Mobile payments update. Listopad 2017

14 listopada 2017

90% transakcji z mobile

Alibaba Group, chiński gigant handlu elektronicznego pobił rekord w swoim dorocznym Dniu Singla. 11 listopada użytkownicy dokonali zakupu za 25,3 miliarda dolarów. Było to dokładnie 1,48 miliarda klientów. To wynik lepszy niż rok wcześniej aż o 39%. Całkowite mobilne GMV rozliczane za pośrednictwem Alipay stanowiło około 90% całkowitego GMV! Gross Merchandise Volume (GMV) to całkowita wartość wszystkich transakcji wykonywanych poprzez serwis. Już w zeszłym roku transakcje za pośrednictwem urządzeń mobilnych osiągnęły niebotyczny wynik 82%. Single Day, czyli największe święto zakupowe na świecie odbywa się nieprzerwalnie od 2009 roku.

Nowy sposób finansowania zakupów w sklepach internetowych PayU

W tej odsłonie mobile payments update sporo innowacji. Widać, jak dynamicznie rozwija się rynek płatności bezgotówkowych.

PayU wprowadziło usługę „PayU Płacę później”. To tak zwany produkt z gatunku kup teraz, zapłać później. Z takiej odroczonej płatności można skorzystać w dowolnym momencie, a spłata w wymaganym terminie – czyli w ciagu 30 dni – oznacza, że płacimy tylko tyle, ile kosztował zamówiony towar. Ale jeśli kupujący uzna, że jednak chce wydłużyć okres spłaty, może rozłożyć całe zobowiązanie na 3 lub 6 miesięcznych rat, ponosząc wówczas standardowe koszty pożyczki. Z nowej metody płatności można skorzystać robiąc zakupy o wartości od 100 do 2 tys. złotych.

Jak to działa? Po dodaniu towarów do koszyka, należy wybrać metodę płatności „PayU Płacę później”, a następnie podać kilka danych, które pozwolą potwierdzić tożsamość i wyrazić zgodę na wykonanie automatycznej oceny zdolności kredytowej. Decyzja o przyznaniu pożyczki jest wydawana w ciagu kilkudziesięciu sekund, więc jak podaje PayU cały proces jest bardzo szybki.

PayU wprowadzając płatność z odroczonym terminem informowało w październiku, że to jedyna taka usługa na polskim rynku. I tak i nie. Na Neo24.pl była już w 2014 roku. Do grudnia 2015 roku także na Answer.com, ale dostawca usługi, międzynarodowa firma FerBuy, wycofała się z polskiego rynku i już nie ma tego ani w jednym, ani w drugim sklepie. Więc rzeczywiście w chwili obecnej to jedyna usługa płatności z odroczonym terminem na naszym rynku. Jestem przekonany, że okaże się hitem, ponieważ to jeden z kierunków, w jakim ewoluują zachowania konsumenckie.

Android Pay i kura znosząca złote

W BGŻ BNP Paribas pojawiły się płatności Android Pay. Tym samym bank dołączył do Alior Banku, BZ WBK, Eurobanku, mBanku, Nest Banku, Orange Finanse oraz T-Mobile Usługi Bankowe, które już go mają. Z nowej funkcjonalności mogą skorzystać nowi klienci oraz ci, którzy posiadają karty Mastercard BGŻ BNP Paribas wydane po 12 września 2016 roku.

Android Pay to jedna z nowości w nowej nowej aplikacji mobilnej GOmobile (iOS, Android). Aby zachęcić do korzystania z mobilnych płatności, powstała nawet fajna kampania reklamowa oparta na motywie… „kury, znoszącej złote”. Według hasła przewodniego bank zwróci do 300 zł w ciągu 12 miesięcy osobom najbardziej aktywnym. Oferta skierowana jest do klientów banku, które w ciągu 3 ostatnich lat nie posiadali konta w BGŻ BNP Paribas. Przystępujący do promocji otrzymają zwrot złotówek, ilekroć użyją telefonu do płatności zbliżeniowych oraz mobilnych przelewów. Promocja potrwa do 29 grudnia br.

 
Pozostańmy jeszcze przez chwilę w temacie zdobywającego ogromną popularność Android Pay. Alior Bank 16 października we współpracy z Sodexo jako pierwszy w Polsce udostępnia usługę płatności zbliżeniowych smartfonami z Androidem dla kart podarunkowych. Karta Sodexo, wydawana we współpracy z Aliorem oraz z Mastercard jest pierwszą w Polsce przedpłaconą kartą podarunkową, którą można płacić zbliżeniowo telefonem. Gwarantuje dostęp do ponad 450 tys. punktów akceptujących w Polsce, a także umożliwia płatności w internecie.

