Przeciętne projekty wygrały na Media Trendy

Łukasz Kłosowski

23-04-2013
Przeciętne projekty wygrały na Media Trendy

Kategoria “Wykorzystanie internetu i mediów interaktywnych” konkursu reklamowego Media Trendy 2013 została po raz pierwszy rozbudowana w tym roku o podkategorię mobile. Niestety debiut okazał się nieudany.

Po pierwsze nie było głównej nagrody w tej kategorii – dokładnie nazywa się ona “Wykorzystanie Mobile”, a po drugie zamiast rewelacyjnej kampanii zrealizowanej dla Mercedesa Klasa A, wyróżnienia otrzymały kompletnie przeciętne kampanie.

Pierwsze wyróżnienie przypadło bardzo poprawnej i niebanalnej aplikacji mobilnej “Leroy Merlin”, a drugie za aplikację “Pixel Heritage” autorstwa DDB Warszawa. Nie zmienia to faktu, że choć jedna nagroda powędrowała do MEC – zgłaszającego zarówno kampanię Mercedesa, jak i aplikację Leroy – który wyrasta na jednego z liderów na polskim rynku agencji specjalizujących się w mobile marketing, o czym świadczą nie tylko te realizacje. Autorom obu należy pogratulować, ponieważ każdy wygrany pojedynek w mobile jest dzisiaj na wagę złota, ale w nie każdym konkursie w ścisłej czołówce są ci, co powinni i tak było podczas Media Trendy 2013.

Dlaczego jury nie przyznało nagrody murowanemu faworytowi czyli Mercedesowi, kampanii łączącej Augmented Reality, Rich Media, QR kody, geolokalizację, a przede wszystkim po raz pierwszy w tej części Europy wykorzystującej w spocie telewizyjnym tagowanie dźwięku dzięki aplikacji “Shazam”. To niezrozumiałe. Przecież kampania doskonale wpisuje się w ducha Trendów, a mianowicie jak czytamy w memorandum “wykorzystuje rozwiązania wykraczające poza standardową komunikację”. Ja bym dodał, że z nawiązką wykorzystuje. Być może jurorzy stwierdzili, że to nie jest czysty mobile, bo za dużo w nim bajerów. Tymczasem kwintesencją dobrej kampanii w mobile jest łączenie się z innymi mediami.

Autorzy wyróżnili natomiast projekty, co do których walorów mobilności nie można się przyczepić… Bo to przecież aplikacje. O ile “Leroy Merlin” rzeczywiście wychodzi poza standardy projektowania i posiada niestandardową funkcję dopasowywania produktów z asortymentu do naszego wnętrza. Robi się to nanosząc wybrany produkt na wcześniej wykonane zdjęcie. Proste, praktyczne, przydatne. O tyle “Pixel Heritage” jest jedynie zgrabną brandowaną aplikacją mającą na celu podkreślenie, że to Nokia, a nie Apple czy Samsung “jest pionierem mobilnej fotografii”. Dzięki jej pomocy możemy robić zdjęcia legendarnymi modelami telefonów Nokii. Idea nieco na wyrost, ale pomysł kreatywny fajny.

Najśmieszniejsze jest to, że działa jedynie na Windows Phone, więc odstaje od dużo odważniejszych działań fińskiego producenta prowadzonych w zeszłym roku mających na celu przekonanie użytkowników iPhone’ów i Androidów, aby przesiedli się na Windows Phone’y. Jednym z nich jest opisana w dziale “Case studies” kampania usługi “Nokia Miasto w Obiektywie”, skierowana do użytkowników konkurencyjnych platform mobilnych. Jeszcze ciekawszy okazał się symulator Windows Phone, który wręcz wdzierał się na smartfony z innymi systemami operacyjnymi. Dzięki niemu użytkownicy iOS-ów i Androidów na własnej skórze mogli wręcz przetestować działanie walczącego o miejsce na rynku Windows Phone’a.

Ostatnim projektem znajdującym się na liście nominowanych była zgłoszona przez MediaCom Warszawa kampania, gdzie Play reklamował wśród swoich abonentów walory jakie płyną z używania tabletów. Projekt odbiega od kategorii “Wykorzystanie Mobile”. Według mojej opinii niezrozumiałe jest jego miejsce na shortliście.

Jaki mobile powinien rywalizować na Media Trendach?

Na to pytanie nie zamierzam udzielać jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ byłoby to banalne. Na pewno niedoceniony jak należy Mercedes jak najbardziej powinien znaleźć się w tym zestawieniu. Nawet sugerowałem MEC-owi, żeby startował z tym case’em w zagranicznych konkursach, bo to perfekcyjne i ciągle świeże wykonanie mobile. Jedno jest pewne – brak zgłoszeń spoza listy członków organizatora tego konkursu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, mocno ogranicza kategorię mobile i nie wyróżnia Media Trendy na coraz szerszej mapie polskich konkursów mobile marketingowych.

Komentarze:

Comments

comments