Najważniejsze wydarzenia i trendy w mobile w 2014 roku (infografika)

Łukasz Kłosowski

15-01-2015
Najważniejsze wydarzenia i trendy w mobile w 2014 roku (infografika)

Podsumowanie roku 2014 zaczęliśmy wpisami blogerów i ekspertów branży, a kończymy tradycyjnie infografiką, gdzie w sposób obrazowy starałem się nakreślić Wam dominujące obecnie trendy.

Sformułowana przez Luke’a Wroblewskiego kilka lat temu teoria “mobile first” odnosiła się głównie do stron i aplikacji. W myśl teorii rozpoczynając projektowanie, należy w pierwszej kolejności myśleć o urządzeniach i użytkownikach mobilnych. Na przełomie 2014/2015 roku filozofia “mobile first” sięga znacznie dalej, oznaczając “po pierwsze usługi mobilne, a nie także usługi mobilne” i odnosi się do całej branży internetowej. Najlepiej widać to na zagranicznych przykładach: Facebooka, którego przychody z mobile przewyższają te z desktop; Amazona, który notuje więcej transakcji z mobile czy popularnego serwisu BuzzFeed, którego ruch ze smartfonów i tabletów przekroczył ruch z komputerów osobistych i stacjonarnych. W Polsce nie doczekaliśmy się jeszcze podobnego przykładu, ale miejmy nadzieje, że niebawem to się zmieni.

Z tegorocznej infografiki “mobile first” bije także w innym miejscu. W minionym roku obserwowaliśmy jak zmieniają się trzy dominujące systemy operacyjne. Google, Apple i Microsoft dobrze czują ducha mobile, dlatego postawiły na ujednolicenie systemów operacyjnych dla urządzeń stacjonarnych i mobilnych. Już we wrześniu Microsoft zapowiedział wprowadzenie spójnego systemu Windows 10 zdejmującego bariery wielkości ekranu. Komercyjny start “dziesiątki” planowany jest w tym roku, a decyzja firmy spotkała się z bardzo pozytywną reakcją rynku.

Najbliżej pełnej kompatybilności systemów był do tej pory Apple, zaś wprowadzenie nowego oprogramowania dla desktopów, smartfonów i tabletów jeszcze bardziej zatarło dotychczasowe granice. Podobnie myśli Google stawiając na Material Design. Decyzje całej trójki o ujednolicaniu systemów obserwowaliśmy niemal w tym samym czasie, co świadczy o dużej determinacji i jednogłośnym kursie na mobile.

Filozofia “mobile first” to temat, o którym będzie coraz głośniej i będziemy obserwowali coraz więcej dowodów jej istnienia. Temat płatności mobilnych jak żaden inny w minionym roku był eksploatowany na GoMobi.pl. Powstało wiele tutoriali, gdzie staraliśmy się Wam pokazać jak dokonać swojej pierwszej płatności, dlatego myślę, że nie będzie ogromnym nadużyciem podpięcie w tym miejscu także mobilnego portfela, jako synonimu uwolnienia się od żywej  gotówki.

Jeżeli poprzedni rok był w Polsce przełomowy pod względem płatności mobilnych, tak 2014 ugruntował trzy dominujące sposoby realizacji. Dzięki listopadowej decyzji Narodowego Banku Polskiego, Polski Standard Płatności uzyskał niezbędne zgody na wprowadzenie mobilnego standardu płatności i zaoferuje go pod nazwą BLIK jeszcze w tym miesiącu. W naszym kraju w ślady za MasterCardem także Visa prowadzi pierwsze wdrożenia płatności mobilnych w formie zbliżeniowej. Z kolei w Stanach Zjednoczonych mieliśmy debiut Apple Pay, co rozbudziło wyobraźnie obserwatorów i dało nadzieję na rychłe pojawienie się go również w Polsce.

Więcej trendów znajdziecie na poniższej infografice. W pełnej rozdzielności jest do pobrania i swobodnego wykorzystywania w tym miejscu.

 

Komentarze:

Comments

comments