Mobile pokazał się z dobrej strony na Innovation Award 2015

Łukasz Kłosowski

14-05-2015
Mobile pokazał się z dobrej strony na Innovation Award 2015

Interakcja, Personalizacja, Użyteczność, Touchpoint, Insight, Integracja i Technologia – to na nowo zdefiniowane kategorie odmienionego Innovation Award 2015 (jeszcze rok temu Media Trendy). Kampanie wykorzystujące mobile zdobyły dwie nagrody i kilka wyróżnień.

Zmiana w Innovation Award jest zasadnicza i odchodzi od tradycyjnego podziału kategorii konkursowych na media. Organizator czyli Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR definiuje je następująco:

Sednem konkursu Innovation Award jest innowacja na płaszczyźnie komunikacji marketingowej i marketingu, rozumiana jako wykorzystanie dokonań rozwoju nauk ścisłych i społecznych, technologii i inżynierii, tak aby w nowy sposób docierać z komunikatem do konsumenta.

Nowa filozofia i podejście do kategorii konkursowych opracowane przez komitet organizacyjny i biuro konkursu oznaczają koniec nagradzania działań komunikacyjnych w standardowo rozumianych kanałach komunikacji i mediach. Konkurs zrywa z tym podziałem. Obecnie to konsument jest centrum, wokół którego, z którym i dla którego tworzony jest komunikat czy produkt.

W nowym konkursie odnajdą się tak zwane kampanie “niestandardowe”, a pierwsze nagrody Grand Prix otrzymały kampanie ,,Zwrotka Żywca’’ zrealizowana przez agencję Gong dla Grupy Żywiec i „Photos for Life” agencji Isobar Polska dla Fundacji Rak’n’Roll Wygraj Życie! Możecie zapoznać się z nimi poniżej.

Mobile

W konkursie znalazło się także kilka kampanii, gdzie to kanał mobilny był dominującym lub jednym z mediów całej komunikacji. Największe laury zdobyła Artegence za wielokrotnie już nagradzaną kampanię “We Free” dla Amnesty International, o której na GoMobi.pl pisaliśmy m.in. w tym artykule. Kampania Artegence rzeczywiście reprezentuje międzynarodowy poziom i co istotne zwycięża w najmocniej obsadzonej kategorii. W Touchpoint było aż 38 zgłoszeń ze 156 wszystkich tegorocznych.

Drugi najbardziej prestiżowy laur przypadł Lubię to – linked by Isobar za “Virgin Snake”. Kampania tryumfowała w kategorii Integracja i była połączeniem spotów telewizyjnych, internetu, aplikacji Snapchat, mediów społecznościowych m.in. Ask.fm. Ta plątanina mediów offline i online miała też swoją część konkursową, gdzie do wygrania były topowe smartfony. Promowała Pakiet#wszystko operatora Virgin Mobile, gdzie w kwocie około 20 zł był i internet i SMS-y bez limitu i darmowe minuty. W skrócie – wszystkie media = wszystkie usługi telekomunikacyjne, ale to dużo bardziej skomplikowany case.

Wyróżnienia

W tej samej kategorii agencji Lubię to przypadło także wyróżnienie za kampanię “Łap Snap” dla sieci sklepów H&M w ramach cyklu imprez Boiler Room – case study możecie znaleźć w corocznej publikacji GoMobi.pl “Case study mobile marketing 2014”.

Agencja czuje mobile, ale mądrze porusza się w nim także Artegence, która dostała wyróżnienie w kategorii Touchpoint za “Czytanie jest sexy”. Według założenia młodzi ludzie nie czytają książek. Wolny czas wolą poświęcać na zawieranie nowych znajomości. Coraz częściej robią to za pomocą mobilnych aplikacji randkowych – to bazowe założenia kampanii. Akcja Play na Tinderze ma pokazać, że czytanie książek zwiększa naszą atrakcyjność w oczach innych, a literatura może być tematem do rozmowy.

Z kolei w kategorii Insight 180heartbeats + JUNG v. MATT i Mindshare Polska otrzymały wyróżnienie za kampanię “Zaplanuj Nieoczekiwane” dla Nike, gdzie przez kilka tygodni biegacze byli zachęcani do ignorowania warunków atmosferycznych i podejmowania kolejnych wyzwań. Gdy tylko psuła się pogoda, otrzymywali powiadomienia o niezapowiedzianych wyzwaniach do zrealizowania właśnie tego dnia, z jak najkrótszym czasem reakcji. Nieoczekiwany plan wymagał np. pobicia któregokolwiek dotychczasowego rekordu, przebiegnięcia 5 km w nocy, czy biegu w jak najkrótszym czasie od otrzymania powiadomienia. Kampania “Zaplanuj nieoczekiwane” była promowana na fan page’u Nike Running Poland, stronie nike.com oraz została zintegrowana z systemem Nike+ dostępnym także za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

Tyle o konkursie głównym. W trakcie wczorajszego wieczoru wręczone zostały także nagrody specjalne tzw. ,,Game Changer’’ – “laur za najbardziej innowacyjne i przełomowe działania i idee w branży komunikacji marketingowej, mediach i biznesie, które miały znaczący wpływ na rynek w ubiegłym roku i będą go kształtować w przyszłości”. Po kolei: Firma Roku – Estimote, Człowiek Roku – Rafał Brzoska, Wydarzenie Roku – Akcja #jedzjabłka.

Innovation Award 2015 należy traktować jako udane odświeżenie konkursu mającego nagradzać niestandard w reklamie. Aczkolwiek widać, że agencjom nie było łatwo odnaleźć się w nowych nie tak oczywistych jak dotychczas kategoriach, w wyniku czego w wielu z nich były zgłaszane te same kampanie. Zobaczymy jak będzie za rok.

Komentarze:

Comments

comments