Podsumowanie roku 2016 według Andrzeja Kędzierawskiego

16 grudnia 2016

Tradycyjnie pod koniec roku ruszamy z podsumowaniem najważniejszych wydarzeń. W najbliższych dniach nasi autorzy oraz przedstawiciele branży postarają się zaprezentować Wam autorskie zestawienia. Poniżej pierwsze z nich.

 

Na pewno można by tę listę poszerzyć i na pewno ta dziesiątka to wybór subiektywny. Nie wszystkie wymienione trendy ściśle dotyczą obszaru mobile, ale są dla niego co najmniej dość ważne.

1. Rozwój wideo mobilnego

W raporcie GoMobi.pl „Wideo mobile 2016” odnotowano rekordowe deklaracje konsumpcji wideo na platformach mobilnych w Polsce. Do takiego sposobu przeglądania wideo przyznało się aż 41 proc. badanych. W przypadku komputerów i laptopów było to 38 proc. Agencja Zenith orzekła z kolei, że w roku 2016 po raz pierwszy wyświetlanie filmików na smartfonach i tabletach będzie globalnie zjawiskiem częstszym, niż oglądanie ich na urządzeniach desktopowych. Prawdziwym hitem okazało się uruchomienie facebookowej funkcji przekazów wideo nadawanych na żywo. W badaniu GoMobi.pl co czwarty respondent oglądający filmiki mobilnie był też odbiorcą takich transmisji.

2. Rekordy w płatnościach mobilnych

Druga edycja badania zrealizowanego przy współpracy GoMobi.pl „mShopper. Polacy na zakupach mobilnych” wykazała, że już ponad połowa internuatów korzystających z usług e-commerce’owych płaci mobilnie. Chiński Alibaba pochwalił się zawrotnymi wynikami rozliczeń przez telefon z okazji święta zakupocholików – Dnia Singli. 82 proc. sprzedaży odbyła się wtedy przez urządzenia mobilne. Dodatkowo w listopadzie do Polski zawitał Android Pay – nowa metoda płatności dla użytkowników najpopularniejszego w naszym kraju systemu na smartfony.

3. Media społecznościowe mobilne jak nigdy dotąd

Z początkiem roku Facebook poinformował, że aż 90 proc. użytkowników tego serwisu zagląda do niego za pośrednictwem urządzeń mobilnych. To około miliard osób! W coraz bardziej mobilnym kierunku poszła nie tylko ta największa usługa społecznościowa. Również m.in. Twitter zoptymalizował swój wygląd i funkcjonalności pod smartfony. Szybki rozwój obserwowaliśmy też na Instagramie i Snapchacie, momentami gubiąc się, który z nich jest właśnie otwarty na naszym telefonie 😉

4. Samsung Galaxy Note 7 – wybuchł, ale nie zabił

Samsung chciał być tak bardzo do przodu, że zrezygnował z edycji Note’a 6 i wypuścił od razu siódemkę. Po pierwszych zapowiedziach i pierwszym „hands-on” chyba nikt nie spodziewał się rychłego końca najpopularniejszego na świecie phableta. Po serii wybuchów baterii w siódemce marka poprosiła o zwrot zakupionych urządzeń i zaoferowała rekompensatę. Ku zaskoczeniu wielu, specjaliści ocenili, że taka wpadka nie wpłynie znacząco na wizerunek koreańskiego producenta. Ankieta przeprowadzona wśród użytkowników serwisu sammobile.com wykazała, że jedynie 15 proc. badanych straciło kompletnie zaufanie do marki i już nigdy nie kupi żadnego jej produktu.

5. Powszechność LTE w Polsce

Około 90 proc. obszaru naszego kraju znalazła się w tym roku w zasięgu sieci LTE, a prawie 100 proc. populacji jest już obrębie tego pasma – podają operatorzy. Dodatkowo wciąż trwają prace nad przyspieszeniem LTE. Super, czekamy na jeszcze więcej urządzeń zdolnych połączyć się z tym pasmem i na dobre wiadomości w sprawie 5G.

6. Mniejszy apetyt na aplikacje

Analizy dotyczące aplikacji pokazały, że poza ścisłą czołówką typu Facebook, Uber czy Pinterest (i pewnie jeszcze Pokemon GO), spada zainteresowanie tymi programami. W odpowiedzi Google zaproponował Instant Apps, czyli opcję doraźnego dostępu do konkretnych funkcji bez konieczności instalowania apek na urządzeniu. Inni zaczęli myśleć nad rozwiązaniami oferującymi 2 (lub więcej) w jednym. I tak np. Taxify chce zostać aplikacją do zamawiania i prywatnych kierowców, i licencjonowanych taksówek.

7. Szał na VR

Analitycy Business Insider Inteligence wyliczyli, że sprzedaż zestawów do wirtualnej rzeczywistości wzrośnie w tym roku o ponad 1000 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. I choć te topowe gogle to niemały wydatek, zainteresowani znaleźli inne rozwiązania, by zajrzeć do wirtualnego świata. Oprócz popularnych Google Cardboard, mogli dostać podstawowe zestawy od swoich operatorów komórkowych. Dodatkowo w Warszawie czy Poznaniu otwarto specjalne salony dla miłośników tej nowej technologii.

8. Boty zamiast ludzi

No i stało się. Na chatach można porozmawiać już z botem. Na Messengerze, Skypie i nie tylko. Za pośrednictwem botów można już skontaktować się ze sklepem internetowym, sprawdzić wiadomości dnia czy włączyć ulubioną muzykę. A to zapewne dopiero początek tego, co nam jeszcze zaoferują.

9. Car sharing wreszcie w Polsce

Dziwne, że tak późno, ale lepiej późno niż wcale. W Krakowie i Wrocławiu uruchomiono w tym roku pierwsze usługi car-sharingowe. Mowa o Traficar (zobacz tutorial) i GoGet. Wreszcie wystarczy telefon (i ew. specjalna karta), by łatwo i szybko wypożyczyć w mieście samochód na krótki czas. W Warszawie uruchomiono co prawda 4Mobility, ale auta trzeba zabierać i odstawiać w z góry wyznaczonych miejscach. Miasto zapowiada wprowadzenie własnej usługi typu car sharing w przyszłym roku. Wcześniej informowano, że będzie ona dostępna jeszcze w tym.

10. Wsparcie dla polskich startupów

Startup to teraz pojęcie tak modne, że niemal każda młoda firma lubi się określać tym mianem. Jakkolwiek by nie definiować samego terminu, w polskim startupowym środowisku zadziało się w tym roku sporo. Poza licznymi meet-upami, pitchami i finansowaniami warto zwrócić też uwagę na rządowy program Start in Poland, który zakłada 3 miliardy wsparcia dla naszych startupów. Także tych wykorzystujących technologie mobilne.

Komentarze:

Comments

comments

Blogi

X
//