(Nie)mierzona reklama SMS

Andrzej Ogonowski

05-11-2012
(Nie)mierzona reklama SMS

W opublikowanym kilka dni temu raporcie IAB Polska / PwC AdEx 2012’H1 można przeczytać o trzycyfrowym wzroście wydatków na reklamę mobilną. Jednak zaraz pod wynikami raportu czytamy: „Uwaga: wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie na mobile online (…). Nie wliczane są m.in. przychody z reklamy pochodzącej z SMS, MMS i tym podobnych formatów dostarczanych za pośrednictwem operatorów komórkowych.” A szkoda…

W roku 2011 z raportu Nielsena wynika, że co trzecia reklama wyświetlana na telefonie komórkowym czy smartfonie, to właśnie wiadomość SMS. Oczywiście można spierać się, czy SMS powinien być zaliczany do reklamy mobilnej. Jeśli reklama wyświetlana jest jedynie na urządzeniu mobilnym, jakim bez wątpienia jest telefon komórkowy, wówczas trudno jest polemizować z zakwalifikowaniem krótkich wiadomości tekstowych do tej grupy. Co ciekawe koszty kampanii SMS-owej mogą być kilkukrotnie, a czasem nawet kilkunastokrotnie niższe od innych działań mobilnej reklamy display. Ważnym aspektem jest to, że trafiają do 100 proc. odbiorców, gdyż do reklamy SMS-owej nie potrzebny jest dostęp do internetu, ani smartfon (odsyłam do badań i przewidywań przeprowadzonych przez GFK Polonia). Warto pamiętać też o często organizowanych kampaniach mobilnych, które wykorzystują wszystkie formy reklamy mobilnej (od SMS-a po aplikację mobilną).

Marketing SMS w Polsce przechodzi pewnego rodzaju odrodzenie. Po fali bezsensownych i nie do końca uczciwych konkursów SMS-owych, przyszła pora na mądre i skuteczne wykorzystanie tego narzędzia. Świadczy o tym fakt, iż firmy udostępniające narzędzia dla kampanii SMS co miesiąc odnotowują przyrost aktywnych klientów. Dodatkowo z doświadczenia wiem, że coraz prościej jest pozyskać bazę subskrybentów wiadomości SMS.

Tak więc czy reklama SMS powinna być pomijana w tego typu badaniach? Oczywiście nie. Być może udział wydatków na wiadomości SMS jest stosunkowo niski, jednak z pewnością warto zbadać i przeanalizować ten rynek. Przede wszystkim dlatego, że skuteczność oraz dotarcie do 100 proc.  odbiorców przy użyciu kampanii SMS-owej jest faktem, obok którego nie powinno przechodzić się obojętnie.

Komentarze:

Comments

comments