Podsumowanie roku 2016 według Tomka Zywer

20 grudnia 2016

To był świetny rok dla mobile w Polsce. Dobre informacje dotyczyły zarówno aspektu powszechności dostępu do sieci LTE, jak i wzrostu „używalności” oraz popularności rozwiązań mobilnych. Kanał internetowy zyskał nowego silnego sprzymierzeńca, który na nowo układa rynek pogłębiając go i rozwijając. Osobiście uważam, że mobile w PL wszedł w etap dynamicznego wzrostu, zamykając w kończącym się 2016 r. etap wprowadzenia.

Subiektywnie oceniając szczególnie chcę docenić w 2016. działania realizowane przez branże finansową. Banki i ubezpieczyciele szczególnie doceniły i zrealizowały działania, aby stać się w pełni „mobilnymi” firmami.

2016 rok to premiera nowej aplikacji Moje ING, to również przekroczenie 1 miliona aktywacji aplikacji IKO PKO BP. Ale 2016. nie powinien być tylko zapamiętany z powodu premier czy liczb. Powinien zostać zapamiętany ze względu na implementację do świata mobile procesów, które są realizowane tylko w fizycznym świecie. Dlatego warto wyróżnić Wartę i PZU za uruchomienie samoobsługowej likwidacji szkód. To dzięki smartfonowi można szybko zgłosić stłuczkę, potwierdzić zakres uszkodzeń i przejść do jej likwidacji. Taki sposób obsługi doceniają klienci, co potwierdzają bardzo pozytywne oceny aplikacji Warto mobile.

Nowe prawo, nowe możliwości

Ciekawą inicjatywą, którą chcę umieścić w podsumowaniu 2016 jest pomysł uruchomienia przez Ministerstwo Cyfryzacji mDokumentów. Ciekawy i bardzo potrzebne rozwiązanie, reanimujące cały system Profilu Zaufanego ePUAP. Pilotażowo mDokumenty mają pojawić się już w maju 2017 r. W połowie tego samego roku mamy z nich już korzystać. Trzymam kciuki, bo potencjał tego rozwiązania dla sektora mobilnego jest ogromny.

Jeszcze o jednym warto wspomnieć. 8 września w ramach nowelizacji wprowadzono do kodeksu cywilnego definicję „dokumentu”. Dokumentem jest „nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią”. Czyli nośnikiem informacji, na którym można dokonać zapisu treści, którą potem można odtworzyć został również: e-mail, SMS, MMS, nagranie wideo, czy nagranie dźwiękowe rozmowy telefonicznej. Nowe prawo w ocenie ekspertów pozytywnie wpłynie na umożliwienie zawieranie umów przez smartfony bez konieczności przekazywania „papierów” między np. kupującym i sprzedajacym.

Nie boimy się m-kupowania

To, że mobilni użytkownicy szybko mogą zaadoptować nowe możliwości udowodnił raport „mShopper 2.0. Polacy na zakupach mobilnych”. Przeprowadzone badanie ukazuje bardzo duży wzrost popularności w 2016 r. kupowania mobilnego z poziomu 36 proc. do 49 proc. W pełni zgadzam się z wnioskiem Jacka Kotarbińskiego, że obecnym „standardem e-commerce jest budowanie platformy zakupowej sprawnie działającej na wszystkich urządzeniach mobilnych”.

Zmiany w sposobie korzystania z Google

Mobile zmienił również sposób posługiwania się wyszukiwarką. Obecnie ok. 40 proc. zapytań do Google’a ma charakter lokalny. O wiele częściej korzystamy z map, które na rynkach rozwiniętych stają się ważnym punktem styku biznesu z klientami. Dla Facebooka czy Google jest to rosnące źródło przychodów, na tyle interesujące, że Apple czyni kroki, aby integrować swoje oprogramowanie od systemu operacyjnego po iOS ze swoimi mapami. Mobilni użytkownicy wyszukiwarki docenili skuteczność i przekonali się do wyszukiwania głosowego. Z danych wynika, że już 20 proc. zapytań jest zadawanych właśnie w taki sposób.

AMP, skrót który warto zapamiętać

Google robi wszystko, aby dostęp do informacji był jak najszybszy. Uruchomiona w 2016 r. technologia AMP przyspieszy mobilne strony i zakładam, że podniesie w rankingu wyszukiwania strony stosującego tego typu rozwiązania, ponieważ na stronach AMP ładuje się 10 razy mniej danych wobec stron nie-AMP.

2017 – będzie się działo

Bardzo dużo ciekawych pomysłów i działań w dziedzinie mobile dzieje się na rodzimej scenie startupowej. Naprawdę trudno obiektywnie wskazać tych „naj”, ale skoro to subiektywne podsumowanie, wyróżnię: Traficar, AirHelp i MySpiroo. Każdy z tych projektów jest inny – inna usługa i potrzeba – ale łączy je jedno – mobile. Według raportu Startup Poland polskie startupy najcześciej wytwarzają produkty lub usługi właśnie z tej kategorii i to się raczej nie zmieni po nowym roku.

Komentarze:

Comments

comments

Blogi

X