Proces publikacji aplikacji w Windows Phone Store, w tym aplikacji typu LOB. Wywiad z Rafałem Czupryńskim

Łukasz Kłosowski

25-10-2013
Microsoft Technology Summit 2013

– Jak zakodować aplikację firmową, żeby nie była ona widoczna dla użytkowników Windows Phone Store. Wspominałem na Microsoft Technology Summit o trzech sposobach. Po drodze była mowa o zabezpieczeniach Symantec, które wiążą się z dodatkowymi kosztami dla udostępniających aplikacje w sklepie. Czy można je ominąć, a jeśli są już konieczne, to komu opłaca się za nie płacić. Mógłbyś rozwinąć temat?

Rafał Czupryński: Głównym sposobem dystrybucji aplikacji w systemie Windows Phone jest umieszczenie ich w wirtualnym sklepie (Store). Rozwiązanie to nie zawsze sprawdza się w przypadku np. aplikacji typu LOB (Line Of Business). Firmy chcą mieć możliwość własnej dystrybucji oprogramowania skierowanego do ich własnego użytku. Ekosystem Windows Phone umożliwia im coś takiego. Mamy na to kilka sposobów. Najczęściej wykorzystywanymi i najwygodniejszymi są:

Skorzystanie z narzędzi administracyjnych do zarządzania urządzeniami mobilnymi. Takimi narzędziami są Intune czy System Center. Administrator systemu po weryfikacji urządzeń wewnątrz infrastruktury firmowej ma możliwość instalacji na nich wewnętrznych aplikacji firmowych. Są one dostępne tylko dla pracowników danej firmy. Drugi sposób to stworzenie aplikacji wewnątrz firmowej nazywanej Company Hub, którą instalują użytkownicy firmy, i poprzez nią mogą pobierać aplikacje potrzebne do pracy organizacji. Sam proces tworzenia Company Hubu poprzedzony jest tworzeniem i dystrybucją odpowiednich certyfikatów. Wygląda on następująco:

1. Zakładamy deweloperskie konto firmowe na Windows Phone Store

2. Na stronie Symantec uzyskujemy certyfikat Enterprise Mobile Code Signing Certificate

3. Po zainstalowaniu certyfikatu na maszynie deweloperskiej eksportujemy go do formatu PFX

4. Certyfikatu używamy do wygenerowania tokenu, którym podpisujemy aplikacje (Application Enrollment Token – AET).

5. Zabieramy się za napisanie aplikacji typu Company Hub.

Koszt certyfikatu Symantec to około 200 dolarów. Jeżeli chcemy dystrybuować aplikacje firmowe poprzez Company Hub to jego zakupu nie możemy pominąć. Myślę, że każdej organizacji zależy na bezpieczeństwie swoich danych i to dodatkowe zabezpieczenie jest jak najbardziej uzasadnione.

– Mógłbyś w uproszczony sposób przypomnieć jak publikować zwykłą aplikację w Windows Phone Store? Zwykłą, czyli niefirmową, nie potrzebującą dodatkowych zabezpieczeń.

Publikacja aplikacji w sklepie Windows Phone staje się możliwa po założeniu konta deweloperskiego. Koszt takiego konta to 19 dolarów. Następnie pobieramy narzędzia Windows Phone 8.0 SDK ze strony http://dev.windowsphone.com. Są one całkowicie bezpłatne i dzięki nim stworzymy, przetestujemy i opublikujemy naszą aplikację na telefon. Gdy mamy gotowy kod aplikacji, tworzymy paczkę (robi to Visual Studio), którą przesyłamy do certyfikacji poprzez wspomnianą wyżej stronę. Po pomyślnym przejściu certyfikacji aplikacja upubliczniana jest w sklepie. Proces certyfikacji jest dodatkowym gwarantem dla użytkowników systemu, że ze sklepu Windows Phone nie pobiorą żadnej niebezpiecznej aplikacji.

– Słyszałem od deweloperów, że proces certyfikacji w Windows Phone Store jest najdłuższy ze wszystkich marketów. Co Microsoft robi, aby go skrócić?

Zazwyczaj proces certyfikacji trwa dwa dni. Certyfikacja zajmuje chwilę, bo musimy mieć pewność, że aplikacja będzie bezpieczna dla użytkownika, będzie działać poprawnie i spełniać określone oczekiwania. Oczywiście zdarzają się przypadki, że trwa ona dłużej np. w momencie gdy program nie spełnia określonych wymogów.

– Później pozostaje jeszcze kwestia promocji aplikacja. Na GoMobi.pl pisał już na ten temat Tomasz Zywer. Czy od tego czasu zmieniło się coś w temacie?

Promocja aplikacji to bardzo szerokie pojęcie. Artykuł skupia się na jakiejś jego części, a samo zagadnienie w przypadku Windows Phone sprowadza do jednego akapitu. Ograniczając się tylko do kwestii wykorzystania logo sklepu Windows Phone. Twórcy aplikacji oczywiście mogą go używać i dlatego został on upubliczniony w kilku formatach. Oczywiście jak przy każdym znaku towarowym istnieje guideline omawiający, w jaki sposób poprawnie z niego korzystać.

– Z ostatnich informacji Microsoftu wynika, że Polscy programiści są w czołówce twórców aplikacji, tworząc 250 aplikacji miesięcznie. Przypomnijmy, że w sklepie jest ponad 130 tys. aplikacje, a deweloperów z Europy Środkowo-Wschodniej jest kilkanaście tysięcy. Co ich przyciąga i skąd ta popularność?

Programiści widzą wartość w tym systemie i realne pieniądze. W naszym kraju sprzedanych zostało ponad milion urządzeń z Windows Phone, a to już pokaźna rzesza odbiorców. Obecnie udział w polskim rynku Windows Phone to 19 procent i co miesiąc ten udział się zwiększa.

– Ile najwięcej zarabiają na swoich aplikacjach polscy deweloperzy?

Zyski osiągane przez programistów piszących aplikacje na Windows Phone są – co naturalne – objęte tajemnicą handlową.

Rafał Czupryński, Technical Evangelist Microsoft

Od pięciu lat związany z firmą Microsoft. Pracuje w dziale Developer & Platform Group. Odpowiedzialny za wsparcie techniczną wiedzą osób zainteresowanych technologiami Microsoft, w szczególności z zakresu Windows Phone. Od kilkunastu lat specjalizuje się w programowaniu gier i wszystkim co jest związane z tym zagadnieniem.

 

Komentarze:

Comments

comments