Wywiad z Rafałem Dylewskim na temat nowej platformy eFan24 bazującej na beaconach

Wywiad z Rafałem Dylewskim na temat nowej platformy eFan24 bazującej na beaconach

eFan24, co to takiego?
Rafał Dylewski, partner w IQ Sport Advisory Group: eFan to platforma mobilna dedykowana uczestnikom imprez masowych (sport/rozrywka), tworząca przestrzeń, w której komunikacja wokół eventu nabierze nowego wymiaru, łączącego świat on-line, social media z rzeczywistością off-line, związaną bardzo mocno z miejscem wydarzenia (areną, stadionem, halą, itp.) i przeżywaniem wydarzenia w czasie rzeczywistym. To w rzeczywistości platforma skupiająca emocje eventowe w jednym miejscu (live event experience), w czasie rzeczywistym i pozwalająca budować komunikację dającą lepsze doświadczenia uczestnikom i nowe techniki monetyzacji oraz realizacji celów biznesowych dla organizatorów i partnerów wydarzenia.

Skąd wziął się pomysł na stworzenie takiego rozwiązania?

Zespół IQ Sport Advisory Group, a więc pomysłodawca i główny realizator projektu, wywodzi się z obszaru biznesu sportowego. Specyfika dużych eventów masowych, bardzo dynamicznych, nacechowanych dużym ładunkiem zarówno pozytywnych, jak i czasami negatywnych emocji, nie jest nam więc obca. Przez lata wspieraliśmy różnego rodzaju podmioty w organizacji i marketingu przedsięwzięć o charakterze masowym. Zauważyliśmy, że zarówno uczestnicy, jaki i sami organizatorzy oraz sponsorzy oczekują od takiego wydarzenia czegoś więcej, niż tylko emocjonującego widowiska. W dobie mediów społecznościowych uczestnicy przeżywają eventy na stadionie i jednocześnie w internecie. Dlatego postanowiliśmy ułatwić im to zadanie właśnie poprzez stworzenie lepszego miejsca do konsumpcji treści social media w czasie rzeczywistym, podczas eventów, w których uczestniczą lub śledzą na żywo. Z kolei, z punktu widzenia organizatorów czy partnerów wydarzenia, istotna jest skuteczna komunikacja do uczestników bazująca na ich aktualnych emocjach. Uwzględnienie kontekstu miejsca, emocji uczestników, zachowań i preferencji, pozwala na tworzenie treści z punktu widzenia fana wartościowych i jednocześnie dobrze konwertujących.

Przeprowadzone przez nas badania wskazują, że kibice mają problem z konsumpcją treści w czasie rzeczywistym w social media. Przede wszystkim, dlatego że treści z kanałów social media jest bardzo dużo, a ich relewantność często niska. Większość postów dotyczących danego wydarzenia i jego przebiegu niewiele wnosi do doświadczeń eventowych fana. A jest to istotne, bo jak się okazuje, ponad 60 proc. uczestników imprez masowych korzysta z różnych kanałów social media w trakcie pobytu na danym evencie, a 80 proc. śledzi go z poza miejsca wydarzenia. Fani zapytani o doświadczenia z treściami w mediach społecznościowych wskazywali, że znalezienie ciekawych informacji związanych z eventem jest zbyt czasochłonne. Dodatkowo, te kluczowe treści często są przez nich niezauważane, przepadają gdzieś w przeciążonych, generycznych feedach.

Inna sprawa to ograniczone usługi około eventowe, które istotnie wpływały na odbiór samego wydarzenia. Ten drugi element jest bardzo istotny z punktu widzenia organizatorów eventów. Doświadczenie i odbiór imprezy przekłada się bezpośrednio na liczbę uczestników. Im więcej dzieje się wokół danego wydarzenia, tym fani / kibice są bardziej skłonni do wyjścia z domu i udania się na wydarzenie. Już teraz obserwujemy zjawisko, gdzie fani wolą przeżywać event z poziomu kanapy i własnego telewizora w domu. Trzeba więc tworzyć lepsze doświadczenia na miejscu. Technologia i platforma eFan może w tym pomóc.

