Podsumowanie roku 2015 według Grzegorza Chylińskiego

Grzegorz Chyliński

29-12-2015
Podsumowanie roku 2015 według Grzegorza Chylińskiego

Najważniejsze wydarzenia Polska i świat w 2015 roku?

Trzeba przyznać, to był ciekawy rok jeśli chodzi o technologie mobilne i warto wspomnieć o kilku wydarzeniach, które miały miejsce i na trwałe wpisały się w rozwój branży. Zdecydowanie na pierwszym miejscu wspomniałbym o premierach urządzeń ubieralnych. I tak w kwietniu pojawił się w sprzedaży smartwatch Apple, w listopadzie do wyścigu o ten segment stanął szwajcarski producent tradycyjnych zegarków Tag Heuer wspólnie z Intelem. Wartym odnotowania było także wprowadzenie do sprzedaży niezależnego od telefonu smartwatch’a ze stajni LG Watch Urban 2 niestety wycofanym ze sprzedaży po tygodniu.

Jeśli chodzi o propagacje medium mobilnego warto odnotować datę 21 kwietnia 2015 czyli Mobilegeddon – datę, po której Google ogłosiło wprowadzenie zmiany w algorytmach wyszukiwania, które mają promować strony przyjazne smartfonom i osłabią pozycję stron nieprzyjaznych urządzeniom mobilnym.

Dodatkowo, już na początku roku, Google podało do publicznej wiadomości, że aktywność wyszukiwania na urządzeniach mobilnych przerosła tą pochodzącą z urządzeń stacjonarnych. Wtedy dotyczyło to jedynie wyników z 10 państw (np. USA, Japonii). W wakacje ta sytuacja dotyczyła już całego globu.

W reklamie mobilnej warto odnotować wydarzenie, które miało wpływ na rynek czyli wzrost roli adblocków oraz wywołanie dyskusji w tym obszarze w segmencie mobile, przy okazji prezentacji nowej wersji systemu iOS.

Nowe trendy w 2015 roku w marketingu mobilnym?

Wspomniałbym tutaj o segmencie, który budził wielkie nadzieje w podsumowaniach i prognozach na rok 2015 czyli beaconach.

Beacony, jeśli chodzi o rodzimy rynek, rozbudziły zainteresowanie marketerów, jednak przez cały rok nikt nie pokazał spektakularnych wdrożeń w tym segmencie. Dlatego uważam, że kolejne miesiące pokażą czy segment, dla którgo beacony są naturalnym środowskiem – np. retail – będzie ewoluował, dostrzeże potencjał drzemiący w tej technologii i zrobi to przede wszytskim z benefitem dla finalnego odbiorcy.

Trend mobile first – w odniesieniu do dwóch tuzów rozdających karty na rynku (mam na myśli Google i Facebooka). W tym roku wzrost przychodów Facebooka z działki mobile przekroczył 70 procent. Wyraźnie widać, w jakim kierunku rozwija swoje usługi i skąd chce czerpać zyski w przyszłości.

Nowe technologie mobilne w 2015 roku?

To był rok smartwatchy. Każdy, kto używa produktów tej technologi widzi jak wiele wyzwań czeka jeszcze przed producentami, głównie w segmentach technologia i oprogramowanie. Nie mniej kibicuje temu segmentowi przy założeniu, że traktujemy to urządzenie jako towarzysz dla naszego smartfona. Obecnie jest to ubogi pośrednik o mocno ograniczonym interfejsie.

Przez cały rok czekaliśmy na dalszy rozwój technologii wirtualnej rzeczywistości VR.

Rok minął i nadal czekamy, czy Facebook który w 2014 kupił Oculus Rift, pokaże nam coś, co będzie można spopularyzować. Oceniam, że w tym segmencie czeka nas kilka kolejnych zaskoczeń.

Najlepsze/najgorsze aplikacje w 2015 roku?

Skupię się na tych najlepszych. Periscope to aplikacja ze stajni Twittera, służy do transmisji obrazu wideo na żywo. Poza tym to klasyczny serwis społecznościowy – można dodawać osoby do obserwowanych, być obserwowanym, można też lajkować i komentować. Jeśli powiążemy to z faktami , że mobile daje możliwość pokazania historii na ekranie w jakości HD, a także pozwala zmierzyć interakcje czy prowadzić optymalizację, oferuje to, czego do tej pory nie dawała telewizja jako pionier przekazu wideo – to przed segmentem aplikacji wideo widzę świetlaną przyszłość.

