O czym zapomniał H&M w nowej aplikacji mobilnej?

Monika Oliwiak

12-05-2016
O czym zapomniał H&M w nowej aplikacji mobilnej?

Nowa aplikacja mobilna H&M jest już dostępna i stanowi źródło wielu korzyści dla każdej osoby, która zdecyduje się na jej pobranie. Akcja promocyjna aplikacji motywująca do jej zainstalowania trwa od 4 maja i będzie ważna online do 8 maja, a w sklepach stacjonarnych do 15 maja. Co ciekawe, sklepy H&M oferują dostęp do darmowego WiFi, co jest dodatkowym czynnikiem ułatwiającym cały proces. Już przy pobraniu aplikacji czeka na nas wyjątkowy prezent, w postaci 20% rabatu na wszystkie produkty marki, a jest to tylko początek przygód z aplikacją H&M.

Zatem, co czeka na maniaków mody dzięki członkostwu w H&M Club? Jak się okazuje, obecność w H&M Club może być korzystna dla naszego stylu i przede wszystkim portfela. Prawdziwą perełką jest zatem dostęp do rabatów, inspiracji i aktualności ze świata mody. Ponadto, aplikacja pełni funkcję programu lojalnościowego, gdzie za każde zakupy otrzymujemy punkty, którymi możemy płacić za kolejne zakupy lub brać udział w konkursach rywalizując o zaproszenia na pokazy mody czy imprezy w strefie dla VIP-ów –  pierwszy taki konkurs już trwa H&M Loves Music Warsaw.
Ponadto, aplikacja umożliwia odnalezienie najbliższego sklepu H&M dzięki GPS, skanowania produktów w sklepie i dostępie do ciekawych informacji o produktach online, tworzenia własnej listy zakupowej i ostatecznie dokonania zakupu. Aplikacja jest darmowa i dostępna w dowolnej wersji językowej na IOSAndroida.

2016-05-10

Wdrożenie aplikacji zbiegło się również z otwarciem flagowego sklepu H&M w Złotych Tarasach 23 kwietnia poprzedzone tygodniową akcją ambientową, która została uwieńczona koncertem Margaret w dniu imprezy. Wydarzenie to spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem.

A co by było gdyby, marka H&M zdecydowała się na zainstalowanie beaconów i połączenie tej technologii ze swoją aplikacją. Case aplikacji H&M zainspirował zespół Linteri do przygotowania listy takich korzyści, które wpłynęłyby na wzrost atrakcyjności aplikacji H&M i wzbogaciłyby doświadczenie osób odwiedzających sklepy tej marki. Oto nasze pomysły:

Program lojalnościowy powiązany z aktywnością użytkowników

Informacje o naszych – czyli konsumentów – zachowaniach stanowią wartościowe dane dla retailerów. Czemu nie mieliby oni nam za nie płacić – na przykład w postaci rabatów? Wykorzystując beacony można zachęcić ludzi do regularnego odwiedzania sklepu poprzez oferowanie im rabatów na wybrane grupy produktów. Rabaty te byłyby oferowane za każdą pierwszą wizytę każdego dnia. Taka mechanika dodatkowo promuje pobieranie aplikacji mobilnej oraz włączanie Bluetooth w smartfonie, co z kolei oznacza, że retailer otrzymuje szczegółowe dane o tym, które grupy produktów nas interesują.

Grywalizacja z wykorzystaniem beaconów

Punktować możemy nie tylko same odwiedziny w sklepie, co może skończyć się wieloma krótkimi wizytami tylko po to, aby “nabić” rabat. Jeśli chcemy wciągnąć konsumenta do sklepu i zaangażować go w proces odkrywania oferty, możemy jako retailer umieścić rabaty w wielu różnych sekcjach. Odkrycie tych rabatów oczywiście wymagałoby posiadania aplikacji oraz włączonego modułu Bluetooth.

Konsument jako medium

Jeśli rabat otrzyma konsument – mamy zadowolonego klienta. Ale jeśli ten sam konsument podzieli się informacją o rabacie ze znajomymi – mamy nowych klientów! Dlatego H&M za pomocą prostej funkcjonalności typu “podziel się znalezionym rabatem ze znajomymi” mógłby wykorzystać siłę sieci społecznościowych. Można tu zastosować kilka rozwiązań wzmacniających tę funkcjonalność, np. ograniczenie czasowe wykorzystania czy funkcjonalność typu “Wyślij informację do min. 10 znajomych aby podwoić swój rabat”.

Powiązanie sklepu internetowego hm.com z fizycznymi punktami sprzedaży

H&M mógłby wykorzystać fakt, że użytkownicy mogą logować się zarówno do sklepu internetowego jak i do aplikacji mobilnej, i powiązać te dane z danymi płynącymi z WIFI, geolokalizacji oraz beaconów. Pozwoliłoby to na kilka rzeczy:

Powiązanie zachowań online z zachowaniami offline w celu stworzenia omni-profilu klienta bez względu na medium (łączymy informacje o zachowaniach w sklepie internetowym, w aplikacji mobilnej oraz w sklepach fizycznych).

Przeprowadzenie badań typu ROPO, czyli zbadanie, gdzie rozpoczyna się, a gdzie kończy ścieżka zakupowa klientów.

Wykorzystanie danych z jednego kanału w innym, np. ułożenie kafelków sklepu internetowego w taki sposób, aby pokazać produkty, przy których klient spędził najwięcej czasu podczas ostatniej wizyty w sklepie fizycznym.

Reaktywacja klientów

Dzięki zastosowaniu beaconów H&M może w łatwy sposób dzielić klientów na segmenty. Segmenty mogą być następnie wykorzystywane do personalizacji komunikacji, ale również do reaktywacji klientów. Jednym z segmentów mógłby być zbiór klientów, którzy np. od dwóch tygodni nie dokonali odwiedzin w sklepie lub przechodzili w ciągu ostatniego tygodnia obok sklepu (np. spacerując po galerii handlowej), ale go nie odwiedzili. Do tych klientów można skierować kampanię Push z atrakcyjną ofertą zniżkową, ale można również wykorzystać inne media oraz mobilne identyfikatory reklamowe smartfona (zbierane w trakcie każdej wizyty w sklepie i kontakcie z beaconami) i zaplanować kampanię retargetującą na innych mediach takich jak Facebook czy sieć reklamy Google.

Wyżej opisane propozycje, to źródło licznych korzyści z wdrożenia beaconów w sklepie stacjonarnym: zdobycie nowych klientów, częstsze wizyty lojalnych klientów i w efekcie wzrost ze sprzedaży produktów marki.
Pojawienie się aplikacji H&M na polskim rynku to bardzo dobra informacja dla klientów tej marki, mogliby oni jednak czerpać jeszcze więcej korzyści, gdyby zintegrowano ją z beaconami. Ponadto, połączenie aplikacji i beaconów to źródło bardzo ciekawych informacji dla samej marki. Dodatkowo, planując projekt beaconowy, sama instalacja beaconowa nie stanowi większej bariery, zarówno pod względem finansowym, jak i technicznym. Istnieją już również platformy, które pozwalają na połączenie wyżej opisanych funkcjonalności z gotową aplikacją mobilną. Dostęp do takiej platformy oferuje firma Linteri.

 

 

Komentarze:

Comments

comments