Skeumorfizm vs flat design – co przyniesie iOS 7?
Kiedy w 2007 roku nastąpiła premiera iPhone’a z nowym systemem Apple OS (iOS) przed sklepami ustawiały się kilometrowe kolejki. Podobne emocje wywołuje każda premiera nowej wersji tego systemu, dzieląc zainteresowanych tematem na orędowników i przeciwników kolejnych zmian.
Co przyniesie zatem iOS 7? Wszyscy czekają na zmiany w wiekowym już interfejsie iOS-a. Krótka charakterystyka sytuacji obecnej i drogi, jaką przebył w tym kontekście mobile poniżej.
Główna i oficjalną (wpisaną w iOS Human Interface Guidelines) cechą graficznego interfejsu systemu iOS jest skeumorfizm. Skeumorficzny interfejs wprowadzony na rynek wraz z premierą iPhone’a w 2007 roku, stał się głównym wyróżnikiem aplikacji tworzonych na urządzenia mobilne Apple’a. Skeumorfizm to „odtworzenie właściwości, kształtu, tekstury, barwy lub funkcji przedmiotu oryginalnego w materiale zastępczym”. W praktyce oznacza on, że aplikacje na system iOS powinny wyglądem przypominać prawdziwe przedmioty i naśladować ich realne cechy. Tym samym mamy kompas, który wygląda jak prawdziwy, notatnik z karteczkami i czcionką przypominającą odręczne pismo, czy chociażby dyktafon z wiernie odwzorowanym stylowym mikrofonem.
Skeumorfizm miał eliminować bariery poznawania nowego interfejsu i uczenia się jego obsługi przez użytkowników. Zyskał sobie wielu zwolenników lecz po 7 latach zdaje się zmierzać tam gdzie zmierza rynek – w stronę upraszczania. Coraz częściej w App Store pojawiają się aplikacje łamiące skeumorficzne wytyczne Apple i zdobywają one rzesze zwolenników, co przekłada się na wysoką liczbę pobrań.
Ciekawym przekładem są dwie bardzo charakterystyczne aplikacje pogodowe tego samego wydawcy Robocat: Thermo i Haze. Obie pełnią tę samą funkcję – podają temperaturę otoczenia, pierwsza jednak oparta jest w 100 procentach o stylistykę iOS, druga zupełnie jej przeczy. Pierwsza święciła triumfy tuż po swoim wydaniu w zeszłym roku, druga pojawiła się później i swą prostotą zdobyła także rzeszę wielbicieli:
Czas pokazał, że użytkownicy chcą płacić za dobry wygląd i wysoką jakość. Aplikacje na iOS zawsze wyróżniały się dopracowanymi szczegółami graficznymi, wysoką jakością prezentowanych grafik, a także spójnym interfejsem. Dziś taka stylistyka nie jest już nowością i twórcy aplikacji coraz częściej od niej odchodzą.
Odpowiedzią na skeumorficzną grafiką iOS’a jest flat design promowany przez Google i Microsoft. Rozwój rynku mobilnego i ilość urządzeń, które od 2007 roku pojawiły się w sprzedaży sprawiły, że i Android i Windows Phone zaprezentowali odmienne niż Apple wytyczne projektowe. Flat design cechuje prostota, minimalizm, piękna i czysta typografia, duże zdjęcia. W opozycji do iOS-a Google i Microsoft idą zgodnie z zasadą content first, gdzie grafika schodzi na dalszy plan, a liczy się przede wszystkim łatwy i niezakłócony dodatkowymi ozdobnikami dostęp do treści.
Windows Phone – flat design
Android – flat design (Google+)
Skeumorfizm dzisiaj wydaje się już odrobinę zdezaktualizowany. Sprawdza się w aplikacjach dla młodszego odbiorcy, jednak gdy chcemy, by aplikacja użytkowa jak najbardziej ułatwiała nam realizację zadania, rozbudowana grafika staje się mniej istotna, a czas poświęcony na jej przygotowanie nieadekwatny do roli, jaką spełniać ma dana aplikacja.
Rodzi się pytanie, w którą stronę pójdzie iOS 7? Jak dalekie będą i czy w ogóle nastąpią zmiany wytycznych? iOS nie opuści zapewne do końca swoich użytkowników, przyzwyczajonych od lat do charakterystycznych rozwiązań, jednak ruch w stronę nowoczesności na fali sukcesu Androida wydaje się być nieunikniony. Co pokaże Apple, zobaczymy już w czerwcu, tymczasem wstrzymujemy oddech i śledzimy dociekania branży.
Źródła:
U góry zdjęciu Jonathana Ive – głównego projektanta w firmie Apple
http://uxmag.com/articles/a-look-at-flat-design-and-why-its-significant
http://www.theverge.com/2013/3/21/4132972/jony-ive-reportedly-pushing-flat-design-at-apple
http://9to5mac.com/2013/05/24/jony-ives-new-look-for-ios-7-black-white-and-flat-all-over/
Szczególnie dziękuję Dawidowi Frątczakowi za inspiracje i weryfikacje merytoryczną.
Komentarze:
Comments