedykowanej ku temu aplikacji, co również należy upatrywać jako element hamujący rozwój tej technologii. Dlatego pojawiają się próby lokalizacji przez sieci Wi-Fi, które są bardziej rozpowszechnione w przestrzeni publicznej, a także znoszą ograniczenie w postaci posiadania aplikacji. Remedium na ograniczenia beaconów ma być wprowadzony pod koniec ubiegłego roku nowy standard Bluetooth 5, który ma całkowicie znieść ww. bariery. Ciekaw jestem pierwszych super precyzyjnie lokalizowanych kampanii.

Oryginalne formaty w social mediach

Początek 2016 roku był w zasadzie jeszcze spuścizną po swoim poprzedniku, kiedy jak grzyby po deszczy wypłynęły formaty w social mediach. Obserwowaliśmy więc kampanie na Twitterze, na Instagramie, na Snapchacie. Najlepsze polskie przykłady znajdziecie w „Case studies mobile marketing 2015”. Z kolei jednym z najciekawszych ostatnich formatów wdrożonych na polskim rynku okazał się Facebook Canvas, po raz pierwszy w Polsce wykorzystany w kampanii Tchibo przez agencję Value Media. W największym skrócie – to taki socialmediowy rich media.

Ale kwintesencją polskich kampanii z wykorzystaniem social mediów jest kampania Adidasa TubularUncover w sieci sklepów Sizeer, gdzie agencja Lubię To – linked by Isobar połączyła w jednym miejscu trzy największe SM – Facebook i Facebook Mentions, Snapchat oraz Instagram. Podobno w pewnej momencie trwania akcji, a trwała ona zaledwie 100 minut – z przeciążenia zawiesił się Instagram…

Big Data

Bez wątpienia największym trendem w reklamie przełomu 2016/2017 jest Big Data. Pomysły na wykorzystanie zebranych w mobile’u lub na desktopie danych są w zasadzie nieograniczone. Można śmiało powiedzieć, że jeśli agencja chce dziś zrobić innowacyjną kampanię, powinna sięgnąć po Big Data właśnie. Najwybitniejszym przykładem w zeszłym roku była kampania The Next Rembrandt. Dzięki technologii i zaawansowanym algorytmom po analizie prac Rembrandta na podstawie zabranych danych powstał obraz wiernie odwzorowujący styl wielkiego malarza.

 
Trendy Big Data został zauważony także przez polskie agencje. Dane z aplikacji motoryzacyjnych z powodzeniem wykorzystał Mobext w kampanii Red Bulla, dane systemowe zbierane przez smartfony Leo Burnett w kampanii Samsunga Galaxy S7, a dane z beaconów Mobiem w akcji dla Leroy Merlin.

Super hot mobile

Najgorętszym obecnie trendem są reklamy w komunikatorach mobilnych. Korzystamy z nich wszyscy, a do tej pory nie zostały one należycie zmonetyzowane. To musiało więc nastąpić. Trend marketingu konwersacyjnego narodził się w momencie, kiedy użytkownicy coraz mniej komunikują się publicznie w social mediach, preferując prywatne czaty na tzw. privie. Marketing może wykorzystać to inwestując we własne chatboty, które wchodzą w interakcję z klientem stając się kanałem informacyjnym i help deskiem w jednym, a jednocześnie narzędziem wspierającym sprzedaż.

Pierwsze próby marketingu konwersacyjnego mamy także na polskim rynku. Kampania Allegro z wykorzystaniem chatbota zrealizowana przy współpracy agencji Wandlee Polska miała zarówno charakter wizerunkowy, jak i sprzedażowy. Allegro bazując na hitowej kampanii „Czego szukasz w Święta? English for beginners” w pierwszym etapie nawiązywało kontakt z użytkownikiem, aby następnie płynnie przejść do zaprezentowania własnej oferty zakupowej.

Zbudowanie własnego chatbota to także pierwszy krok firmy w stronę nabycia kompetencji w dziedzinie sztucznej inteligencji, która w przyszłości z dużym prawdopodobieństwem stanie się integralną częścią firmy i wszelkiego biznesu.

 

Partnerem cyklu "Successful mobile marketing campaign" jest AppNetMedia.

Komentarze:

Comments

comments

Blogi

X