Niewykorzystany potencjał reklamy mobilnej

Łukasz Kłosowski

14-03-2013
Niewykorzystany potencjał reklamy mobilnej

Sieci reklamowe poszerzają swoje portfolio o mobile. W zeszłym tygodniu w ramach Cube Group uruchomiono wyspecjalizowaną w tym kierunku komórkę o nazwie mobiu. Poniżej wywiad z szefową projektu Katarzyną Janicką.

Polski rynek wydaje się nasycony. Sieci maja wydawcy: Interia.pl ma TechnoAd Network, WP.PL (AdTotal), Agora (HandyNet). W Polsce działają międzynarodowe sieci (InMobi), sieć AdMob należąca do Google. Sieci posiadają agencie mobile marketing – Mobiem należąca do Mobisky. Czy uważacie, że przebijecie się ze swoją ofertą?

Katarzyna Janicka: Potencjał reklamy mobilnej jest w Polsce wykorzystywany jeszcze w bardzo małym stopniu. Miałam okazję przyjrzeć się zagranicznym rynkom na Mobile World Congress. Mogę śmiało stwierdzić, że daleko nam jeszcze do poziomu zachodniego, zarówno w wydatkach marketingowych na ten kanał, jak i ilości powierzchni reklamowych. Trzeba pamiętać, że liczba użytkowników urządzeń mobilnych (smartfony, tablety) w Polsce dynamicznie rośnie a tym samym liczba odsłon generowanych na tych nośnikach. W tym upatrujemy potencjał rozwoju. Naszym klientom zapewniamy doradztwo w przygotowaniu kampanii mobilnych w różnych kanałach. Poza standardowymi kampaniach typu display, ale również na akcjach niestandardowych. Poprawiamy ich widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania czy przygotujemy innowacyjne kreacje.

Na ile oceniacie rynek reklamy mobilnej w Polsce?

Myślę, że w roku 2012 wydatki marketingowe sięgnęły rzędu 10-12 mln zł. W 2013 roku, przy zachowaniu podobnej dynamiki, można je szacować na 20 mln.

Dlaczego wybraliście Smart AdSerwer? Czy inwestycja we własną technologię jest nieopłacalna?

Wybraliśmy partnera sprawdzonego, który ma doświadczenie w realizowaniu  kampanii mobilnych na zagranicznych rynkach. Inwestycja we własną technologię byłaby kosztowna i czasochłonna, stąd decyzja o wybraniu Adserwera zewnętrznego.

Co daje współpraca z międzynarodowym partnerem?

Współpraca z międzynarodowym partnerem umożliwia przede wszystkim wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań na polskim rynku reklamy mobilnej. Dzięki temu mamy dostęp do wiedzy oraz wsparcie w prowadzeniu niestandardowych kampanii.

Co znajduje się w portfolio Waszych stron i aplikacji mobilnych?

Obecnie zasięg naszej sieci to 150 mln odsłon miesięcznie, które możemy dowolnie, tematycznie pakietować. Współpracujemy z wieloma wydawcami i deweloperami aplikacji mobilnych. Jednak zasięg każdego dnia rośnie. Myślę, że za miesiąc będziemy mogli się pochwalić ilością 200 mln odsłon.

Nie wszyscy wydawcy posiadają strony mobilne. Czy w pakietach zasięgowych znajdują się tylko strony mobilne czy również zwykłe, a najważniejsza jest emisja reklamy na mobilnym urządzenia? Możesz wyjaśnić jak przygotowuje się taką kampanię?

Strategia realizacji kampanii jest za każdym razem indywidualnie określana. U nas każdy może liczyć na kompleksowe podejście i rozwiązania szyte na miarę, także portfela. Zazwyczaj odradzamy klientom kampanie targetowane na smartfony na witrynach nieposiadających stron mobilnych. Ewentualnie zachęcamy do prowadzenia kampanii targetowanej na konkretne urządzenia, mam tu na myśli tablety, ponieważ przeglądanie stron niemobilnych na tym urządzeniu jest znacznie łatwiejsze niż na telefonie.

Wrażenie zrobiła na mnie duża ilość formatów Rich Media. Czy posiadacie wykonawcę czy sami je tworzycie?

Wszystkie formaty reklamowe oraz landing page, od koncepcji po produkcję, wykonujemy in-house. Dzięki temu nasza oferta jest pełna i czas reakcji na przygotowanie materiałów jest maksymalnie zoptymalizowany.

Jaki jest koszt podstawowej kampanii reklamowej wykorzystującej Rich Media?

Cena zależy od formatu oraz placementu. Generalnie ceny wahają się od 70 do nawet 150 zł CPM w pakiecie premium. To co wyróżnia kampanie Rich Media to innowacyjna formuła, łącząca reklamę banerową z wideo lub innymi interaktywnymi formami. Co ważne reklamy samoistnie przystosowują się do nośnika, na którym będą wyświetlane. Nie ma zatem potrzeby generowania formatów dedykowanych na tablety czy smartfony. Kampanie Rich Media charakteryzują ponadto wysokie CTR oraz brak tzw. czynnika “banner blindness”.

Komentarze:

Comments

comments