Produkt + aplikacja mobilna = super produkt

Produkt + aplikacja mobilna = super produkt

Do refleksji tej skłonił mnie Get Well Kit, o którym pisałam w pierwszej części zestawienia aplikacji i kampanii mobilnych nagrodzonych w 2014. Ten produkt odznaczony Grand Prix festiwalu Golden Drum to zwykłe pudełko na lekarstwa, które dzięki kształtowi pozwalającemu na zamontowanie go na iPhonie i specjalnej aplikacji mobilnej zostało przeniesione na zupełnie inny poziom.

Jednym z typów produktów odmienionych przez technologie mobilne są te sterowane za pomocą smartfonów.

Istotnym obszarem wykorzystania tego typu produktów są sprzęty związane z codziennym funkcjonowaniem w domu. Coraz bardziej popularne są całościowe systemy inteligentnych domów, gdzie smartfon jest centrum dowodzenia oświetleniem, ogrzewaniem, nawadnianiem czy bezpieczeństwem. Tego typu przykłady mnożą się, a pierwszy projekt w Polsce był już 2 lata temu (Rezydencje Pałacowa w warszawskim Wilanowie).

Na rynku pojawiają się jednak sprzęty, które działając niezależnie od tego typu całościowych układów, współpracują z urządzeniami mobilnymi po to, aby odmienić sposób ich użytkowania. Piekarniki, okapy kuchenne czy pralki sterowane telefonem coraz śmielej podbijają rynek, dając nie tylko możliwości sterowania nimi na odległość, ale również głębszego kontrolowania poszczególnych etapów prania czy gotowania.

Najbardziej zaskakują jednak proste urządzenia jak wprowadzone w marcu tego roku na rynek (jak na razie tylko koreański) żarówki LG. Łączą się ze smartfonem za pomocą Bluetoth lub Wi-Fi po to, by mogły być włączane i wyłączne za pomocą telefonu lub świecić w rytm odtwarzanej muzyki.

Dzięki rozwiązaniom mobilnym powstają produkty o zaawansowanych funkcjach analitycznych – trudno byłoby im to osiągnąć bez wsparcia zewnętrznego urządzenia. Dzięki połączeniu czujnika z urządzeniem mobilnym w produkcie Flower Power możliwe jest profesjonalne zarządzanie komfortem… rośliny doniczkowej. Umieszczany w doniczce sensor bada wilgotność ziemi i stopień oświetlenia rośliny i wyświetla sugestie adekwatne do wcześniej określonego przez użytkownika gatunku rośliny.

Trend ten sprawia, że ten kierunek rozwoju produktów jest coraz bardziej istotnym aspektem budowania jego przewagi konkurencyjnej.

Jak pokazuje jednak produkt z branży zabawek nie zawsze musi się to wiązać z zaawansowanymi i drogimi zmianami w produkcie, umożliwiającymi mu łączenie się z urządzeniem mobilnym. Firma Hasbro na swoich zabawkach z serii Littlest Petshop nadrukowała marker, który po zeskanowaniu w dedykowanej aplikacji mobilnej pozwala na zabawę nie tylko w świecie realnym, ale również wirtualnym.

Warto dodać, że mobilne technologie bywają nie tylko elementem produktu, ale również usługi. Tablety zamiast tradycyjnego menu już od kilku lat rewolucjonizują obsługę w restauracjach. Na polskim rynku pionierem interesującego rozwiązania był Hotel BlowUp Hall. Hotel nie ma recepcji, a pokoje nie mają numerów. Zamiast klucza goście otrzymują iPhone’a, który umożliwia odnalezienie pokoju i jego otwarcie. Dodatkowo wyposażone w informacje o Blow Up Hall, Starym Browarze i wydarzeniach kulturalnych Poznania iPhone’y, pełnią rolę wirtualnego concierge obiektu. Zerknijcie na próbkę w poniższym filmie.

Jak ocenić znaczenie technologii mobilnych dla rozwoju produktów? Czy to niszowe rozwiązania dla gadżeciarzy? Chwyt marketingowy? Skoro tak – warto je obserwować. W końcu produkt i jego rozwój to istotna część marketingu, a współpraca z urządzeniami mobilnymi, to interesujący kierunek o ogromnym potencjale.

Komentarze:

Comments

comments