Android stał się numerem jeden wśród tabletów, ale w 2014 roku konsumenci sięgną po droższe urządzenia. Jednak nie w Polsce…

Łukasz Kłosowski

07-03-2014
Android stał się numerem jeden wśród tabletów, ale w 2014 roku konsumenci sięgną po droższe urządzenia. Jednak nie w Polsce…

Wzrost na rynku tabletów jest napędzany przez tanie produkty oraz tablety z małym ekranem. Tak było w 2013 roku, ale w 2014 roku konsumenci sięgną znowu po lepszej klasy urządzenia.  W Polsce natomiast utrzyma się trend konsumencki do 800 zł.

najnowszych danych Gartnera wynika, że światowa sprzedaż tabletów w 2013 roku wyniosła 195,4 mln sztuk, co stanowi wzrost w porównaniu do poprzedniego roku o 68 proc. W 2013 roku udział iPada (iOS) spadł o 16,8 proc. do poziomu 36 proc., a Androida wzrósł do 62 proc., dzięki czemu ten ostatni po raz pierwszy stał się numerem jeden. Stało się to możliwe dzięki pojawieniu się ogromnej ilości nowych producentów, którzy korzystając z otwartej platformy Android, oferowali użytkownikom tablety oparte właśnie o ten system.

Microsoft i jego Windows 8 pomimo tego, że sprzedał prawie czterokrotnie więcej urządzeń, ciągle stanowi marginalne 2,1 proc. rynku.

Table 1: Worldwide Tablet Sales to End Users by Operating System, 2013 (Units)

Operating System

2013 Sales

2013 Market Share (%)

2012 Sales

2012 Market Share (%)

Android

120,961,445

61.9

53,341,250

45.8

iOS

70,400,159

36.0

61,465,632

52.8

Microsoft

4,031,802

2.1

1,162,435

1.0

Others

41,598

<0.1

379,000

0.3

Total

195,435,004

100.0

116,348,317

100.0

Source: Gartner (February 2014)

IDC wczoraj prognozowało, że w 2014 roku nastąpi wyhamowanie na tym rynku i sprzedaż wzrośnie zaledwie o 19,4 proc., w porównaniu z 51,6 proc. wzrostem z 2013 roku. Na całym świecie sprzedać ma się 260,9 mln tabletów.

– Po wielu latach silnego wzrostu prognozujemy, że 2014 rok doprowadzi do wyhamowania istniejącego trendu. Konsumenci coraz częściej decydują się na zakupienie tabletów z wyższej półki, które charakteryzują się lepszą specyfikacją i w ten sposób dłużej służą swoim użytkownikom – komentuje Tom Mainelli, wiceprezes IDC. – Na rynkach rozwiniętych, gdzie znacznie częściej kupowano tablety z najwyższej półki od czołowych producentów, wielu konsumentów ma teraz przeczucie, że ich sprzęt nadal jest bardzo dobry i spełnia wszystkie ich wymagania. Dlatego coraz mniej z nich decyduje się na wymianę posiadanych tabletów, a to bezpośrednio odbija się na skali generowanego popytu – dodaje.

IDC przeanalizowało również jak przez ostatnie lata spadała cena tabletów. W 2012 roku spadek wyniósł 18,3 proc., a w 2013 roku 14,6 proc. Analizując zachowania konsumentów IDC dochodzi do wniosku i prognozuje, że w bieżącym roku ceny wyhamują i spadną jedynie o 3,6 proc. Dalsze przechwytywanie rynku przez Androida będzie się utrzymywać, ale pozycja Apple produkującego jedynie tablety hi-endowe wydaje się niezagrożona.

Hybryda trendem konsumenckim

Pomimo tego, że iOS – czego można się było spodziewać – spadł na drugie miejsce wśród systemów operacyjnych, Apple z liczbą 70,4 mln sztuk ciągle pozostaje numerem jeden sprzedaży w 2013 roku. iPad koronę zawdzięcza głównie czwartemu świątecznemu kwartałowi.

Gartner podaje też, że aż o 336 proc. wzrosła sprzedaż drugiego w zestawieniu Samsunga. Równie dynamiczny wzrost zanotowało Lenovo. Wprowadzenie na rynek modelu Yoga wpłynęło na wzrost sprzedaży aż o 198 proc. rok do roku.

– Kilka modeli wyróżniało się w 2013 roku, ale to właśnie kategoria urządzeń z obudową hybrydową rosła najszybciej. Hybrydowe ultramobilne tablety przyciągnęły uwagę konsumentów, ponieważ zainstalowana w nich klawiatura oferuje lepsze wykorzystanie aplikacji i wpływa na wydajność – komentuje Roberta Cozza, dyrektor ds. badań w firmie Gartner. Liderem w segmencie jest Asus ze swoim Trensformerem Book T100.

Table 2: Worldwide Tablet Sales to End Users by Vendor, 2013 (Units)

Vendor

2013 Sales

2013 Market Share (%)

2012 Sales

2012 Market Share (%)

Apple

70,400,159

36.0

61,465,632

52.8

Samsung

37,411,921

19.1

8,583,146

7.4

ASUS

11,039,156

5.6

6,262,371

5.4

Amazon

9,401,846

4.8

7,707,800

6.6

Lenovo

6,525,762

3.3

2,186,993

1.9

Others

60,656,161

31.0

30,142,374

25.8

Total

195,435,004

100.0

116,348,317

100.0

Source: Gartner (February 2014)

Polacy chcą wydać 800 zł

Dane Gartnera i IDC zbiegają się w czasie z publikacją wyników badania “Polski rynek tabletów 2014 oczami resellerów”. Badanie przeprowadzone przez polskiego dystrybutora sprzętu IT – ABC Data na zlecenie Colorovo. Zrealizowane w dniach 16-31 stycznia 2014 roku na próbie 1537 resellerów z zarówno małych sklepów, jak i z dużych sieci, dostarcza informacje, że w bieżącym roku sprzedaż wzrośnie od 5 do 10 proc. (typowało tak 25 proc. badanych). Kolejne 25,4 uważa, że wzrost będzie na nawet poziomie 10-20 proc.

Według ABC Data Polacy jednak wbrew zapowiedziom IDC o kupowaniu coraz solidniejszych urządzeń, ciągle są w stanie zaakceptować cenę do 800 zł netto. Taka sytuacja ma się nie zmienić w bieżącym roku, w wyniku czego Polska nie podąża za trendami konsumenckimi z zachodu, gdzie stawia się na jakość urządzenia oraz na jego funkcjonalność.

W 2014 roku resellerzy oczekują, że najpopularniejszymi urządzeniami w Polsce będą Samsungi, iPady i Asusy. Najpopularniejszymi systemami zaś Android i Windows 8. Zdaniem badanych dominować będą tablety o przekątnej ekranu 10 i 10,1 cala, ale użytkownicy domowi docenią też urządzenia 7 i 8-calowe.  ABC Data szacuje, że w 2013 roku na polskim rynku mogło się sprzedać około 2 mln sztuk tabletów, o czym informowaliśmy już na GoMobi.pl.

Komentarze:

Comments

comments