Android stał się numerem jeden wśród tabletów, ale w 2014 roku konsumenci sięgną po droższe urządzenia. Jednak nie w Polsce…
Wzrost na rynku tabletów jest napędzany przez tanie produkty oraz tablety z małym ekranem. Tak było w 2013 roku, ale w 2014 roku konsumenci sięgną znowu po lepszej klasy urządzenia. W Polsce natomiast utrzyma się trend konsumencki do 800 zł.
Z najnowszych danych Gartnera wynika, że światowa sprzedaż tabletów w 2013 roku wyniosła 195,4 mln sztuk, co stanowi wzrost w porównaniu do poprzedniego roku o 68 proc. W 2013 roku udział iPada (iOS) spadł o 16,8 proc. do poziomu 36 proc., a Androida wzrósł do 62 proc., dzięki czemu ten ostatni po raz pierwszy stał się numerem jeden. Stało się to możliwe dzięki pojawieniu się ogromnej ilości nowych producentów, którzy korzystając z otwartej platformy Android, oferowali użytkownikom tablety oparte właśnie o ten system.
Microsoft i jego Windows 8 pomimo tego, że sprzedał prawie czterokrotnie więcej urządzeń, ciągle stanowi marginalne 2,1 proc. rynku.
Table 1: Worldwide Tablet Sales to End Users by Operating System, 2013 (Units)
Operating System |
2013 Sales |
2013 Market Share (%) |
2012 Sales |
2012 Market Share (%) |
Android |
120,961,445 |
61.9 |
53,341,250 |
45.8 |
iOS |
70,400,159 |
36.0 |
61,465,632 |
52.8 |
Microsoft |
4,031,802 |
2.1 |
1,162,435 |
1.0 |
Others |
41,598 |
<0.1 |
379,000 |
0.3 |
Total |
195,435,004 |
100.0 |
116,348,317 |
100.0 |
Source: Gartner (February 2014)
IDC wczoraj prognozowało, że w 2014 roku nastąpi wyhamowanie na tym rynku i sprzedaż wzrośnie zaledwie o 19,4 proc., w porównaniu z 51,6 proc. wzrostem z 2013 roku. Na całym świecie sprzedać ma się 260,9 mln tabletów.
– Po wielu latach silnego wzrostu prognozujemy, że 2014 rok doprowadzi do wyhamowania istniejącego trendu. Konsumenci coraz częściej decydują się na zakupienie tabletów z wyższej półki, które charakteryzują się lepszą specyfikacją i w ten sposób dłużej służą swoim użytkownikom – komentuje Tom Mainelli, wiceprezes IDC. – Na rynkach rozwiniętych, gdzie znacznie częściej kupowano tablety z najwyższej półki od czołowych producentów, wielu konsumentów ma teraz przeczucie, że ich sprzęt nadal jest bardzo dobry i spełnia wszystkie ich wymagania. Dlatego coraz mniej z nich decyduje się na wymianę posiadanych tabletów, a to bezpośrednio odbija się na skali generowanego popytu – dodaje.
IDC przeanalizowało również jak przez ostatnie lata spadała cena tabletów. W 2012 roku spadek wyniósł 18,3 proc., a w 2013 roku 14,6 proc. Analizując zachowania konsumentów IDC dochodzi do wniosku i prognozuje, że w bieżącym roku ceny wyhamują i spadną jedynie o 3,6 proc. Dalsze przechwytywanie rynku przez Androida będzie się utrzymywać, ale pozycja Apple produkującego jedynie tablety hi-endowe wydaje się niezagrożona.
Hybryda trendem konsumenckim
Pomimo tego, że iOS – czego można się było spodziewać – spadł na drugie miejsce wśród systemów operacyjnych, Apple z liczbą 70,4 mln sztuk ciągle pozostaje numerem jeden sprzedaży w 2013 roku. iPad koronę zawdzięcza głównie czwartemu świątecznemu kwartałowi.
Gartner podaje też, że aż o 336 proc. wzrosła sprzedaż drugiego w zestawieniu Samsunga. Równie dynamiczny wzrost zanotowało Lenovo. Wprowadzenie na rynek modelu Yoga wpłynęło na wzrost sprzedaży aż o 198 proc. rok do roku.
– Kilka modeli wyróżniało się w 2013 roku, ale to właśnie kategoria urządzeń z obudową hybrydową rosła najszybciej. Hybrydowe ultramobilne tablety przyciągnęły uwagę konsumentów, ponieważ zainstalowana w nich klawiatura oferuje lepsze wykorzystanie aplikacji i wpływa na wydajność – komentuje Roberta Cozza, dyrektor ds. badań w firmie Gartner. Liderem w segmencie jest Asus ze swoim Trensformerem Book T100.
Table 2: Worldwide Tablet Sales to End Users by Vendor, 2013 (Units)
Vendor |
2013 Sales |
2013 Market Share (%) |
2012 Sales |
2012 Market Share (%) |
Apple |
70,400,159 |
36.0 |
61,465,632 |
52.8 |
Samsung |
37,411,921 |
19.1 |
8,583,146 |
7.4 |
ASUS |
11,039,156 |
5.6 |
6,262,371 |
5.4 |
Amazon |
9,401,846 |
4.8 |
7,707,800 |
6.6 |
Lenovo |
6,525,762 |
3.3 |
2,186,993 |
1.9 |
Others |
60,656,161 |
31.0 |
30,142,374 |
25.8 |
Total |
195,435,004 |
100.0 |
116,348,317 |
100.0 |
Source: Gartner (February 2014)
Polacy chcą wydać 800 zł
Dane Gartnera i IDC zbiegają się w czasie z publikacją wyników badania “Polski rynek tabletów 2014 oczami resellerów”. Badanie przeprowadzone przez polskiego dystrybutora sprzętu IT – ABC Data na zlecenie Colorovo. Zrealizowane w dniach 16-31 stycznia 2014 roku na próbie 1537 resellerów z zarówno małych sklepów, jak i z dużych sieci, dostarcza informacje, że w bieżącym roku sprzedaż wzrośnie od 5 do 10 proc. (typowało tak 25 proc. badanych). Kolejne 25,4 uważa, że wzrost będzie na nawet poziomie 10-20 proc.
Według ABC Data Polacy jednak wbrew zapowiedziom IDC o kupowaniu coraz solidniejszych urządzeń, ciągle są w stanie zaakceptować cenę do 800 zł netto. Taka sytuacja ma się nie zmienić w bieżącym roku, w wyniku czego Polska nie podąża za trendami konsumenckimi z zachodu, gdzie stawia się na jakość urządzenia oraz na jego funkcjonalność.
W 2014 roku resellerzy oczekują, że najpopularniejszymi urządzeniami w Polsce będą Samsungi, iPady i Asusy. Najpopularniejszymi systemami zaś Android i Windows 8. Zdaniem badanych dominować będą tablety o przekątnej ekranu 10 i 10,1 cala, ale użytkownicy domowi docenią też urządzenia 7 i 8-calowe. ABC Data szacuje, że w 2013 roku na polskim rynku mogło się sprzedać około 2 mln sztuk tabletów, o czym informowaliśmy już na GoMobi.pl.
Komentarze:
Comments