Virtual Reality – totalna rewolucja w branży tech

Dariusz Adamczyk

24-10-2016
Virtual Reality – totalna rewolucja w branży tech

Jedną z branż, która dokonuje totalnej rewolucji na rynku nowych technologii jest VR (Virtual Reality). Temat nie jest nowy. Funkcjonuje na rynku od prawie 20 lat. Ale dopiero w ostatnich latach wszyscy dojrzeliśmy do tego, żeby wykorzystać możliwości w praktyce. W Polsce eksplozja VR nastąpiła ze sporym opóźnieniem, realnie w 2016 roku. VR spowodowała implementację nowych produktów i kreację niespotykanych do tej pory możliwości technicznych. 3D VR Virtual Reality Video Glasses, Oculus – to część dostępnych urządzeń, a już pojawiają się kolejne. Facebook wydał 2 miliardy USD na zakup Oculus Rift (https://www.oculus.com). Samsung rozwija kolejną wersję Gear VR. Sony wprowadziło Projekt Morfeusz, na bazie którego użytkownicy konsoli PS4 wchodzą w nowe, multimedialne środowisko dzięki dedykowanym goglom VR (ostatnio nazywa się to po prostu PlayStation VR).

Temat Virtual Reality został przeanalizowany także w autorskim raporcie GoMobi.pl pt. “Wideo Mobile 2016”. Wyniki badania pokazują, że 43 proc. użytkowników wideo mobile zadeklarowało styczność z filmem VR. Gogle HTC Vive okazały się najpopularniejszym sprzętem VR w Polsce. Wskazało na nie 11 proc. ankietowanych. Z gogli Samsung Gear VR korzystało 10 proc., z Oculus Rift i Project Morpheus po 8 proc. badanych. 57 proc. respondentów jeszcze nie oglądało jeszcze video w formie VR. Według badania 18 proc. polskich internautów korzystało z gogli VR. Warto to wyboldować, ponieważ to jedyne obecnie twarde dane dla naszego rynku.

Geneza i założenia VR

Założeniem Virtual Reality jest kreowanie komputerowo multimedialnych obrazów przedmiotów, przestrzeni, czy nawet realnych wydarzeń. Dostępnych w odpowiedniej multimedialnej formie. VR może dowolnie integrować elementy świata realnego w formie symulacji komputerowych i dodatkowych elementów: fragmentów gier komputerowych, wideo, animacji, grafiki 3D. Twórcą samego pojęcia Virtual Reality jest Jaron Lanier. Wspólnie z pracującym w NASA Stevem Brysonem zdefiniowali rzeczywistość wirtualną jako sposób użycia technologii komputerowej w tworzeniu efektu interaktywnego, trójwymiarowego świata, w którym obiekty dają wrażenie przestrzennej i fizycznej obecności. Stało się to mniej więcej w okolicach 1989 roku.

jaron-lanier-other-cinema

Jaron Lanier, foto: OtherCinema

Najważniejsze funkcjonalności Virtual Reality to pełna interaktywność, multimedialność oraz izolacja od rzeczywistości. Wszystko dzięki specjalnym goglom. Najważniejszą rolę, poza technologią, odgrywają zmysły. VR oferuje nieograniczone możliwości projektowania i ekspresji. Aplikacje VR wykorzystywane są przez różnorodne branże: gaming, sektor motoryzacyjny, medyczny, deweloperski, branżę rozrywkową.

Virtual Reality oferuje przestrzeń trójwymiarową. Podstawowym wyposażeniem jest headset, inaczej gogle lub okulary VR. Dochodzą do tego akcesoria, takie jak: wielokierunkowa bieżnia (Virtuix Omni, Cyberith Virtualizer), kontroler w postaci rękawicy (Control VR, Dexmo), wiele innych.

