Hackathon NFC – tego jeszcze nie było. Wyszło lepiej niż się spodziewano

Łukasz Kłosowski

13-05-2013
Hackathon NFC – tego jeszcze nie było. Wyszło lepiej niż się spodziewano

Jeżeli sami zainteresowani czyli programiści warszawskiego hackathonu NFC Isobar Create Warsaw podkreślali, że był to jeden z najlepszych maratonów programistycznych, jakie odbyły się do tej pory w Polsce, to ciężko nie zgodzić się z ich opinią.

To przecież oni tworzą te imprezy i często starają się uczestniczyć w większości z nich, więc mają wyrobione zdanie. Do Warszawy przyjechali często, aby – cytuję jednego z nich – “posiąść nowe skille”, bo w wielu przypadkach był to ich pierwszy kontakt z komunikacją krótkiego zasięgu Near Field Communication. Wydaje się, że wracają zadowoleni, ponieważ oprócz unikalnych umiejętności, stworzyli prototypy działających aplikacji, za które już otrzymali wartościowe nagrody – m.in. urządzenia mobilne o wartości kilkunastu tysięcy złotych oraz możliwość przeprowadzenia kampanii reklamowej na zewnętrznych nośnikach AMS za kilkadziesiąt tysięcy. A konsultacje z przedstawicielami obecnego podczas wydarzenia funduszu IQ Partners mogą w przyszłości zaowocować realną dotacją ich projektów.

Ale to jeszcze nie wszystko – prototypy aplikacji po dopieszczeniu nadają się do publikowania w Google Play i Windows Phone Store, więc niewykluczone, że jeszcze będzie o nich głośno – my będziemy mogli z nich korzystać, a oni zarabiać.

Jednak wszystko to nie jest najważniejsze. Podczas 30-godzinnego maratonu zbudowano 15 nowych zastosowań NFC, a każdy pomysł powiązany z tą nowatorską technologią jest dziś na wagę złota, gdyż Near Field Communication jest ciągle jak tabula rasa (łac. niezapisana tablica) i jeszcze wiele zastosowań nie odkryto. Nagrodzone w konkursie aplikacje ułatwiają zakupy, eliminują kolejki, zachęcają do udziału w grach miejskich oraz interakcji z nośnikami reklamy zewnętrznej.

Catering & massage

Do tej pory kojarzyliśmy NFC z płatnościami mobilnymi czy z niestandardową kampanią reklamową prowadzoną głównie w terenie. Takie inicjatywy, jak zorganizowany przez agencję Hypermedia Isobar hackathon ICW ma zmieniać obecny status quo. Krzysztof Andrzejczak, managing director Hypermedia Isobar mówił w rozmowie z GoMobi.pl o prototypie z londyńskiej odsłony Isobar Create. Tam jeden z projektów powiązany był z wielkimi imprezami sportowymi organizowanymi na halach i stadionach, a znaczniki NFC umieszczono w krzesłach. Po pobraniu aplikacji można było robić zdjęcia tego wydarzenia, a także uzyskać dostęp do innych zdjęć zrobionych przez pozostałych uczestników tego eventu. – Przypuśćmy, że biegnie Usain Bolt. Dzięki tej aplikacji możemy zobaczyć i moment jego startu i mety, nawet nie siedząc w jednym bądź drugim miejscu – mówi Andrzejczak. – Praktyczne wykorzystanie uzyskujemy w momencie, kiedy za taką aplikacją stoi marka. Tak powinna wyglądać reklama szyta na miarę naszych czasów.

Duże słowa uznania dla organizatora, ponieważ impreza stała na naprawdę wysokim poziomie i nie mówię jedynie o zapleczu technologicznym. Sam event odbywał się w prestiżowym lokalu przy ulicy Mysiej 3. Programiści przyzwyczajeni na podobnych imprezach do junk food, mieli możliwość raczyć się kuchnią Kręglickich uchodzących za jednego z najlepszych warszawskich restauratorów. O ich formę i kondycję zadbali wynajęci masażyści. Hit. Osobiście byłem tylko na jednym evencie, gdzie zaserwowano podobną atrakcję i udało mi się z niej skorzystać. Było to w trakcie odbywających się we francuskim Cannes targów kontentu telewizyjnego i rozrywkowego MIPTV, gdzie relacjonowałem wówczas dla serwisu Wirtualnemedia.pl. Tu jest fun i takie rzeczy pamięta się dłużej.

Poniżej lista nagrodzonych projektów pierwszego polskiego hackathonu NFC. Zdjęcia i opisy nagrodzonych kampanii możecie zobaczyć również pod tym linkiem (a zdjęcia z całej imprezy na Facebooku GoMobi.pl). Nie zdziwcie się, jak niedługo będzie jego druga odsłona.

– Kategoria “Finanse” (patron Mastercard) – Transistors – system ułatwiający zakupy odzieżowe, który eliminuje potrzebę oczekiwania do kasy.

– Kategoria “Marketing w miejscu sprzedaży” (patron Procter&Gamble) – SmartQueue – rozwiązanie uprzyjemniające konsumentom oczekiwanie w kolejkach w placówkach firm. Firmom umożliwia z kolei lepsze zarządzanie obsługą klienta.

– Kategoria “Rozrywka” (patron LG Electronics) – Touch The Future – pozwala tworzyć i uczestniczyć w grach miejskich.

– Kategoria “Reklama zewnętrzna” (patron AMS) – Vizao – aplikacja zachęcająca odbiorców do interakcji z nośnikami reklamy zewnętrznej wyposażonymi w znaczniki NFC. Umożliwia m.in. sterowanie grą na ekranie OOH przy pomocy smartfona.

Komentarze:

Comments

comments