Strategie wdrażania beaconów: porady z pola walki (część 2)

Łukasz Felsztukier

04-11-2015
Strategie wdrażania beaconów: porady z pola walki (część 2)

Poniżej druga część poradnika dotyczącego strategii wdrożeniowej opartej o technologię beacon. Pierwsza część dostępna jest w tym miejscu.

Grupa docelowa

Decydując się na beacony powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie czy Twoi klienci będą chcieli tę technologię w ogóle stosować. Tak jak powiedzieliśmy na wstępie – beacony komunikują się za pośrednictwem protokołu Bluetooth Low Energy, a do komunikacji z nimi wymagana jest aplikacji. Oznacza to, że muszą oni nie tylko posiadać na swoich smartfonach aplikację, za pomocą której będziesz się z nimi komunikował, ale muszą również włączyć Bluetooth.

Tak więc czy korzystają oni z aplikacji? Jeśli nie, zapoznaj się z sekcją dotyczącą opracowania planu komunikacji (więcej na ten temat w części 3, która pojawi się na GoMobi.pl jutro).

Zanim wprowadzisz beacony do komunikacji z klientami, policz potencjał swojej grupy docelowej. Po pierwsze – ile osób pobrało aplikację? Czy jest to kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy? Czy dysponujesz statystykami pokazującymi prawdziwą liczbę miesięcznie aktywnych użytkowników? Jeśli nie – podziel ilość instalacji przez 8 i przyjmij, że to jest Twoja ilość aktywnych użytkowników (tzw. MAU). To ilość użytkowników, z którymi możesz się potencjalnie komunikować przy użyciu beaconów.

Drugim czynnikiem ograniczającym zasięg jest ilość użytkowników z włączonym modułem Bluetooth. Z zebranych przez nas danych wynika, że w większości dużych miast w Polsce znajdziemy włączony Bluetooth w ok. 15–25 proc. smartfonów. To oznacza, że ilość MAU powinieneś podzielić kolejny raz, tym razem przez 4.

Ostatnim filtrem jest aktywność fizyczna Twoich klientów. Spróbuj odpowiedzieć na pytanie, jaki procent osób korzystających z Twojej aplikacji odwiedza Twoje fizyczne lokalizacje.

Odpowiedź na te trzy pytania powinna pozwolić Ci z dobrą dokładnością na określenie zasięgu Twojego wdrożenia beaconowego.

Empiryczne badanie

Oczywiście nie musisz estymować tych wartości. Ilość MAU uzyskasz, jeśli tylko Twoja aplikacja korzysta z narzędzia analitycznego typu Google Analytics for Mobile. Organiczną, niewymuszoną ilość włączonych urządzeń Bluetooth jesteś również w stanie dokładnie zmierzyć. Można użyć do tego celu urządzeń skanujących otoczenie w poszukiwaniu aktywnych nadajników Bluetooth oraz Wi-Fi. Takie badania także jesteśmy w stanie przeprowadzić.

Statystyki

Beacony mogą być bogatym źródłem ciekawych danych pozwalających zrozumieć zachowania użytkowników oraz ich intencje na przykład zakupowe. Od dobrego planowania zależy czy będziesz w stanie pozyskać te informacje. Zanim założysz pierwsze urządzenie, opracuj listę wskaźników, które chciałbyś mierzyć. Na pewno chciałbyś wiedzieć, jaki procent osób wchodzących do sklepu dokonuje transakcji. To oznacza, że powinieneś zmierzyć unikalną ilość osób przechodzących przez stanowiska z kasami. Wiedząc to, zaplanuj zamontowanie w kasach beaconów o małym (1-2 metry) zasięgu. Pozwoli Ci to policzyć tzw. transformację klientów w punktach sprzedaży.

Przy pracy z beaconami oraz wskaźnikami wykorzystaj plany pomieszczeń. Postaraj się zaznaczyć obszary i miejsca, które chciałbyś badać bardziej lub mniej szczegółowo. Opracuj plan nakładania się tych stref i dopasuj moc sygnału tak, aby urządzenia obejmowały tylko wyznaczone przez Ciebie strefy i wzajemnie się nie nakładały na siebie.

Znajdź również platformę, która pozwoli Ci wizualizować zebrane dane na planach pomieszczeń. Zadbaj również o możliwość eksportu zebranych danych w formatach pozwalających na ich dalszą analizę i obróbkę w zewnętrznych programach. Jeśli korzystasz z narzędzia typu CRM, sprawdź czy platforma zbliżeniowa oferuje możliwość integracji z tego typu oprogramowaniem – zaoszczędzisz czas na ręcznym procesie importu i eksportu danych.

Wykorzystanie zebranych danych

Wiedząc już, jakie dane chcesz gromadzić, staraj się opracować plan ich wykorzystania w różnych kanałach. Przykładowo – czy wiedziałeś, że korzystając z beaconów, możesz za pomocą Facebooka skierować reklamę do wszystkich osób, które odwiedziły Twój sklep np. tydzień temu i od tego czasu nie dokonały zakupu?

Jeśli dysponujesz spójnym profilem użytkownika offline i online, możesz wykorzystać informacje o ich zachowaniach w jednym z tych medium do wywołania akcji w drugim.

Przykład: jeśli ktoś oglądał w niedzielę wieczorem farby w Twoim sklepie internetowym i nie dokonał ich zakupu, możesz mu zaproponować specjalny kupon zniżkowy gdy następnym razem odwiedzi sklep stacjonarny.

Beacony pozwalają zbierać dane behawioralne analogiczne z tymi, które były do tej pory dostępne jedynie w internecie. To oznacza, że musisz zacząć o nich myśleć w taki sposób, w jaki myślą o nich ludzie prowadzący handel elektroniczny. To duże wyzwanie. Ale z drugiej strony oznacza to również, że możesz wykorzystać w offline większość technik i narzędzi marketingowych dostępnych do tej pory jedynie w online!

W trzeciej części, która pojawi się na GoMobi.pl jutro m.in. wybór odpowiedniej platformy zbliżeniowej, aktywacja użytkowników oraz budowanie planu długofalowego opartego na beacon technology.

Autor

Łukasz Felsztukier, Founder & CEO w Linteri

Komentarze:

Comments

comments