Internet rzeczy zawładnął naszą rzeczywistością. Czy właśnie tutaj jest miejsce dla eFan24?

IoT to bardzo dynamicznie rozwijający się segment rynku. eFan bazuje na beaconach w celu dostarczania fanom lepszych doświadczeń eventowych na miejscu zdarzenia. Aby ludzie nie odwracali się od uczestniczenia „na żywo” w miejscu wydarzenia, potrzebują platform i mobilnych technologii, które wspierają i poprawiają Fan Experience oraz czynią uczestnictwo w wydarzeniu bardziej angażującym.

Wersja na Androida jest już obecna w Google Play. Kiedy możemy spodziewać się wersji w systemie iOS?

Wersja na Androida została opublikowania pod kątem pierwszego testowego uruchomienia na PGE Arenie podczas meczu Lechii Gdańsk. W najbliższych dniach planujemy kolejne wydania, z kolejnymi funkcjami, otwartymi na szerszą grupę użytkowników, którzy będą w stanie sami inicjować interakcję wokół eventu z innymi użytkownikami aplikacji. Cechy aplikacji umożliwiają współtworzenie jednej, wygodnej, ekskluzywnej przestrzeni społecznościowej wokół eventów, w których użytkownicy biorą udział bądź śledzą je w „second screen”. Użytkownicy będą więc w stanie dodawać eventy nieoficjalne, generować treści multimedialne (w tym audio) związane z ich przebiegiem, widzieć tweety od fanów z miejsca wydarzenia, wygodnie filtrować i dzielić się emocjami eventowymi oraz grupować je wokół konkretnych zdarzeń, które obserwują. W momencie przejęcia eventu przez oficjalnego organizatora, do gry wchodzą możliwości wykorzystania beaconów i prowadzenia, efektywnej, kontekstowej komunikacji w miejscu zdarzenia. Uczestnicy eventu będą jej beneficjentami. Wersja iOS planowana jest na pierwszy kwartał 2015 roku.

Pod kątem uruchomienia na PGE Arenie, działaliśmy na testowej grupie użytkowników w celu oceny odbioru technologii i oceny efektywności komunikacji. Wyniki są bardzo interesujące. Wskaźnik CTR dla notyfikacji push generowanej w obecności beaconów:

– 83 proc. fanów z włączonym Bluetooth, którzy otrzymali push notification, tapnęło w niego i zobaczyło komunikat;

– wskaźnik engagement dla komunikatu: 82 proc.;

– 8 z 10 fanów zaangażowało się w reakcji na komunikat, oceniając go lub udostępniając znajomym;

Wybrane statystyki – komunikacja socialowa na osi czasu eventu:

– średnio, co drugi użytkownik utworzył post w dniu eventu;

– zaangażowanie – 103 posty wygenerowane podczas meczu zostały wyświetlone 1163 razy (średnio każdy post wyświetlony 10 razy);

– typ postów = 35 proc. tekstowe, 57 proc. zawierające obraz, 8 proc. zawierające audio;

– średni engagement posta = ~45 proc. (średnio prawie połowa postów zaangażowała użytkowników (ocena lub udostępnienie). Treści audio najbardziej angażujące ~70 proc.

Jaka przyszłość czeka eFan24?

Naszym celem jest pozyskiwanie jak największej ilości oficjalnych organizatorów, aby w pełni wykorzystać możliwości platformy. Pozyskaliśmy również niemieckiego partnera – firmę Steilpass, która zainteresowała się naszym rozwiązaniem podczas międzynarodowej konferencji Fan Experience Forum w Londynie. We wrześniu br. podpisaliśmy umowę o współpracy i pracujemy nad wdrożeniami platformy na arenach w Niemczech, m.in. podczas eventów sportowych 1 i 2 Bundesligi. Otwarci jesteśmy na wszelkie wydarzenia rozrywkowe, dlatego rozmawiamy też z operatorami stadionów i agencjami eventowymi. W 2015 roku planujemy dalszą ekspansje na rynki zagraniczne.

Komentarze:

Comments

comments