Aby samodzielnie uruchomić usługę płatności zbliżeniowych dla karty Sodexo, wystarczy założyć profil w serwisie dlaciebie.sodexo.pl i włączyć opcję Android Pay. Dalej schemat postępowania jest taki sam, jak dla każdej innej karty – ze sklepu Google Play należy pobrać na telefon aplikację Android Pay i dodać do niej swoją kartę do płatności, w tym wypadku kartę podarunkową.

Blik dalej mocno do przodu

8 listopada Poczta Polska podała, ze wyposażyła 3,5 tys. swoich kurierów w terminale płatnicze, dzięki którym można już płacić kartą lub Blikiem za przesyłki pobraniowe. –  Coraz więcej Polaków nie nosi gotówki przy sobie, wypłaty z bankomatów często wiążą się z dodatkowymi opłatami, dlatego wprowadzamy terminale płatnicze. Takie rozwiązanie jest korzystne dla naszych klientów. Zwiększa ich bezpieczeństwo i komfort. Będzie to szczególnie istotne podczas przedświątecznego szczytu paczkowego, do którego już się przygotowujemy – komentował Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej. To rzeczywiście duża i ciekawa informacja, ponieważ płatność kartą u kuriera posiada na polskim rynku zaledwie garstka przewoźników. Od listopada zeszłego roku ma je DPD. InPost wprowadził je w lutym tego.

Co więcej u naszego narodowego standardu płatności mobilnych? Tak zwane One Click Blik są teraz dostępne również na stronie internetowej Allegro.pl oraz w aplikacji mobilnej Allegro. Agentem rozliczeniowym, który pośredniczy w płatności jest firma Przelewy24.pl. Jak ważne dla dostawców systemów płatniczych są transakcje w internecie, niech uświadomią te liczby. W trzecim kwartale 2017 roku 62% wszystkich transakcji Blikiem stanowiły płatności w internecie. W tym czasie system zyskał aż 700 tys. nowych użytkowników, a obecnie, jak wynika z informacji PSP z Blika korzysta 5,2 mln klientów bankowości mobilnej w Polsce.

Visa Checkout z ogólnopolską kampanią reklamową

Gdyby nie płatności w m/e-commerce, Blik nie uzyskałby takiej popularności. Dlatego o płatności w szeroko pojętym internecie bija się dziś wszyscy. Visa ruszyła nawet z ogromną kampanią reklamową Visa Checkout. Visa Checkout pojawiła się dopiero na naszym rynku w kwietniu tego roku, więc musi nadrobić zaległości. Nie ma wyboru, jeśli chce się przebić do czołówki i walczyć o świadomość konsumentów z MasterPass (MasterCard), one-click (PayU), czy nawet z Android Pay (Google).

Więcej na ten temat w niedawnym wywiadzie z PayU na naszych łamach.

Carrefour, czyli mobile in retail

Jedna z największych sieci w Polsce uruchamia nowatorską usługę „Scan&Go”. Umożliwia ona skanowanie produktów za pomocą telefonu i mobilną płatność za zakupy przez portfel elektroniczny Masterpass. Po zeskanowaniu wszystkich produktów przez aplikację „Mój Carrefour” – dostępną w Google Play i App Store – którą w momencie tego typu zakupów należy mieć na swoim smartfonie, podchodzimy do kasy i płacimy w dowolny sposób – gotówką, kartą lub mobilnie.

Wcześniej podobne udogodnienie w punkcie sprzedaży wprowadziło Testo oraz Piotr i Paweł. Obecnie „Scan&Go” dostępna jest w supermarkecie Carrefour na ul. Światowida 18 w Warszawie oraz w hipermarkecie Carrefour w Galerii Północnej w Warszawie. Wkrótce zostanie wdrożona w kolejnych warszawskich sklepach, a docelowo ma być dostępna we wszystkich placówkach sieci w Polsce.

Sprawdź tutorial usługi Scan&Shop w Tesco.

Zapłać rękawiczką

Na koniec tradycyjnie nowinki płatnicze. Z okazji zbliżającej się Olimpiady Zimowej w Korei Visa – wyłączny partner Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w dziedzinie technologii płatniczych – zaprezentowała kilka gadżetów do bezdotykowych płatności, w tym rękawiczki z wbudowanym NFC.

Średnia temperatura w Pjonczangu wynosi –4,8°C, a więc bez rękawiczek się nie obejdzie. Dzięki nim kibice będą mogli zapłacić bez wystawiania dłoni na zimno. Rękawiczki wyposażone są w mikroprocesor z podwójnym interfejsem i antenę zbliżeniową, co umożliwia dokonywanie płatności za ich pomocą na wszystkich obiektach olimpijskich, jak również w wyposażonych w kompatybilne czytniki terminalach na całym świecie. Rękawiczki będzie można zasilić kwotą w wysokości od 30, do nawet 50 tys. wonów.

 

Komentarze:

Comments

comments

Blogi

X