52,7 mld SMS-ów wysłanych w Polsce w 2012 roku

Łukasz Kłosowski

03-07-2013
52,7 mld SMS-ów wysłanych w Polsce w 2012 roku

Według „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2012 roku” przygotowanego przez Urzędu Komunikacji Elektronicznej w ubiegłym roku Polacy wysłali 52,7 mld krótkich wiadomości tekstowych, czyli 1,1 mld SMS-ów więcej niż rok wcześniej. Oznacza to, że na jedną osobę w  2012 roku przypadło średnio 1381 wiadomości.

Według UKE większa liczba wysłanych wiadomości SMS w 2012 roku (zdjęcie powyżej) nie przełożyła się na wzrost przychodów operatorów z tego tytułu. W porównaniu do 2011 r. przychody operatorów z krótkich wiadomości tekstowych spadły o 13,2 proc. Największy wpływ na zmniejszenie się przychodów miały oferowane przez operatorów promocje polegające na możliwości wysyłania SMS-ów obrębie własnej sieci bez opłat, oraz pakiety krótkich wiadomości tekstowych przyznawane w ramach abonamentu.

Ceny wiadomości SMS w 2012 roku kształtowały się nierównomiernie. Stawka 0 zł dotyczyła przeważnie wysyłanych w ramach własnej sieci. Maksymalna stawka osiągnęła poziom 0,25 zł za jedną wiadomość, a średni koszt wyniósł 0,16 zł i był niższy niż w 2011 r. o ponad 11 proc.

Jeśli chodzi o wysyłanie SMS-ów to Polacy nie należą do europejskich rekordzistów. Podobnie jak w poprzednim roku, dla wskaźnika przedstawiającego średnią liczbę wysłanych SMS na jednego aktywnego użytkownika, Polska ponownie znalazła się poniżej średniej unijnej. Przeciętny użytkownik w kraju wysłał 1043 wiadomości, wobec średniej dla wybranych krajów UE – 1055.

Raport UKE pokazuje, że również MMS cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. W 2012 roku użytkownicy polskich sieci mobilnych wysłali ponad 391 mln wiadomości multimedialnych, tj. o 65 mln więcej niż w roku poprzednim. Na statystycznego mieszkańca kraju w 2012 roku przypadło ponad 10 wiadomości MMS, czyli o 1,5 więcej niż w 2011 r.

Co z marketingiem SMS w Polsce?

Według szacunków SerwerSMS.pl w 2012 roku co najmniej 800 milionów SMS-ów zostało wysłanych w ramach masowej wysyłki. Były to SMS-y marketingowe ze specjalnymi ofertami oraz powiadomienia SMS np. z urzędów gmin.

– Wpływ na wysoką liczbę wysyłanych wiadomości ma również rosnące zainteresowanie firm SMS marketingiem. W ubiegłym roku klienci SerwerSMS.pl wysłali około 250-300 milionów krótkich wiadomości tekstowych ze specjalnymi ofertami oraz powiadomienia SMS, np. o statusie transakcji w sklepie internetowym – powiedział Artur Sadowski, menadżer ds. rozwoju w SerwerSMS.pl.

Komentarze:

Comments

comments