IAB: 57 proc. internautów ma smartfona. Uwaga – rynek się nasyca

Łukasz Kłosowski

13-02-2014
IAB: 57 proc. internautów ma smartfona. Uwaga – rynek się nasyca

Penetracja smartfonów w czwartym kwartale 2013 roku wyniosła 57 proc. – wynika z badania IAB Polska przeprowadzonego na internautach pod koniec roku. W porównaniu do zeszłego roku dynamika wzrostu wyniosła 27 proc. Za rok podobna dynamika wyniesie zaledwie 4 proc.

Na koniec roku 57 proc. internautów miało smartfona (zdjęcie powyżej). Rok wcześniej było ich 45 proc. IAB przewiduje, że za rok ich liczba wzrośnie do 60 proc.

– Jeżeli w czwartym kwartale 2012 dynamika wzrostu wyniosła 46 proc. rok do roku, tak pod koniec 2013 zmalała do 27 proc., a za rok będzie to jedynie 4 proc. Widać, że rynek się nasyca – mówi Paweł Kolenda, menedżer ds. badań w IAB. Ich badanie zostało zrealizowane z udziałem takich firm jak sieć reklamowa Ad-Vice, GG, Gazeta.pl, Interia, Onet, Wirtualna Polska obejmując zasięgiem 90 proc. internautów. Próba badania wyniosła 5 tys. osób w wieku 15+.

W grupie przebadanych internautów 36 proc. osób ma świadomość posiadania smartfona. Co ciekawe odsetek osób posiadających smartfona przekroczył odsetek posiadających komputer stacjonarny (52 proc.). Od smartfona więcej osób posiada jedynie komputer przenośny (66 proc.), zaś według badania 14 proc. internautów posiada tablet.

38 proc. świadomych użytkowników, wielokrotnie w ciągu dnia korzysta z internetu mobilnego, a 18 proc. codziennie lub prawie codziennie. 20 proc. przynajmniej raz dziennie. W przypadku użytkowników nieświadomych liczby te są już dużo niższe i wynoszą odpowiednio 16 proc., 11 proc. i 17 proc.

Według ostatniego badania 65 proc. osób podczas oglądania telewizji korzysta też z innych urządzeń – 67 proc. z komputera, 23 proc. ze smartfona i 9 proc. z tabletu.

Z badania IAB Polska wynika, że 77 proc. internautów korzysta z bezpłatnych aplikacji, 75 proc. z zainstalowanych fabrycznie i 15 proc. z aplikacji płatnych. 90 proc. użytkowników wspiera się laptopem robiąc zakupy przez internet, 55 proc. tabletem i 59 proc. smartfonem.

Paweł Kolenda przytoczył też wartość polskiego rynku reklamy online tzw. AdEx realizowanego cyklicznie razem z PwC (wcześniej PricewaterhouseCoopers). Według badania w 2012 roku wydatki na reklamę mobilną wyniosły 14 mln zł (dynamika 135 proc.) i stanowiły 0,6 proc. wartości reklamy online w tym roku. – Po trzech kwartałach 2013 mamy 18 mln zł i dynamikę na poziomie 95 proc. rok do roku – mówi Kolenda. – Na koniec roku wartość może dojść nawet do 25 mln zł – dodaje.

Komentarze:

Comments

comments