Przykłady wdrożenia VR w biznesie

Jest kilka segmentów rynkowych, gdzie technologia Virtual Reality rozwija się niezwykle dynamicznie. Jednym z nich z całą pewnością jest real estate. Szeroko pojęty branża mieszkaniowa, deweloperska. W zasadzie wszyscy analitycy są zgodni – Virtual Reality nie tylko zmienia, ale rewolucjonizuje ten rynek. Analitycy z Goldman Sachs w Raporcie „Profiles in innovation Virtual & Augmented Reality” szacują wartość produktów i usług w tym segmencie na kwotę 3 bilionów $. Według serwisu Internet Retailer liczba osób korzystających z wirtualnych wizyt w danym lokalu i finalizacji w postaci transakcji finansowej przekroczy w 2020 roku miliard.

Zestaw Virtual Reality w połączeniu z aplikacją na smartfonie oferuje potencjalnym klientom nieograniczone możliwości.  Wirtualna wizyta pozwala na dokładne obejrzenie mieszkania, wszystkich jego zakamarków, ale także najbliższego otoczenia. Filmy VR pokazują czasem więcej detali, niż jesteśmy w stanie zauważyć w trakcie tradycyjnej wizji lokalnej. Wymienić można jeszcze szereg innych funckjonalności, między innymi:

– pokazanie w sposób niezwykle realistyczny aktualnego wnętrza oraz zaplanowanie dowolnej aranżacji, zgodnie z naszymi preferencjami czy potrzebami;

– pokazanie wnętrza i najbliższego otoczenia w różnych porach dnia czy nocy, pomocne jest w doborze elementów wyposażenia, kolorystyki ścian;

– łączenie świata realnego i komputerowego pozwala na dowolne układy przestrzenne, rozkład ścianek działowych, etc.;

– dokładne obejrzenie najbliższego otoczenia, elementów krajobrazu.

Kolejny sektor to automoto

Technologia Virtual Reality w sektorze automoto to nic nowego. Pierwsze projekty pojawiły się wiele lat temu. Niektóre firmy tworzą dedykowane teamy, których zadaniem jest kreacje i wdrażanie rozwiązań VR powiązanych bezpośrednio z wytwarzanymi produktami. Dobrym przykładem jest tutaj Toyota i Saatchi& Saaatchi Los Angeles. Firmy stworzyły 35-osobowy departament zajmujący się tworzeniem i obsługą wirtualnych salonów do prezentacji, popularne showrooms. W ten sposób testowana była i prezentowane medialnie ostatnie modele Leksusa. Podobne rozwiązania wykorzystuje Mitsubishi Motors. Do prezentacji modelu Mirage G4 w kampanii Night Drive użyto zestawu: smartfon, laptop, interaktywne wideo. Zainteresowanie przeszło najśmielsze oczekiwania.

audi

Foto: Audi

Technologia Virtual Reality i sektor motoryzacyjny to pakiet można powiedzieć idealny. VR ma tu wiele praktycznych zastosowań. Powody są bardzo logiczne i zrozumiałe. Z badania „Car Buyer of the Future” agencji Autotrader, przeprowadzonego na grupie 4000 kierowców wynika, że 80 proc. nie kupi samochodu bez zapoznania się z parametrami technicznymi i wynikami testów jazdy pojazdu. Nie każde auto ze względów logistycznych da się sprawdzić osobiście. Dlatego idealnie nadają się to tego symulatory czy konfiguratory jazdy. Za pomocą takiego konfiguratora możemy spersonalizować ustawienia techniczne, dobrać model samochodu, określić warunki jazdy, prędkość, drogę hamowania, wiele innych istotnych parametrów. Tego typu rozwiązania stosuje na przykład koncern Audi, chce w nie wyposażyć wszystkie swoje sieci dealerskie w najbliższych miesiącach. System jest dokładnie opisany na firmowej stronie https://audi-illustrated.com/en/CES-2016/Audi-VR-experience.

To najważniejszy rok VR

Osobiście uznaję 2016 rok jako przełom w komercyjnym rozwoju technologii Virtual Reality. Lawina będzie się toczyć. Problem, jaki się pojawia, to przede wszystkim wykorzystanie Big Data. Ale to kwestia najbliższych miesięcy. Z monetyzacją produktów i usług VR nie powinno być w przyszłości żadnych problemów.

Komentarze:

Comments

comments