Technologie mocno zmieniają sektor fashion

Dariusz Adamczyk

16-09-2016
Technologie mocno zmieniają sektor fashion

Technologie informatyczne wdzierają się do kolejnych obszarów życia. Zmieniają model biznesowy i strukturę wielu usług i produktów. Tym razem wziąłem pod lupę sektor modowy. Trzeba przyznać, że branża fashion dosyć szybko zaadoptowała rozwiązania technologiczne na swoje potrzeby. Powstają naprawdę innowacyjne, coraz bardziej nawet praktyczne produkty.

Wearable technologies (WT), czyli technologie ubieralne to nie jest temat nowy. W bieżącym roku obchodzimy ich 10-lecie pojawienia się pojęcia WT na rynku. Zalicza się do nich odzież, akcesoria i urządzenia użytkowe (np. zegarki), dedykowane aplikacje. Wartość rynku, według danych Statista, samych tylko smartwatches szacuje się na kwotę około 10 miliardów $. Urządzenia i aplikacje do kontroli rytmu serca, stanu zdrowia generują wartość około 867 miliardów $.

Nie inaczej jest w branży fashion. Mamy coraz więcej spektakularnych przykładów ultra-nowoczesnych produktów opartych na WT. Już w 2014 roku uznana marka Ralph Lauren przygotowała dedykowany t-shirt na US Open. Naszpikowana elektroniką koszulka mierzy puls serca, przebyty dystans, liczbę spalonych kalorii, podaje dane dotyczące krwi. W materiale wszyte są specjalne biosensory firmy OMSignal. Oczywiście, wszystkie dane prezentowane są za pośrednictwem aplikacji na ekranie naszego smartfona.

polo-ralph-lauren-wearable-tech-100410058-primary-idge

Foto: Ralph Lauren

Ciekawy case to projekt firmy Rainbow Winters (zdjęcie powyżej). Ubrania wykonane są z syntetycznej, holograficznej skóry. Ich konstrukcja reaguje na dźwięk i światło, w miarę wzrostu intensywności, ubrania zaczynają iluminować, zmieniać kolorystykę.

Niemiecka marka Moon Berlin, projektująca ubrania luksusowe już od jakiegoś czasu wdraża w nich specjalne, zaawansowane diody LED. Niby nic wielkiego, ale noszące je kobiety wyglądają kosmicznie. Dioda ma także zastosowanie praktyczne, oświetla drogę. Innowacyjne Buty „Invisible Shoes” projektu Andrei Chaves  zostały wyprodukowane z użyciem drukarki 3D.

Pewnego rodzaju eksperyment z wykorzystaniem WT ujrzał ostatnio światło dzienne na modowym rynku polskim. Zaznaczmy od razu, projekt jest mocno brandingowy, jednym z jego integralnych elementów jest laptop Surface Pro4 firmy Microsoft. Element został wykorzystany w prezentacji kolekcji Chillout marki Kossmann. Ubrania same w sobie wykonane są ze specjalnych, nowoczesnych włókien. Nie jestem specjalistą od mody, więc nie będę wnikał w ich strukturę. Dużo bardziej zainteresował mnie temat obecności laptopa. Okazuje się, że ten akurat model pracuje z dedykowaną klawiaturą Signature Type Cover. Została ona wykonana z materiału Alcantara, ultra mikro-włókien, używanych do produkcji luksusowej tapicerki: meblowej, jachtowej, samolotowej czy samochodowej. Używana jest na przykład w najnowszych modelach Maseratti.

Wszystko wskazuje na to, że gadżety czy dodatki elektroniczne szybko zdominują sektor modowy. Nie tylko ze względu na popularność smartfonów, ostrą rywalizację między markami Samsung i Apple. Po pierwsze stają się normalnym dodatkiem modowym, jak pasek, zegarek. Po drugie, mają coraz bardziej funkcjonalne zastosowania: mierzą stan zdrowia, dostarczają nam niezwykle cennych informacji. Symbioza świata mody i technologii jest więc nieunikniona.

 

Komentarze:

Comments

comments