Dwa nowe wskaźniki badań mobilnych. Czas krajowy mobilny i cookies krajowe mobilne

Łukasz Kłosowski

07-06-2013
Dwa nowe wskaźniki badań mobilnych. Czas krajowy mobilny i cookies krajowe mobilne

Dane o ruchu mobilnym oddzielone od wyników ogólnych – to kolejna nowość w badaniu Megapanel PBI/Gemius. Nowy sposób prezentacji danych już przy publikacji wyników za kwiecień. W badaniu pojawiły się również nowe wskaźniki dla mobile.

W konsekwencji rozdziału ruchu z poszczególnych urządzeń, zmniejszeniu ulegną wartości dla takich wskaźników jak: odsłony krajowe, cookies krajowe czy czas krajowy. Wzrosną z kolei wyniki dotyczące realnych użytkowników (RU).

– Przy prezentacji danych mobilnych nie prezentujemy RU. RU prezentujemy tylko przy danych z urządzeń stacjonarnych. Po oddzieleniu ruchu mobilnego od ruchu z urządzeń stacjonarnych, wskaźnik RU dla tych ostatnich wzrośnie. Jest to spowodowane tym, że oddzielenie ruchu mobilnego od ruchu ogólnego zmniejsza podstawę obliczania wskaźnika „zasięg wśród internautów” przez co RU wzrasta (zmniejsza się bowiem mianownik ułamka, który stanowi podstawę do wyliczania wskaźnika „zasięg wśród internautów”) – tłumaczy GoMobi.pl Natalia Osica, dyrektor ds. komunikacji z mediami w firmie Gemius.

Jak podkreśla Małgorzata Wołejko, dyrektor ds. badań w Gemiusie, rozdzielenie wyników dla urządzeń mobilnych oraz niemobilnych to naturalna kontynuacja rozwoju badania polskiej przestrzeni wirtualnej. – Mimo że nadal większość internautów łączy się z siecią za pomocą komputerów, udział odsłon generowanych przez telefony i tablety rośnie na tyle dynamicznie, że za kluczowe uznaliśmy wprowadzenie bardziej precyzyjnego sposobu prezentacji danych dla tej części pomiaru – dodaje Wołejko.

Dane dla ruchu pochodzącego z urządzeń mobilnych prezentowane będą od kwietnia 2013 roku w ramach następujących wskaźników: odsłony krajowe mobilne, czas krajowy mobilny, cookies krajowe mobilne i odsłony krajowe mobilne (%).

Do tej pory prezentowane były jedynie odsłony krajowe mobilne oraz odsłony krajowe mobilne (%).

Cookies krajowe mobilne mówią o tym, ile tzw. “ciasteczek” zostało zarejestrowanych na urządzeniach mobilnych. Ponieważ duża cześć emisji reklam od strony technicznej jest celowana na cookies, nowy wskaźnik pozwala zaplanować do ilu cookies może dotrzeć reklama na urządzeniach mobilnych.

Należy wziąć jednak pod uwagę, że wiele urządzeń mobilnych nie przyjmuje cookies. Z drugiej strony kasowanie cookies jest tu dużo mniej powszechne niż na urządzeniach stacjonarnych. Użytkownicy często wręcz nie mają świadomości, że mogą to zrobić. Dzięki temu cookies w mobile znacznie lepiej pokazują użytkownika, a z drugiej strony musimy mieć świadomość, że to niepełne dane, gdyż wiele urządzeń ich nie zapisuje.

Tymczasem ciasteczka w przeglądarce mobilnej można równie łatwo usunąć jak w desktopie. W Androidzie wystarczy w ustawieniach wejść w opcji “Prywatność i bezpieczeństwo”.

Z kolei w iOS wystarczy wejść w ustawienia przeglądarki Safari.

Nowe wskaźniki w mobile ciągle nie pokazują informacji o użytkownikach (real users). Na nie jeszcze przyjdzie nam poczekać. Głównym wskaźnikiem pozostają odsłony krajowe mobilne.

Jeżeli chodzi o wskaźnik czas krajowy mobilny – staje się on równie istotny w mobile co w desktopie. Również w mobile wydawcy dążą do tego, aby użytkownik przebywał jak najdłużej na ich stronie. Widać do chociażby w zaprezentowanym wczoraj case study Onetu. Onet chcąc zatrzymać dłużej na stronie swojego użytkownika przygotował układankę. Ułożenie jej nie było łatwe, a tym samym doprowadziło do wydłużenia czasu spędzonego przez użytkownika na serwisie mobilnym.

Więcej o metodologii Megapanel PBI/Gemius można przeczytać na tej stronie.

Komentarze:

Comments

comments