Jak zbudować produkt używany przez miliony użytkowników?

Mateusz Mikulski

30-05-2016
Jak zbudować produkt używany przez miliony użytkowników?

Czy to aplikacja używana wewnętrznie w firmie, czy – używana przez miliony pacjentów miesięcznie. Nic się nie zmienia, każdy produkt który budujemy, wymaga solidnych fundamentów, skrzyżowania biznesu, designu, inżynierii, obsługi klienta i tysiąca innych rzeczy, którymi musi zająć się przeciętny product manager. Obserwując produkty i zespoły odnoszące sukcesy, możemy łatwo dostrzec główne cechy je łączące:

1. Silna wizja

Każda osoba budująca dobry produkt musi rozumieć, jaka historia się z nim wiąże, co tak naprawdę chcemy zbudować, kiedy chcemy to zbudować i jak. Strategia rozwoju produktu w krytycznej mierze zależy od tych kilku informacji. Jeśli jesteś product managerem, to właśnie Twoją rolą jest zarządzanie wizją i upewnienie się, że zespół rozumie i potrafi ją rozwinąć. Głębokie zrozumienie wizji i kierunku przez Twoich współpracowników pozwala w dłuższej perspektywie lepiej reagować na zmiany rynku, wymagania użytkowników czy zmiany wewnętrzne. W takim wypadku jesteśmy w stanie poprzeć zmiany kierunku, odnosząc się do tego, jak zmienia to, co chcemy zbudować.

2. Zrozumienie użytkownika

Zarówno Ty, jak i cały zespół musicie rozumieć, kim jest użytkownik dla którego budujecie, pomijając oczywistą radę “Idź porozmawiać ze swoimi użytkownikami”. Zawsze polecam spróbować wcielić się w użytkownika, zrozumieć skąd przychodzi i jaki ma cel korzystając z naszego produktu. Powinieneś znać na wylot to, co budujesz i być pewnym, że jesteś tam, gdzie są Twoi użytkownicy. Często obserwując początkowo nietypowe use case’y swojej aplikacji, możesz odkryć zachowania, które w znacznym stopniu pozwolą Ci później łatwiej podejmować decyzję dotyczące zmiany kierunku.

3. Zrozumienie miejsca w większej całości

W każdym dobrym zespole produktowym ekstremalnie ważnym jest również fakt motywacji poszczególnych członków zespołu i wyjaśnienie ich miejsca i wpływu na wizję, którą wspólnie rozwijają.

Starając się budować swój zespół bądź pewien, że istnieje chemia i poczucie gry do jednej bramki, niezależnie czy to marketingowiec, deweloper czy PM. To pomoże w trudnych sytuacjach i pozwoli utrzymać ducha innowacji na dłużej.

4. Priorytety

Jeśli Twój zespół jest częścią większej organizacji, zawsze będziecie dostawać setki feedbacków dotyczących budowanego produktu. Od małych błędów, przez propozycje zmian, input od użytkowników, czy zmiany wynikające z technologii. Dobre zespoły są w stanie zestawić obok siebie obecną strategię produktu, z feedbackiem użytkowników, zespołów sprzedażowych, czy ruchami konkurencji i na podstawie zrozumienia punktów 1 i 2, wybrać priorytetowe zadania. To pozwala później szybciej wyciągnąć z projektu większą wartości, niż w przypadku robienia wszystkiego na raz. Czasem może zaboleć, ale mądre znalezienie priorytetów pozwala zespołom na skupienie się na celu, a nie na środkach.

5. Zrozumienie designu i jego roli

Dobry design to nie tylko estetyka, ale też zmiany na poziomie funkcjonalnym. Dobre zespoły budując produkt, skupiają się na tym, żeby skomplikowany proces przedstawić użytkownikowi w najprostszy możliwy sposób. Prostota zawsze wygra ze skomplikowaniem, niezależnie od ilości dodatkowych funkcjonalności. Skomplikowane problemy powinny być rozwiązywane na poziomie backendu tak, aby frontend był możliwie prostym dla użytkownika. Zrozumienie tego przez cały zespół to klucz do mniejszych ilości problemów na linii deweloper – designer oraz lepszej użyteczności dla użytkowników.

6. Po prostu to wydaj

Nie mając produktu “na produkcji” nie wiesz czy Twój produkt działa. Staraj się zatem budować mniejsze rzeczy, ale dające większą wartość, tak abyś mógł możliwie szybko zobaczyć, jak użytkownicy reagują na to, co budujesz.

Dodatkowo narzucenie sobie sztywnych ram dotyczących kolejnych małych wersji, pozwala na pracę w ograniczonym środowisku, które wymusza na nas lepsze ustalenie priorytetów. Jeśli chcesz szybko sprawdzić czy użytkownicy potrafią używać Twojej wyszukiwarki, zastanów się dwa raz czy naprawdę do tego celu potrzebujesz tych 10 innych funkcji, które są na górze Twojego backloga :-).

7. Testuj, mierz, weryfikuj

Obserwuj, testuj, grzeb w Excelu, mierz Net Promoter Score. Cokolwiek, co pozwoli zrozumieć, co jest najważniejsze dla twoich użytkowników, jest na wagę złota. Jeśli już wiesz, który proces jest krytyczny w Twoim przypadku, wtedy zastanów się czy jest to najlepszy proces, jaki jesteś w stanie stworzyć. Dzięki tym informacjom najlepsze zespoły mogą lepiej panować nad kolejnymi iteracjami produktów, poprzez optymalizację ważnych procesów, a nie dokładanie kolejnych, często niepotrzebnych.

Autor

Mateusz Mikulski, head of mobile w ZnanyLekarz.pl (DocPlanner.com). W 2012 roku otrzymał 3 miliony dofinansowania, w 2014 roku kolejne 9 milionów. Zaś w poprzednim roku 40 milionów. W ramach grupy DocPlaner.com serwis dostępny jest w 25 krajach Europy, Ameryki Południowej i Azji. Miesięcznie odwiedza go ponad 8 milionów użytkowników.

Komentarze:

Comments

comments