Mobile staje się dominującym medium

Łukasz Kłosowski

01-06-2017
Mobile staje się dominującym medium

Na tegorocznym Mobile World Congress w Barcelonie, największej tego typu imprezie, gdzie mieliśmy swojego przedstawiciela, uczestnicy otrzymali dostęp do analizy organizatorów, z której wynika, że w 2016 roku było 4,8 miliarda unikalnych mobilnych subskrybentów na świecie, co daje 65 proc. całkowitej populacji globu. W 2020 roku ta liczba wzrośnie do 5,7 miliarda (73 proc.). SIM connections, czyli ilość podłączonych i aktywnych kart SIM był w 2016 roku na poziomie 7,9 miliarda (100 proc. populacji świata), zaś w 2020 roku będzie na poziomie 9,7 miliarda (112 proc.). Szerokopasmowe połączenia mobilne wzrosną z 55 proc. w 2016, do 73 proc. w 2020 roku.

Niesamowita jest ta liczba – w ubiegłym roku liczba smartfonów wyniosła 1,9 miliarda. Zaś w 2020 roku wyniesie, zgadnijcie… 5,7 miliarda (jest o co się bić!). W tym okresie o 47 proc. wzrośnie też przepływ danych. Wzrost data traffic napędzi przychody operatorów telekomunikacyjnych z 1,05 tryliona dolarów, do 1,14 tryliona i pokryje poniesione inwestycje na infrastrukturę.

W latach 2016-2020 penetracja interentu ma globalnie wzrosnąć z 48 proc., do 60 proc. Wkład przemysłu mobilnego w PKB państw wzrośnie z 3,3 tryliona dolarów (4,4 proc. PKB), do 4,2 tryliona (4,9 proc. PKB państw). Dzięki mobile fundusze publiczne państw w 2016 roku wzrosły o 450 miliardów dolarów (500 miliarów w 2020 roku). W ubiegłym roku 28,5 miliona stanowisk pracy bezpośrednio i pośrednio wygenerował przemysł mobile. W 2020 roku będzie to 30,9 miliona stanowisk.

Mobile is eating the world

Powyższa grafika ma za zadanie pokazać, jak szybko rozprzestrzenił się mobile – okazuje się także, że najbardziej przełomowym rokiem był rok ubiegły. Stanowi także wstęp do analizy biznesu mediowego, gdzie mobile także przepycha się coraz mocniej. Dom mediowy Starcom kilka dni temu podając kwartalne wydatki na media w Polsce podawał:

Biorąc pod uwagę wolumen, najwyższy wzrost odnotowała reklama internetowa. Reklamodawcy wydali na nią o 59,1 mln zł więcej niż przed rokiem. Budżety telewizyjne zwiększyły się o 3,1 mln zł… Jako główny trend zarówno w poprzednim, jak i bieżącym roku należy wskazać rozwój reklamy mobilnej. Starcom szacuje, że udział reklamy mobile w rynku online w I kwartale 2017 roku wyniósł aż 36,1 proc., czyli o 12,4 proc. więcej, niż w analogicznym kwartele ubiegłego roku.

 

To, że “mobile is eating the world” wiemy nie od dziś, ale to, że zjada także media nie było do tej pory takie oczywiste. Ciekawe dane dostarcza wtorkowy raport domu mediowego Zenith. Wynika z niego, że w 2019 roku aż 26 proc. czasu poświęcanego na konsumpcję mediów spędzimy korzystając z internetu na urządzeniach mobilnych. Ludzie na całym świecie spędzą średnio 122 minuty dziennie korzystając z urządzeń mobilnych. Jeszcze w 2010 roku zajmowało to zaledwie 10 minut dziennie.

Zenith pisze dalej, że wzrost mobile spowalnia. Konsumpcja mobilnego internetu wzrosła o 43 proc. w 2015, w 2016 już „tylko” o 25 proc., a w 2017 wzrośnie o 17 proc. Co z tego, że spowalnia, jak już w 2015 roku mobile prześcignął desktop i jak dom mediowy sam przyznaje obecnie odpowiada za 71 proc. globalnej konsumpcji internetu.

Zenith pisze to w kontakście ogólnej konsumpcji wszystkich mediów. Pojawienie się i rozwój mobile spowodował, że czas na korzystanie z wszystkich mediów wzrósł. W 2016 przeciętny człowiek spędził na korzystaniu z mediów 456 minut dziennie wobec 411 minut w 2010 roku. Nie chodzi o to, że pojawienie się internetu zabiło prasę, pojawienie się telewizji zabiło radio, czy pojawienie się mobile, zabija internet. Ludzie nadal konsumują wszystkie te media, tylko, że już w innych proporcjach.

W latach 2010-2016 globalna konsumpcja mobilnego internetu rosła średnio o 44 proc. rocznie dzięki coraz większej dostępności urządzeń mobilnych, rozwojowi technologii i coraz szerszej ofercie treści dostosowanych do urządzeń mobilnych. Ten wzrost tylko częściowo odbywał się kosztem tradycyjnych mediów, upowszechnienie mobilnych technologii spowodowało bowiem wzrost całościowej konsumpcji mediów, umożliwiając szerszy i częstszy niż kiedykolwiek wcześniej dostęp do nich. 

Całościowa konsumpcja mediów utrzyma w 2017 ubiegłoroczną dynamikę i wzrośnie o 2,7 proc., a do 2019 roku będzie rosła średnio o mniej niż 1 proc. rocznie.

Wiemy już, że internet stał się mobilny

Przypomnijmy, że już za dwa lata mobile będzie miał 26 procentowy udział w globalnej konsumpcji mediów (jako samodzielne medium). Daje to średnio 122 minuty dziennego korzytania z mobile. Obecnie tradycyjne media łącznie czyli dzienniki, magazyny, telewizja, radio, kino i outdoor, maja 69 proc. globalnej konsumpcji.

Ale internet wypiera także telewizję, która co prawda obecnie jest ciągle najpopularniejszym medium – użytkownicy poświęcają jej dziennie 170 minut. Jednak jej dominacja utrzyma się jeszcze tylko dwa lata i w 2019 roku dzienny czas spędzany na “buszowaniu” w sieci, przewyższy czas poświęcany na oglądanie TV.

 

fot. Własne, warszawskie metro

 

Komentarze:

Comments

comments