Wśród Polaków wzrasta wiedza na temat sztucznej inteligencji

Wśród Polaków wzrasta wiedza na temat sztucznej inteligencji

W 2016 roku termin ten znany był 31% konsumentów, obecnie odsetek ten wynosi już 38% – wynika z badania przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei. Zastosowanie możliwości AI najczęściej wiązane jest z rozwiązaniami takimi jak autonomiczne samochody (51%), głosowa komunikacja ze smartfonem/ wydawanie komend (41%), rozpoznawanie przez smartfony sfotografowanych obiektów (32%) i rozpoznawanie obrazów (26%).

Wśród przebadanych firm, jedna na trzy wdrożyła w swojej działalności rozwiązanie z zakresu AI, a 85% przedstawicieli biznesu wyraziło przekonanie o pozytywnym wpływie sztucznej inteligencji na prowadzone działania. Do najpowszechniej stosowanych rozwiązań należą roboty i automatyzacja produkcji, boty i chatboty obsługujące klientów, algorytmy danych pozwalające na uczenie się zachowań klientów oraz rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo firmy.

Przedstawiciele biznesu są pozytywnie nastawieni do rozwiązań opartych na AI. Znacznie częściej wskazują na wynikające z nich korzyści niż na zagrożenia (67% wobec 23%). Wyraźnie dostrzegalne jest to zwłaszcza w firmach zatrudniających powyżej 250 pracowników, gdzie o pozytywnym wpływie sztucznej inteligencji na prowadzone działania przekonanych jest aż 3 na 4 pytanych.

Przedsiębiorcy oczekują od rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji przede wszystkim oszczędności (53%), usprawnienia procesu zarządzania (43%), ułatwienia procesu produkcji (34%) oraz usprawnienia księgowości (24%).

Do możliwych zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją przedstawiciele biznesu zaliczają: brak gotowości technologicznej do wdrożenia rozwiązań opartych na AI (44%), słabszą jakość obsługi klienta (37%) oraz utratę przewagi konkurencyjnej (31%).

Zgodnie z odpowiedziami ankietowanych, najszybciej zdominowane przez sztuczną inteligencję zostaną takie branże jak IT (37%), bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy (33%) oraz telekomunikacja (25%). Najmniejszy wpływ AI ma mieć na budownictwo (1%) oraz edukację (5%).

Jaki wpływ będzie miała sztuczna inteligencja na rynek pracy? Najczęściej wskazywanym scenariuszem wywołanym przez wprowadzenie takich rozwiązań jest wspomaganie człowieka w zadaniach trudnych, monotonnych czy niebezpiecznych (41%). Przedstawiciele przedsiębiorstw przewidują także, że AI będzie wspierać ludzi w pracy i będzie dla nich równorzędnym partnerem (22%).

Respondenci przewidują też, że AI najszybciej wyprze z rynku pracy telemarketerów (48%), pracowników usług takich jak recepcjonistki czy sekretarki (40%) oraz pracowników biurowych i administracji (27%).

 

Komentarze:

Comments

comments