Wish – aplikacja znana na świecie, której współtwórcą jest nasz rodak Peter Szulczewski. Aplikacja optymalizuje nasze zakupy w internecie, przez którą przepływa morze dolarów, nie tylko w gorącym przedświątecznym okresie. Aplikacja, która jest skierowana tylko na rynek mobilny w myśl zasady mobile first i udowadnia, że ten kierunek jest słuszny, dzięki czemu jest na celowniku takich tuzów handlu w internecie jak Amazon czy Alibaba. Jestem przekonany, że to o tej aplikacji usłyszymy w najbliższych miesiącach.

Najlepsze/najgorsze urządzenia mobilne w 2015 roku?

Wyróżniłbym tutaj zdecydowanie jednego producenta urządzeń mobilnych. Jest nim Huawei – trzeci producent telefonów na świecie i jego ekspansja na wielu polach mobilności.

W Polsce zauważony dzięki zaangażowaniu na ambasadora swojej marki, najlepszego obecnie polskiego piłkarza Roberta Lewandowskiego. Producent, który bez kompleksów zdobywa kolejne segmenty rynku mobilnego i robi to naprawdę z dobrymi wynikami. Każdy, kto miał do czynienia z produktami Huawei przyzna, że ta firma odrobiła lekcje i jest realnym zagrożeniem dla liderów.

Najlepsze/najgorsze kampanie z wykorzystaniem mobile marketing w 2015 roku?

Kampania mobilna w Polsce – w gąszczu naprawdę dobrych realizacji, warto wspomnieć o kampanii H&M na początek roku szkolnego, wykorzystującej kupony, które mieliśmy do dyspozycji w Passbooku (iOS). Świetny przykład wykorzystania geolokalizacji oraz połączenia mobile z segmentem retail z konkretnym benefitem dla użytkownika.

Prognoza na 2016 rok. 

Szeroko rozumiany „mobile” rośnie tak szybko, że trendów jest i będzie sporo. Dalsze umocnienie znaczenia kanału mobilnego, według danych to główny motor wzrostu globalnego rynku nie tylko reklamowego. Rozwój modeli zakupowych programmatic w obszarze reklamy internetowej jak i mobile.

Jeśli chodzi o reklamę mobilną, to zdecydowanie nieustannie wzrastająca popularność reklamy opartej na lokalizacji. Telefony stały się tak integralną częścią naszego codziennego życia, oferują nowe możliwości, aby dotrzeć do grup docelowych, a także zapewnienie danych, bogatych w cenne informacje dla marketerów, dlatego spodziewam się wykorzystania na większą skalę big data w działaniach reklamowych.

Ciekawym zjawiskiem w 2016 będzie także zmiana i dostosowanie  standardów reklamy display jako echo działań adbloków. Głównie czekamy na działania wydawców, mające na celu zniwelowanie tego ruchu oraz większe dostosowanie reklam do odbiorców. Można zatem stwierdzić, że mamy pole do popisu dla content marketingu oraz  spersonalizowanych form reklamy.

Jaka będzie wartość rynku reklamy mobilnej w Polsce w 2016 roku?

Warto przytoczyć najnowsze prognozy ZenithOptimedia, które przewidują, że już w przyszłym roku wartość globalnych wydatków na reklamę w urządzeniach mobilnych przewyższy sumę wydatków na reklamę w dziennikach. To dobra prognoza na nadchodzący rok i daje nadzieję na dwucyfrowe wzrosty. Sądzę, że to będzie około 40-50 proc. więcej niż w roku obecnym.

Przy tym temacie warto pomyśleć i zastanowić się, ile pieniędzy powędruje do podmiotów dominujących jak Facebook i Google, a ile zostanie na rodzimym rynku wydawców i twórców.

Autor

Grzegorz Chyliński, Adrino

Zobacz także:

Podsumowanie roku 2015: Tomasz Szulkowski

 

Komentarze:

Comments

comments