Rośnie mobilny tort, ale lokalnie widać problemy

Tomasz Zywer

22-01-2013
Rośnie mobilny tort, ale lokalnie widać problemy

Wnioski z raportu firmy doradczej Deloitte szczególnie zainteresują osoby planujące biznes w mobile’u. Raport dotyka kilku ważnym problemów szczególnie widocznych na naszym rynku, jak np. liczba nowych smartfonów, czy wykorzystanie internetu mobilnego. Co ciekawe według raportu więcej z reklamy mobilnej wyciągają tablety niż smartfony.

Zgodnie z raportem w tym roku w skali globalnej na rynku pojawi się miliard nowych telefonów, ale 80 proc. z tej liczby będzie korzystało z połączenia z siecią internet (via GSM i Wi-Fi). Zgodnie z opublikowanym komentarzem do raportu przygotowanym przez Grzegorz Sencio z Deloitte ten wskaźnik na polskim i innych europejskich krajach jest wyższy – tylko 30 proc. smartfonów nie korzysta z połączenie z internetem.

Czyli w zasadzie prawie jedna trzecia smarfonów sprzedanych na naszym rynku tak naprawdę wypada z rynku i statystyk. Dla mnie to ogromna liczba urządzeń, które w sumie bez sieci są klasycznymi komórkami. Pocieszające, że na innych rozwijających się rynkach ten udział jest na podobnym poziomie.

Dlaczego 1/3 smartfonów w Polsce nie ma połączenia z siecią?

Odpowiedź na to ważne pytanie jest złożona. Przedstawię wypowiedź Grzegorza Sencio definiującego kluczowe powody. Po pierwsze część użytkowników po prostu nie potrafi lub nie czuje potrzeby wykorzystywania dodatkowych funkcji i aplikacji smatfonów. Po drugie abonenci często nie rozumieją swoich taryf dla usług transmisji danych. Nie potrafią przewidzieć ile tak naprawdę zapłacą za transmisję, a w obawie przed zbyt wysokim rachunkiem rezygnują z wykorzystywania telefonów do połączenia z internetem. Po trzecie część użytkowników, w szczególności młodzież, wykorzystuje telefony głównie jako gadżety do zabawy, a nie urządzenie służące przede wszystkim do komunikacji. I last but not least coraz więcej osób posiada więcej niż jeden telefon i nie każde z posiadanych urządzeń jest wykorzystywane do połączeń z internetem.

Wnioski dla operatorów dot. dostosowania taryf do potrzeb rynku powinny być dość oczywiste, obecne zmiany to raczej dopiero początek ich upraszczania. Jako przykład można podać zmiany dokonane po cyklu artykułów takich jak ten: “Kosmiczny rachunek za smartfona. Zawinił operator, czy telefon?”. Operatorzy odczuwają spadek przychodów z tytułu usług głosowych. Nowym obszarem dochodowym może być transmisja danych. Raport daje wskazówki czego oczekują klienci. Może również nowe możliwości operatorów związane z udostępnieniem połączeń LTE rozkręcą rynek.

Tablety dadzą zarobić, szybko rośnie tort reklamy mobilnej

Raport Deloitte potwierdza śmierć reklamy komórkowej w klasycznym ujęciu. W skali globalnej rodzi się sektor reklamy na smarfonach i tabletach. W 2013 raport szacuje przychody z tych dwóch źródeł na odpowiednio 4,9 i 3,4 miliarda dolarów. W 2014 nadal będziemy mieć do czynienia z mocnym wzrostem przychodów w tym obszarze – do 6,5 mld i 5,2 mld dolarów. Warto porównać te liczby z najnowszymi danymi Gartnera. Według niego przychody z reklamy mobilnej wyniosą w 2013 roku 11,4 miliarda dolarów, by rok później osiągnąć poziom 13,5 miliarda dol.

Analizując te wartości warto zwrócić uwagę na ogromne dysproporcje w wartości przychodów liczonych “na urządzenie”. Wnioski są takie, że to tablety będą zyskowniejsze dla wydawców i będą generować większe przychody. Można zatem powiedzieć, że lubimy reklamy na tabletach i nie lubimy na smartfonach.

Raport zawiera również kilka cennych informacji dla marketerów np. planując mobilne kampanie. Wskaźnik CTR dla reklam wyświetlanych na tabletach jest 4 razy wyższy niż na reklam na smartfonach.

Pełny raport wraz z polską wkładką jest do pobrania ze strony Deloitte, polecam: TMT Predictions 2013 – prognozy dla sektora technologii, mediów i telekomunikacji.

Komentarze:

Comments

comments