Smartfonem w Polsce płaci już 56 procent osób

Łukasz Kłosowski

06-04-2016
Smartfonem w Polsce płaci już 56 procent osób

W zeszłym tygodniu ukazał się raport „mShopper 2.0 – Polacy na zakupach mobilnych”. Według dostarczonych w nim najnowszych danych Polacy zaliczają się do europejskiej czołówki pod względem płatności mobilnych. Główne tezy analizowaliśmy w wywiadzie z Jackiem Kotarbińskim. Teraz przyjrzyjmy się szczegółowo statystykom dotyczącym mobile payments.

Już 56 proc. posiadaczy smartfonów płaci za jego pomocą, co stanowi wzrost aż o 16 proc. względem 2015 roku (zdjęcie powyżej).

Jak czytamy w raporcie mShopper 2.0:

Wydaje się, że posiadacze smartfonów oswoili się już z płatnościami telefonem. Nie tylko więcej konsumentów płaci już w ten sposób, ale także zwiększyła się liczba okoliczności, w jakich płacimy telefonem – z 1,3 do 1,5. Znacznie wzrosła popularność doładowań telefonu i opłacania rachunków. 17 proc. konsumentów mobilnych zapłaciło telefonem w sklepie stacjonarnym. Znacznie częściej w ten sposób kupujemy także różnego rodzaju bilety. 7 proc. mobilnych Polaków zapłaciło telefonem za taksówkę bądź parking.

Na przestrzeni minionego roku płatności mobilne znacznie ewoluowały. Host Card Emulation (HCE) to najnowszy standard umożliwiający wdrażanie zbliżeniowych płatności mobilnych opartych o chmurę. Stanowi on alternatywę dla modelu SIM-centric. Prokonsumencki, nowy standard kładzie w tym momencie nacisk na kluczową rolę banków, a nie operatorów sieci komórkowych. Powstanie nowego standardu było możliwe dzięki rozwojowi infrastruktury. Obecnie ponad 80 proc. terminali POS z 465 tys. działających na polskim rynku akceptuje płatności zbliżeniowe.

Raport mShopper – co jest wyjątkiem wśród branżowych raportów – oddzielnie mierzy nie tylko internautów, ale również osoby, które kupują przez telefon. Przez ostatni rok płatności zbliżeniowe upowszechniły się w tej grupie osiągając wynik 44 proc. wszystkich płatności mobilnych dokonywanych przez Polaków, wyprzedzając tym samym SMS. Ustępują jedynie liderowi tego zestawienia należącemu do Grupy Allegro PayU (60 proc.), które swoją popularność zawdzięczają integracji z wieloma aplikacjami służącymi do zakupów.

Według raportu mShoper 2.0:

Płatności mobilne w formie zbliżeniowej zwiększyły swój udział rok do roku aż o 16 proc., prześcigając tym samym ciągle bardzo popularne starsze techniki, czyli płatności za pomocą SMS. Pomimo tego, że płatność z użyciem kodów jednorazowych została wprowadzona przez wszystkie większe polskie banki, popularny Blik jest dopiero na czwartym miejscu osiągając wynik 20 proc. oraz wzrost 3 proc. w porównaniu do 2015 roku. Wzrosło znaczenie mobilnych płatności w formie przedpłaconej (SkyCash, mPay, CallPay), a po raz pierwszy w ankiecie z wynikiem 15 proc. pojawia się znany z desktopu mobilny Pay-By-Link.

Dynamiczny rozwój bankowości mobilnej

Raport mShopper 2.0 mówi także dość jasno o dynamicznym rozwój przechodzi bankowość mobilna. Według raportu 53 proc. osób korzysta z niej, co stanowi wzrost o 15 proc. Wśród osób, które kupują także przez telefon współczynnik bankowości mobilnej wynosi aż 79 proc. (71 proc. w 2015 roku).

 

Raport mShopper jest do pobrania tutaj.

Komentarze:

Comments

comments