Raport Polskie startupy 2017. Najwięcej z działki big data, analityka i internet rzeczy

6 września 2017

W badaniu Startup Poland z roku na rok bierze udział więcej startupów. W tegorocznej, trzeciej już edycji wśród respondentów znalazło się aż 621 startupów, wobec 539 w roku ubiegłym i 423 w 2015 roku. Zasięg badania wzrasta o około 20%.

Aż 58% respondentów budujących dzisiaj w Polsce startupy to trzydziestolatkowie, wobec 53% w roku ubiegłym. Podobny, kilkupunktowy wzrost dotyczy także grupy 40+. Jednocześnie spadł udział grupy dwudziestolatków i młodszych. Dziś to tylko 26%, wobec ponad 33% w 2016 roku. Wyzwaniem dla ekosystemu jest promocja przedsiębiorczości high-tech pośród młodych ludzi.

Korporacje, własne firmy i inne startupy – to główne miejsca pracy, w których założyciele startupów zdobywali wcześniejsze doświadczenia. Co trzeci zakładał już w przeszłości co najmniej jeden startup. Ci, którzy tuż przed obecnym startupem budowali poprzedni, czyli tzw. seryjni przedsiębiorcy, stanowią 35% grupy badanych. Aż 82% założycieli startupów posiada wyższe wy- kształcenie, 7% wypełniających ankietę ma tytuł naukowy.

76% startupów działa w modelu B2B, czyli sprzedaje technologie i usługi innym firmom. Najwięcej startupów buduje technologie w obszarach: big data, analityka, internet rzeczy, narzędzia deweloperskie i nauki przyrodnicze. Design i moda, narzędzia deweloperskie oraz technologie dla marketingu to obszary, w których polskie startupy najczęściej osiągają regularne przychody.

Najrzadziej regularnymi przychodami mogą się pochwalić startupy z obszarów nauk przyrodniczych, sektora zdrowia i biotechnologii. Nic dziwnego – te dziedziny na ogół wymagają sporych nakładów finansowych, zasobów kadrowych i czasu. Mimo to dziedziny te są w pierwszej piątce najpopularniejszych.

W stosunku do poprzednich lat w 2017 roku mniej startupów w Polsce rozwijało się z pomocą zewnętrznego kapitału. Głównym modelem finansowania jest bootstrapping, czyli własne oszczędności i reinwestowanie przychodów. Wyłącznie z własnych środków utrzymuje się dziś aż 62% badanych startupów, wobec 50% w zeszłym roku.

Pośród startupów, które pozyskały zewnętrzny kapitał na rozwój, co piąty korzysta z zagranicznego źródła finansowania: akceleratora, anioła biznesu lub funduszu venture capital. Pośród startupów planujących pozyskać kapitał inwestycyjny aż 44% planuje w ciągu najbliższego półrocza współpracę z inwestorem zagranicznym.

Startupy w Polsce są wciąż bardzo polskie, ale co ósmy badany startup wśród założycieli ma obywatela innego państwa. Dla porównania w Dolinie Krzemowej – co drugi. Pracowników z zagranicy zatrudnia 28% badanych startupów (wobec 23% w roku ubiegłym). Rekrutują specjalistów przede wszystkim z Ukrainy, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.

Blisko połowa polskich startupów sprzedaje za granicą. Eksporterzy szybciej się rozwijają, lepiej zarabiają i łatwiej zdobywają inwestorów. Wśród eksporterów aż 60% osiąga regularne przychody, a ponad połowa znajduje się w grupie najlepiej zarabiających.

46% badanych startupów deklaruje współpracę z nauką, wobec 42% w roku ubiegłym. Coraz popularniejsza jest formalizacja partnerstw z instytucjami akademickimi (aż połowa tych, którzy współpracują z nauką), mimo że w ubiegłych latach miała ona głównie swobodny charakter.

Raport Polskie startupy 2017 do pobrania w tym miejscu.

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments

Blogi

X